זכויות האדם בשטחים הכבושים

חוק ההסדרה – עליית מדרגה בביזוי שלטון החוק בשטחים

מאחז מגרון. CC-BY-NC-SA: Helga Tawil Souriמאחז מגרון. CC-BY-NC-SA: Helga Tawil Souri

האגודה: מטרת הצעות החוק להכשיר בדיעבד בנייה בלתי מורשית על קרקע פרטית בשטחים תוך החרמתה מבעליה הפלסטינים החוקיים

 

מחר (6.6.2012) צפויות לעלות לקריאה טרומית במליאת הכנסת שתי הצעות חוק, שעניינן – הסדרת מאחזים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית: הצעת חוק הגנה על מחזיקים במקרקעין ביהודה ושומרון והצעת חוק שמירה על זכויות מקימי מבנים ביהודה ושומרון. הצעות אלה מצטרפות לשורה שלמה של הצעות חוק דומות, שעלו במהלך החודשים האחרונים לסדר יומה של הכנסת בנוסחים שונים, ומטרתן היא אחת – להכשיר בדיעבד בנייה בלתי מורשית על קרקע פרטית בשטחים תוך החרמה של הקרקע מבעליה הפלסטינים החוקיים.

הצעות החוק מסמנות עליית מדרגה מבחינת רמיסת זכויות הפרט וביזוי שלטון החוק בשטחים, תוך התעלמות מופגנת מהחלטות בג"ץ. הצעות חוק אלו הולכות כמה וכמה צעדים קדימה במיסודו של משטר מפלה לטובת מערך ההתנחלויות והמתגוררים בהן – משטר המוביל לפגיעה אנושה בזכויותיהם האישיות והקולקטיביות של התושבים הפלסטינים החיים תחת כיבוש.

בנייר עמדה שהוגש היום (5.6.2012) לראש הממשלה, לשרי הממשלה ולחברי הכנסת לקראת ההצבעה, מדגישה עו"ד תמר פלדמן, מנהלת המחלקה לזכויות האדם בשטחים הכבושים באגודה, כי ככלל, ההתיישבות הישראלית בשטחים – בין אם בהתנחלויות הממוסדות, בין אם במאחזים הבלתי מורשים – מהווה הפרה של האיסור המוחלט על העברת אוכלוסייתה של המדינה כובשת לשטח כבוש, המעוגן בסעיף 49(6) לאמנת ג'נבה הרביעית.

"הייחוד בהצעות החוק הנדונות ודומותיהן הינו בכך שהן הולכות צעד חמור אחד נוסף – הן מורות על החרמתו של רכוש הפרט בשטח הכבוש לצורך הקמתם של יישובים אלה. העובדה כי חלק מההצעות מאפשרות לבעלי הקרקע לפנות לבית משפט (ישראלי) בכדי לתבוע פיצוי על הקרקע המופקעת, אין בה כדי לרפא את הפסול המוסרי והחוקי הגלום בה", כותבת עו"ד פלדמן.

לדברי עו"ד פלדמן, "מדובר בגל של הצעות חוק אבסורדיות, שמוסיפות עוול על עוול: לא רק שהן נועדו להכשיר בדיעבד מאחזים בלתי מורשים, אלא שהן גם פוגעת באופן בוטה בזכות הבסיסית לקניין של תושבים פלסטינים, אשר חיים תחת משטר כיבוש ואין בידיהם אפשרות ממשית להתגונן נגד הפגיעה. מעבר לכך, הן באות לטשטש את ההבדל בין השטחים הכבושים לבין מדינת ישראל הריבונית. חברי הכנסת מתעלמים, במודע או מתוך בורות, מהעובדה שהכנסת כלל אינה מוסמכת לחוקק חוקים בשטח הכבוש".

נייר העמדה

פניית האגודה לזכויות האזרח לועדה להסדרת מאחזים בראשות השופט בדימוס אדמונד לוי, אפריל 2012

שאלות ותשובות: כפרים פלסטינים ומאחזים ישראלים בשטחים – מה ההבדל? 

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לקניין,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.