לשתף פעולה עם משלחת האו"ם לחקירת אירועי "עופרת יצוקה"

האגודה פנתה היום (2.6.09) בדחיפות לראש הממשלה בבקשה כי יפעל לשיתוף פעולה ישראלי עם משלחת האו"ם, בראשות המשפטן ריצ'ארד גולדסטון. המשלחת הגיעה אתמול לביקור ראשון בעזה במסגרת החקירה לבחינת טענות בדבר הפרות של המשפט הבינלאומי במהלך המבצע, לפניו ואחריו

האגודה לזכויות האזרח פנתה היום בדחיפות לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה כי יפעל לשיתוף פעולה ישראלי עם משלחת האו"ם לחקירת האירועים, בראשות המשפטן ריצ'ארד גולדסטון. חברי משלחת החקירה הגיעו אתמול לביקור ראשון בעזה במסגרת החקירה לבחינת טענות בדבר הפרות של המשפט הבינלאומי במהלך מבצע "עופרת יצוקה", לפניו ואחריו.

בפנייה מציין מנכ"ל האגודה חגי אלעד, כי קיומה של חקירה יסודית על ידי גורמים נייטרליים, הינו אמצעי חיוני להגנה על זכויות האדם של אוכלוסייה אזרחית בזמן מלחמה, כמו גם אינטרס ישראלי ראשון במעלה, להפקת לקחים לעתיד.

עוד מציין אלעד, כי המנדט שניתן למשלחת האו"ם – לחקור את החשדות להפרת זכויות האדם ודיני הלחימה בשני הצדדים, וכן העובדה שהעומדים בראש צוות החקירה הנם מומחים בעלי שם, מבטיחה כי החקירה תתנהל תוך שמירה על הגינות ואובייקטיביות.

במהלך "עופרת יצוקה" ולאחריו, הגיע מידע רב אל האגודה לזכויות האזרח וארגוני זכויות אדם נוספים, אודות הפגיעה הקשה ורחבת ההיקף באוכלוסייה אזרחית בעזה, באופן שעורר חשדות כבדים להפרת דיני המלחמה במהלך "עופרת יצוקה". בעקבות זאת, פנתה האגודה לזכויות האזרח, יחד עם שבעה ארגוני זכויות אדם נוספים, אל היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, בדרישה להקים מנגנון חקירה עצמאי לבדיקת חשדות אלה. הפנייה נדחתה.

להלן המכתב שנשלח היום לראש הממשלה.

‏2 ביוני 2009

לכבוד
מר בנימין נתניהו
ראש הממשלה
משרד ראש הממשלה
ירושלים

שלום רב,

הנדון: חקירת אירועי המלחמה בעזה על ידי ישראל ושיתוף פעולה ישראלי עם משלחת האו"ם לחקירת האירועים בראשות גולדסטון

חברי משלחת החקירה מטעם האו"ם, בראשות המשפטן ריצ'רד גולדסטון, הגיעו אתמול לביקור ראשון בעזה במסגרת החקירה אותה הם מבצעים, לבחינת טענות בדבר הפרות של משפט זכויות האדם והמשפט הבינלאומי ההומניטארי שביצעו כל הצדדים לעימות, במהלך "עופרת יצוקה", לפניה ולאחריה.

נגד כל הצדדים לעימות הועלו טענות וחשדות באשר להפרות חמורות של זכויות אדם. טענות אלה, ככלל, נדחו על-ידי ישראל. ואולם הצהרות והכחשות אלה לא התקבלו ע"י הקהילה הבינ"ל כמו גם על ידי רבים בישראל.

אנו פונים אליך, נוכח הפרסומים בתקשורת ובהם דבריו של שר הביטחון שפורסמו אתמול, לפיהם ישראל מסרבת לשתף פעולה עם המשלחת האמורה – בבקשה כי תפעל להבטיח שיתוף פעולה ישראלי עמה.

אנו מאמינים כי קיומה של חקירה אמינה, חסרת פניות, הינה אמצעי חיוני להגנה על הערכים למענם אנו פועלים – כיבוד והגנה על זכויות האדם, של כל אדם, ומתן הגנה מקסימאלית לאזרחים ולאוכלוסייה האזרחית מפני פגעיה של המלחמה.

