התמוטטות מערכת הביוב בראס חמיס

11 בדצמבר, 2006

לכבוד:
מר מיכה בלום
סמנכ"ל לביוב וניקוז
חברת הגיחון בע"מ

עו"ד אלון יפרח
לשכת היועץ המשפטי
משרד הביטחון

שלום רב,

הנדון: התמוטטות מערכת הביוב בראס חמיס
סימוכין: מכתבנו מיום 3.8.06
מכתב עו"ד יפרח מיום 20.8.06
מכתב מר בלום מיום 28.8.06

1. בהמשך להתכתבות שבסימוכין, ערכנו מספר בדיקות בשיתוף תושבי ראס חמיס ומומחה לביוב על מנת להבין לעומק את הגורמים להתמוטטות מערכת הביוב בקצה שכונת ראס חמיס בירושלים המזרחית.

2. בעקבות התחקיר התברר לנו כי ההיסטוריה של הביוב במקום שונה מהנטען במכתביכם שבסימוכין וכי ישנן בעיות נוספות הקשורות לצנרת הביוב, שלא זכו להתייחסותכם.

3. ראשית לכל, נבקש להתייחס לאמור במכתב מר יפרח שבסימוכין, כי בעיית הביוב במקום אינה נובעת מנזקים שנגרמו במהלך בניית גדר ההפרדה. טענה זו הופרכה במכתבו של מר בלום שבסימוכין, אשר הודה כי הקבלן אכן פגע בצנרת הביוב במקום במהלך בניית הגדר. יחד עם זאת, נאמר במכתב מר בלום כי הצנרת תוקנה בהמשך, וכי זרימת הביוב במקום והמטרדים בגינה כיום נובעים מכך שהתושבים הניחו צינורות ביוב בשפיכה חופשית.

4. מהעדויות שאספנו עולה כי מדובר באזור שהיה מחובר למערכת הביוב העירונית של ירושלים לפני הקמת גדר ההפרדה בקצה השכונה. במהלך עבודות הקמת הגדר, נגרמו לצנרת הביוב נזקים שונים, אשר יפורטו להלן, ובהם ניתוק חלק מהבתים ממערכת הביוב. הואיל והבתים שנותקו ממערכת הביוב לא חוברו מחדש, נאלצים יושביהם להזרים את הביוב מהבתים באופן עצמאי ובשפיכה חופשית.

5. אנו סבורים כי אין לרשויות להלין על תופעה זו, אשר נוצרה בעקבות הנזקים שהן גרמו ובעקבות מחדלן המתמשך בטיפול בשורשי הבעיה. יתרה מזאת, אנו בדעה כי מחובת הרשות שגרמה לפגיעה בצנרת הביוב ולניתוק חלק מצנרת זו מהבתים – בין אם מדובר במשרד הביטחון ובין אם בחברת הגיחון – לתקן את הנזקים ולהשיב את מערכת הביוב באזור לתפקוד תקין. למותר לציין, כי אין כל מקום להתניית התיקון בתשלום היטלי ביוב.

6. מתחקירנו עולה כי הפגיעה שנגרמה לצנרת הביוב בראס חמיס בעת הקמת גדר ההפרדה במקום, כוללת את הנזקים הבאים:

  • פגיעה בצנרת שלא תוקנה כהלכה: חלק מצינורות הביוב נפגעו במהלך עבודות בניית הגדר ויצאו מכלל שימוש. כיוון שרק חלקם תוקן, החלק האחר נותר פגוע ולא שמיש. משמעות הדבר היא שחלק מן הבתים שהיו מחוברים לצנרת עובר לבניית הגדר, נותרו ללא חיבור לאחריה.
  • התקנת צנרת צרה מדי: מבדיקתנו עולה, כי חלק מהצנרת שתוקנה, למעשה הוחלפה בצנרת צרה מקודמתה. הדבר הוביל לכך שהצנרת החדשה אינה עומדת בלחץ מי הביוב, והתוצאה היא התפוצצות צינורות וזרימה חופשית של שפכים.
  • חסימת פתחי הביוב המרכזיים: פתחי ביוב רבים נקברו, נחסמו או הוזזו במהלך העבודות על גדר ההפרדה ויצאו מכלל שימוש. חסימת פתחי הביוב לא מאפשרת פתיחת סתימות בביוב, מה שגורם להצפות של מי ביוב.
  • 7. מהתיאור לעיל עולה, כי חלק מהבתים בשכונת ראס חמיס אינם מחוברים כיום למערכת הביוב, לאחר שנותקו ממנה בזמן בניית גדר ההפרדה; חלק אחר מהבתים מחוברים למערכת ביוב שאינה תקינה וגורמת למפגעים תברואתיים וסביבתיים חמורים. נציין, כי מפגעים אלו אף גורמים לסיכון בריאותי גבוה, כיוון שהביוב זורם כיום בסמיכות רבה לבתי מגורים בשכונה ובאזור המשמש אזור משחק לילדים.

    8. כאמור לעיל, אנו סבורים כי התמוטטות מערכת הביוב בראס חמיס מחייבת את הגורמים האחראים בתיקון יסודי של מערכת הביוב במקום, כך שזרימת הביוב באזור תשוב לסדרה.

    9. אשר על כן, אנו מתכבדים לבקש את התערבותכם הדחופה, על מנת לקדם פתרון מהיר ככל האפשר למצב בלתי נסבל זה.

    10. על מנת לעמוד על חומרת הבעיה ולתאם פתרון מהיר לנושא, ברצוננו להסדיר יציאה לסיור במקום, בשיתוף נציגכם ונציגות התושבים.

    11. נודה לתשובתכם המהירה.

    בכבוד רב,
    טלי ניר, עו"ד

    • LinkedIn
    • Twitter
    • Facebook
    • Print
    • email

    קטגוריות: הזכות לבריאות,זכויות חברתיות,זכויות תושבי ירושלים המזרחית,מים וביוב

    סגור לתגובות.