עיון בתוצאות מבחנים במכוני מיון והשמה – מה אפשר לעשות

writing

עדכון, 11.3.2013:

הסדר פשרה בין רשם מאגרי המידע לבין מכוני המיון: המכונים התחייבו לאפשר לנבחנים לעיין בחוות הדעת שהועברה למעסיק, לרבות כל הממצאים המסקנות וההערכות על תכונות האופי של הנבחן וכישוריו. יחד עם זאת, המכונים יוכלו להשמיט מחוות הדעת שיציגו לנבחן הערכות לגבי מידת ההתאמה בין המסקנות וההערכות הנ"ל ובין דרישות המעסיק או המשרה. הרשם יצטרך לבצע פעולות פיקוח ולוודא שהמכונים אינם נותנים פרשנות יצירתית ומרחיבה לחריג.

הנחיות בעניין פניה למכוני המיון באתר הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע (רמו"ט)

להרחבה ראו פוסט בבלוג "האח הקטן" של עו"ד אבנר פינצ'וק

 

 

רקע – הטקסט המקורי כפי שפורסם ב-5.4.2012:

ב-29.2.2012 פרסם רשם מאגרי המידע ברשות למשפט, טכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים הנחיה חדשה, המחייבת את מכוני ההשמה והמיון לאפשר לכל נבחן לעיין בתוצאות המבחנים. הרשם הודיע שבכוונתו לנקוט בפעולות אכיפה בתום שלושה חודשים ממועד פרסום ההנחיה, כלומר החל ב-29.5.12.

ביום 2.4.2012 הגישו מכוני המיון עתירה מנהלית לבית המשפט נגד ההנחיה. הדיון בעתירה עלול לעכב את פעולות האכיפה של הרשם נגד המכונים.

מה בינתיים?

הגיעה העת לפעולה ציבורית בסוגיה המטרידה. המכונים משתפים פעולה כדי לשמור על האינטרסים שלהם? נדרשת פעולה גם מצד הציבור הגדול של נבדקות ונבדקים שעברו מבחני התאמה לעבודה.

אנו קוראים לכם להרים קול ולפעול למען קידום הזכויות שלכם.
אם יש לכם טענות אנו קוראים לכם להשמיע אותן, לספר את סיפורכם, ולספק מידע שיכול להועיל למימוש זכויותיכם
.
המכונים שולטים לא רק במידע האישי שלכם. הם שולטים גם במידע על ההתקשרויות החוזיות שלהם עם המעסיקים. הם שולטים במידע על שעובר על הנבדקים ביום הבחינה. שליטתם במידע הזה היא כוח, במיוחד כאשר מי שמתייצב מולם אינו מצויד בכל המידע שיכול לסתור את טענותיהם, או במידע שיאפשר לו לבסס דרישה לשינוי המצב.

גם המידע שיש לכם על המכונים הוא כוח, ולכן חשוב שתספרו את הסיפור שלכם.
את סיפורכם תוכלו לצרף לתלונה, שתפנו לרשם מאגרי המידע, למשרד התמ"ת, לחברי כנסת ולכל מי שיכול לדעתכם להביא לשינוי המצב – בהליכים המשפטיים שצפויים, בקידום יוזמת חקיקה שתטיל חובות פיקוח וחובות אחרות על מבחני המיון, או בתחקירים ובכתבות בתקשורת.

את הסיפורים ואת הדרישה שלכם לשינוי המצב תוכלו לשלוח גם אלינו. כמובן שתוכלו להחליט מה מתוך מה שתספרו ניתן יהיה לגלות כמות שהוא, ואילו פרטים צריכים להישאר חסויים או לעבור שינוי וטשטוש לפני שייעשה בהם שימוש. רצוי שתשאירו פרטים שיאפשרו לנו ליצור איתכם קשר.

אנו מדגישים, שאין ביכולתנו לסייע במקרים פרטיים, כיוון שהסוגיה העקרונית עומדת עכשיו לדיון בבית המשפט. אבל אם כל נבחן ישמיע את קולו, נוכל לצרף קול לקול ולהשמיע קול המון.

 

מה חשוב שתספרו?

המכונים טוענים שאין פגיעה בפרטיות הנבדקים. ספרו מה עבר עליכם ביום הבחינה. האם התבקשתם לספק מידע אישי? סיפרתם על יחסיכם עם בני משפחה? חברים? אם כן – ספרו על מה נשאלתם? ספרו כיצד הרגשתם במקרה שנתקלתם בשאלה מביכה? ספרו על הקשיים הנפשיים והאחרים ככל שחוויתם כאלה במהלך יום המבחנים או לאחריו.

המכונים טוענים שהנבדקים נותנים "הסכמה מדעת" לוותר על זכויות שונות לרבות הזכות לעיין בתוצאות המבחנים. ספרו האם נדרשתם לוותר על זכויותיכם. אם כן – למה בדיוק נדרשתם "להסכים"? על מה חתמתם? כיצד נעשה הדבר ומתי? מה הרגשתם או מה חשבתם על הדרישה הזו? אם נעניתם לה – ספרו מדוע. ספרו אם ניסיתם למחות, להתנגד או אם שאלתם שאלה. ספרו מה ענו לכם.

המכונים מעלים טענות שונות ומשונות לגבי מה יש ומה אין בבחינות שעברתם ובחוות הדעת שהעבירו למעסיק. ספרו מה כללו המבחנים. ספרו אילו פעילויות ביצעתם ביחד עם נבדקים אחרים, מה היה התפקיד שעליו התמודדתם והאם הוא היה דומה לתפקידים שעליהם התמודדו הנבדקים האחרים שהשתתפו איתכם בפעילות. אם הצלחתם לראות את התוצאות שהועברו למעסיק (כי יש מעסיקים שנותנים לעיין לעובד שעבר בחינות לפני קידום או לעובד שהתקבל). אם ביקשתם מהמעסיק לראות את התוצאות, ספרו מה אמר לכם המעביד על ההסכמות שיש לו בהקשר זה עם המכון, ומה ההנחיות או הדרישות שהפנה אליו המכון.

המכונים מסתמכים על מומחים לפסיכולוגיה תעסוקתית. אבל כמו בכל תחום, גם בתחום זה יש מחלוקות בין המומחים. אם אתם מכירים פסיכולוגים תעסוקתיים, מומחים לעניין או סטודנטים לפסיכולוגיה תעסוקתית, נסו למצוא בעזרתם מאמרים ואסמכתאות בתחום, שמבקרים את מבחנים המיון, את התוקף שלהם או כל היבט אחר בהתנהלות של המכונים – בארץ ובעולם.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות לעבוד,הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.