עם סיום מבצע "עופרת יצוקה" פנתה האגודה לזכויות האזרח, ביחד עם ארגונים נוספים, ביום 20.1.09 ליועץ המשפטי לממשלה, מר מני מזוז, על מנת שיקים מנגנון חקירה עצמאי לבדיקת המקרים בהם עולה חשד, כי הכוחות הישראליים אחראים להפרות של המשפט ההומניטארי, שתוצאתם הריגה או פגיעה באזרחים בעזה.

מהמידע שהתפרסם ושנאסף על-ידי ארגוני זכויות אדם עולה תמונה מדאיגה ביותר של פגיעה קשה ורחבת היקף באזרחים: מאות אזרחים, כולל נשים וילדים, נהרגו, אלפים נפצעו, רבים מהם קשה; נפגעו מבנים בהם שהו אזרחים רבים, לרבות בתי חולים; נהרסו תשתיות; ועוד.

נסיבות אלה עוררו חשד, כי במהלך הלחימה בעזה פעל צה"ל תוך הפרה של עקרונות יסוד של המשפט הבינלאומי. ובראש ובראשונה – עקרון ההבחנה בין לוחמים לאזרחים ועקרון הפרופורציונאליות.

החמאס בפעולותיו – בין שמדובר בירי טילים לעבר אוכלוסיה אזרחית, בין שמדובר בהחזקת החייל החטוף גלעד שליט בתנאים בלתי אנושיים, ובין בפעולות נוספות – מפר באופן בוטה את המשפט הבינ"ל, אלא שאין בכך כדי להצדיק הפרה של המשפט הבינלאומי על-ידי ישראל. ביצוע התקפות בלב ליבה של אוכלוסיה אזרחית צפופה, תוך שימוש באמצעי לחימה ושיטות שלא מבחינים בין יעדים צבאיים לאזרחיים, ביחד עם הנתונים הקשים של פגיעות באזרחים ובתשתיות אזרחיות – כל אלה מעלים חשש כבד להפרות של המשפט הבינלאומי ההומניטארי ומצריכים הקמת מנגנון חקירה בלתי תלוי.

אנו סבורים, כי קיומה של חקירה עצמאית לבדיקת טענות בדבר פעולות בלתי-חוקיות של ישראל היא אינטרס ישראלי ראשון במעלה; ומצרים על כך כי פנייתנו, כמו גם קריאתם של גורמים נוספים בדרישה דומה – לא העלתה עד כה דבר.

במקביל פורסם, כי ישראל לא תשתף פעולה עם משלחת החקירה הבינלאומית, שבראשה עומד המשפטן ריצ'רד גולדסטון, אשר בכוונתה לבחון הפרות של המשפט ההומניטארי הבינ"ל שביצעו כל הצדדים לעימות, ברצועת עזה וכן בישראל. נוכח מנדט החקירה של המשלחת ותחומי ההתמקדות של החקירה, אנו סבורים כי מן הראוי, ואף קיימת חשיבות רבה לשיתוף פעולה ישראלי עם משלחת זו. רק בדרך זו ניתן יהיה להבטיח שבפני המשלחת יובאו מכלול הנתונים והעובדות הרלבנטיות. אנו סבורים, כי חשיפתה של האמת באמצעות קיומה של חקירה עצמאית ונטולת פניות חשובה לא רק לצורך בדיקת האחריות כלפי מעשים שבוצעו בעבר, אלא בכדי לפוגג את ערפל אי-האמון באשר לאחריותם של הצדדים לסכסוך.

אנו סבורים, כי מינויו של השופט גולדסטון לעמוד בראש המשלחת, והמינוי של חברי המשלחת האחרים, מומחים בעלי שם בתחומם, מהווה ערובה חשובה להיותה של החקירה עצמאית ונטולת פניות.

נוכח האמור אנו פונים אליך בבקשה שתפעל להבטיח קיומה של חקירה ישראלית, עצמאית ובלתי תלויה של אירועי המלחמה, ותורה על שיתוף פעולה ישראלי ענייני עם המשלחת בראשות השופט גולדסטון.

בכבוד רב,
חגי אלעד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חקירת מקרי מוות,רצועת עזה

סגור לתגובות.