בג"ץ: החלטת הפצ"ר בפרשת הירי בעצור בניעלין לוקה בחוסר סבירות קיצוני

הארגונים העותרים הביעו סיפוק מן ההחלטה בשל המסר החיוני העולה ממנה, כי הגנה על זכויות האדם חייבת להוות שיקול מכריע בקרב גורמי אכיפת החוק. עם זאת, הארגונים הביעו את דאגתם נוכח העובדה שנדרשה התערבות בג"ץ כדי להביא את צה"ל לפעול באופן הולם

בצלם | האגודה לזכויות האזרח | הוועד הציבורי נגד עינויים | יש דין

בתגובה על פסק הדין שניתן היום בבג"ץ בעתירה לתיקון כתב האישום נגד המג"ד והחייל מפרשת הירי בעצור הכפות בניעלין כך שיועמדו לדין באישומים הולמים, הביעו ארגוני זכויות האדם העותרים סיפוק מן ההחלטה בשל המסר החיוני העולה ממנה, כי הגנה על זכויות האדם חייבת להוות שיקול מכריע בקרב גורמי אכיפת החוק, והביעו תקווה כי פסק הדין יביא לכך שבעתיד לא תידרש התערבות בג"ץ על מנת שגורמי אכיפת החוק הצבאיים יעבירו לחיילים ולקצינים מסר ברור ובלתי מתפשר של שמירה על חיי אדם וכבודו.

עם זאת, הארגונים הביעו את דאגתם נוכח העובדה, שאפילו במקרה בו ההתעללות בעציר הכפות תועדה בווידאו וזיעזעה את הציבור, נדרשה התערבות בג"ץ כדי להביא את צה"ל לפעול באופן הולם. לדבריהם, ריבוי העדויות על אלימות אנשי כוחות הביטחון בשטחים והתגובות הרפות מצד גורמי אכיפת החוק בצבא, מעוררים תהיה באשר למחויבותו או ליכולתו, של הפיקוד הבכיר בצה"ל לנהוג בהתאם לנורמות מוסריות וחוקיות הכרחיות.

כזכור, באוגוסט 2008 עתר לבג"ץ אשרף אבו רחמה, אשר נורה על ידי חייל צה"ל בעודו כפות ומכוסה עיניים, יחד עם ארבעה ארגוני זכויות אדם – בצלם, האגודה לזכויות האזרח, הוועד הציבורי נגד עינויים ויש דין. העותרים דרשו לשנות את כתב האישום שהוגש נגד החייל היורה, סמ"ר ל', והמג"ד, סא"ל עמרי בורברג, כך שישקף את חומרת העבירה הכרוכה באיומים בנשק וירי בעציר כפות – לכאורה, עבירת התעללות בעצור בנסיבות מחמירות, שדינה שבע שנות מאסר.

בעתירה ציינו עו"ד לימור יהודה ועו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח כי החלטת הפרקליטות הצבאית, להעמיד לדין את החייל והמג"ד בגין עבירת 'התנהגות בלתי הולמת' שאינה גוררת רישום פלילי, לוקה באי סבירות קיצוני, מעבירה מסר חמור של זילות בחיי אדם ומכשירה את הקרקע למקרים ההתעללות הבאים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.