בית המשפט בירושלים הורה לעצור עבודות בניה שמקיימת העירייה ללא היתר

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק בעתירה שהגישו תושבי שכונת ואדי חילווה-סילואן נגד עבודות הבניה והפיתוח המסיביות בשכונה, שיזמה עמותת אלע"ד, וקידמו עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, והורה לבטל את מרבית העבודות המתוכננות

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק בעתירה שהגישו תושבי שכונת ואדי חילווה-סילואן, באמצעות האגודה לזכויות האזרח ועמותת "במקום", נגד עבודות הבניה והפיתוח המסיביות בשכונה. את העבודות יזמה עמותת אלע"ד, וקידמו עיריית ירושלים ומשרד התחבורה, באמצעות פמ"י (החברה לפיתוח ירושלים המזרחית). השופט נועם סולברג הורה לבטל את מרבית העבודות המתוכננות.

בית המשפט קיבל את טענות העותרים כי מרבית העבודות תוכננו שלא כדין, כיוון שלא הוצאו להם היתרי בנייה, כנדרש בחוק. פסק הדין עמד על המצב התכנוני של השכונה ועל כך שלמרבית השטח לא קיימת תוכנית מתאר מפורטת, שעל-פיה ניתן לקבל היתרי בניה. השופט סולברג קבע כי: "אין היגיון לקצר את הדרך ולהקל בצורך בהיתרים לעומת הנדרש בחוק, דווקא במקום שנקבע לגביו במפורש ההיפך. עבודות בינוי בשכונה טעונות אפוא היתר, על-פי דרישות החוק".

בהתאם לכך, הורה בית המשפט לבטל את העבודות המתוכננות, שכללו בניית מדרכות, בניית קירות ושיפור חזיתות. כן אסר בית המשפט לבצע עבודות ברשת החשמל עד שיוצגו כל ההיתרים הנדרשים בחוק. יחד עם זאת, בית המשפט התיר לשפר את תשתיות הביוב, הניקוז והתקשורת של השכונה.

כזכור, על אף טענות העירייה, כאילו עבודות התשתית מיועדות לטובת התושבים, המידע שבידי האגודה לזכויות האזרח מצביע על כך, שמטרתן האמיתית היה התאמת השכונה לתיירות באתר "עיר דוד", על חשבון שטחים פתוחים, שטחים ירוקים ומקומות חניה בשאר חלקי השכונה, באופן שיפגע קשות בתנאי חייהם של התושבים.

תושבי השכונה עתרו לבית המשפט, באמצעות האגודה לזכויות האזרח ועמותת "במקום", לאחר שהעבודות החלו בלי שניתן מידע מספק לגביהן לתושבים. במהלך הדיונים בעתירה מתח בית המשפט ביקורת על התנהלות העירייה ופמ"י, אשר לא מסרו לבית המשפט את כל המידע הנדרש והורה להן לחשוף את התכניות של עבודות התשתית.

לאחר חשיפת התכניות, הודיעה גם הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה כי העבודות המתוכננות דורשות תוכנית מתאר מפורטת וקבלת היתרי בניה ? מה שלא נעשה במקרה זה.

אדריכלית אפרת כהן-בר מעמותת "במקום": "אכן, יש שופטים בירושלים וטוב שקבע בית המשפט שעיריית ירושלים ואפילו עמותת אלע"ד כפופים לחוק הישראלי ובכלל זה לחוק התכנון והבניה. אנו מקווים שהחלטה זו היא צעד ראש לצמצום האפלייה התכנונית ממנה סובלים הפלסטינים בירושלים המזרחית".

עו"ד טלי ניר מהאגודה לזכויות האזרח, המייצגת את התושבים: "עבודות הבניה בשכונה, בעלות כוללת של שלושים מיליון שקלים, תוכננו בניגוד לחוק ולכללי המנהל התקין, ואנו מברכים על החלטת בית המשפט לעצור את השערורייה הזו, בו העבריינית הראשית היא עיריית ירושלים, אשר אוכפת את דיני התכנון והבניה והורסת בתים בירושלים המזרחית, אך עשתה דין אחד לעצמה ודין אחר לתושבים. אי קבלת התוכנית פותחת פתח לכך שהרשויות יעשו סוף סוף את המוטל עליהן ויעשו תכנון לשכונה, כך שהיא תזכה לפיתוח שלו היא זקוקה באמת: בתי ספר, גני ילדים, גנים ציבוריים, ושירותי ציבוריים אחרים".

עת"מ 8938/08
עוד על העתירה וקישור לפסק הדין
אתר עמותת במקום

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,תכנון ובניה

סגור לתגובות.