האגודה ליו"ר הכנסת: אל תיתן יד ל"מחטף ביומטרי" במהלך הפגרה

הדיון שקיימה הכנסת בנושא המאגר הביומטרי היה לקוי וחסר. עכשיו מפעילים ח"כ מאיר שטרית ופקידי הממשלה לחצים וקיים חשש כבד שהקלקולים יימשכו, ושהכנסת תכונס בבהילות במהלך הפגרה כדי להצביע בעד הקמת המאגר ללא דיון מעמיק.

במכתב ששלח אתמול (10.8.09) עו"ד אבנר פינצ'וק מהאגודה לזכויות האזרח ליו"ר הכנסת, הוא דורש שלא לקיים דיונים מיוחדים בכנסת על הקמת המאגר במהלך פגרת הקיץ, כאשר רבים מהח"כים אינם בארץ. הרקע לדרישה המפורט במכתב, חושף טפח מהליך החקיקה הבעייתי שהתקיים בשבועות האחרונים סביב הקמת המאגר.

כזכור, במהלך הדיונים בכנסת על הקמת המאגר עלתה ביקורת חריפה של משפטנים, מומחי טכנולוגיה ופעילי זכויות אדם שהזהירו מפני ההשלכות הרות האסון שעלולות להיות למאגר כזה, שאין כדוגמתו באף מדינה דמוקרטית. חלק ניכר מהביקורת נגע להליך החקיקה הרשלני והחפוז.

עו"ד פינצ'וק מתאר במכתב את האופן החריג שבו התקיימו הדיונים על המאגר, במקביל לדיונים האינטנסיביים על חוקי התקציב, ההסדרים והפרטת הקרקעות, ולעיתים אף במקביל לדיוני המליאה; הוא מזכיר כי בין חברי ועדת הכנסת היו גם כאלו שכלל לא ידעו על מינוים לתפקיד, ומצטט את דבריו של ח"כ חאלד עמאר (ישראל ביתנו) באחת הישיבות המאוחרות: "אני כחבר ועדה, ידעתי שאני חבר ועדה רק דרך העיתונות. אני לא קיבלתי שום מינוי, שום מכתב, שום דבר. […] ואיך שהבנתי וקראתי את זה בעיתונות, אתה (למאיר שטרית)לבד הצבעת על כל הסעיפים… רוב הסעיפים אתה הצבעת לבד."

פינצ'וק מוחה על הלחצים המופעלים על הכנסת למהר ולהשלים את החקיקה, בין השאר על בסיס מצג שווא, כאילו הקמת המאגר היא חלק בלתי-נפרד מתהליך הנפקת תעודות הזהות ה"חכמות" – על אף שמדובר בשתי סוגיות נפרדות ואין מניעה להנפיק את תעודות הזהות גם ללא המאגר.

הממצא החמור ביותר שעולה מהמכתב הוא הדינמיקה המדאיגה שנוצרה במהלך הדיונים בכנסת, לאחר שהתברר כי סוגיות חשובות של אבטחת מידע לא זכו למענה בהצעת החוק; לוח הזמנים הקדחתני שלא לצורך אילץ את משרדי המשפטים, הפנים והמשטרה לקיים דיונים מרתוניים, לעיתים עד השעות הקטנות של הלילה, במטרה לסתום פרצות שהתגלו במהלך הדיונים על נוסח החוק. כך קרה שהסדרים חדשים, לעיתים מרחיקי לכת, נדחסו באישון לילה אל תוך הצעת החוק והונחו עם בוקר על שולחן הועדה, דקות ספורות לפני שהתכנסה כדי לדון בהם. בנסיבות אלו, מציין פינצ'וק, לחברי הוועדה ולמשתתפי הדיון לא היה סיכוי ללמוד לעומק את השינויים והתוספות החדשות לחוק ולבחון את מלוא משמעויותיהם.

עו"ד אבנר פינצ'וק: "ח"כ מאיר שטרית, שר הפנים לשעבר והתומך הנלהב ביותר בהקמת המאגר, מנע כל אפשרות לבחון חלופות אפשריות למאגר הביומטרי, שהיו יכולות להשיג את אותן מטרות, מבלי לפגוע בפרטיות, בזכויות אדם ובביטחון. תפקידה של הכנסת הוא לקיים דיון ביקורתי ומעמיק על יוזמות הממשלה, ולרסן את פקידי השלטון שרוצים לדעת עלינו הכל. אני מקווה שיו"ר הכנסת ימנע מחטף ויסרב לקיים במהלך הפגרה הצבעה על גורלו של המאגר הביומטרי."

למכתב במלואו

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לפרטיות,המאגר הביומטרי,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.