הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה

בית המשפט קבע שעל המדינה לפקח שיזמים לא מפלים, אך הכשיר פרסום ושיווק מפלה של דירות

בתים בעכו

המחוזי בחיפה דחה עתירה לביטול זכייתן של שתי עמותות במכרז בניה של רשות מקרקעי ישראל בעכו בשל שיווק מפלה של הדירות

 
 

בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה דחה היום את עתירת האגודה לזכויות האזרח בישראל,  עמותת אליאטר לפיתוח חברתי ותרבותי בעכו והקליניקה המשפטית לזכויות אדם בחברה באוניברסיטת חיפה, בדרישה לביטול זכייה במכרז על קרקע ציבורית.

העותרים דרשו ממינהל מקרקעי ישראל לאכוף את הסעיף המופיע במכרז המינהל לשיווק הקרקע, לפיו יש לרשות מקרקעי ישראל זכות לבטל את הזכייה במכרז, אם יתברר כי הזוכה משווק את הדירות בצורה מפלה. פרויקט הנדל"ן שבו עסקה העתירה הוא פרויקט בשכונת האגרוף בצפון עכו, שהוקם על ידי שתי עמותות והוגדר כמיועד לציבור יהודי דתי לאומי.

אף כי השופט רון שפירא פסק, כי על המדינה לפקח על אופן השיווק של יחידות דיור ולמנוע אפליה בשיווק הדירות, הוא קבע כי עצם פרסום הפרויקט ככזה המיועד לציבור הדתי אינו מצדיק פסילת הזכייה, שעה שלא הוכח כי מישהו ביקש לרכוש דירה במתחם ונדחה על ידי הזוכה. במקרה זה העותרים התוודעו לאופי המפלה של השיווק רק לאחר שהעמותות סיימו את השיווק ולא ניתן היה להעמיד לבדיקה את יחסן לערבים מהעיר. בפועל – אף ערבי לא רכש דירה בפרויקט.

לדברי עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח, שייצג את העותרים: "הפרויקט מוקם על קרקע ציבורית ואמור לשרת את כלל הציבור, אך הוא שווק ופורסם כפרויקט ליהודים דתיים בלבד, בניגוד לתנאי האוסר על אפליה בשיווק הדירות. כל אדם שראה את הפרסום הבין ממנו כי תנאי הקבלה מבוססים על לאום ודת. החוק הישראלי, בעקבות החוק האמריקני, הכיר בכך שדי בפרסום מפלה כדי להוכיח אפליה, שכן לא סביר שאדם יסתכן בדחייה משפילה או ילך לגור במקום שבו מסומן לו שאינו רצוי. לצערי בית המשפט לא קיבל את טענתנו, שהשיווק המפלה במקרה זה מצדיק את ביטול המכרז".

עת"מ 25573-03-12

פסק  הדין

לכל חומרי העתירה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.