זכויות האדם בשטחים הכבושים

האגודה למפקד אוגדת איו"ש: חל איסור מוחלט על שיסוי כלבים במפגינים

האגודה לזכויות האזרח פנתה בדחיפות למפקד אוגדת איו"ש, תא"ל חגי מרדכי, בעקבות אירוע חמור של שיסוי כלב במפגין במהלך ההפגנה השבועית בכפר קדום שהתקיימה ב-16.3.2012. בפנייה דורשת עו"ד רגד ג'ראיסי מהאגודה כי יוצאו הוראות ברורות לכל הכוחות, המבהירות את האיסור המוחלט על השימוש בכלבים לתקיפת אזרחים בכלל, ומפגינים בפרט. בנוסף דרשנו חידוד והבהרה של הנהלים והכללים באשר לחובתם של הכוחות להבטחת זכויות היסוד להפגנה ולחופש ביטוי כמו גם הזכות לשלמות הגוף של כל המעורבים בהפגנה.

האירוע התרחש לקראת סוף ההפגנה השבועית בכפר קדום, כאשר חלק גדול מהמפגינים התחיל לחזור לכיוון הכפר, ולאחר שנדמה היה שההפגנה עומדת להתפזר. בשלב זה שיסה חייל מיחידת "עוקץ" כלב מסוג רועה גרמני במפגינים. הכלב התנפל על אחמד שתיווי, מפגין ותושב הכפר קדום, הטיחו לרצפה, נשך את זרועו וסירב לשחררה דקות ארוכות, תוך שהוא משסע את בשרו של הנתקף, וזאת עד להתערבות מפעילו. כתוצאה מהתקיפה נגרמה חבלה חמורה לידו של הנתקף.

עם הגעתם של כוחות הביטחון למקום התקיפה, הם החלו להרחיק את המפגינים שניסו במשך דקות ארוכות לחלץ את הנתקף מפיו של הכלב ללא הצלחה. בין המפגינים האלה היה גם קרוב משפחתו של הנתקף, מוראד שתיווי, פרמדיק במקצועו, שניסה להתקרב גם הוא ולסייע לנתקף, אבל חייל ריסס גז פלפל לפניו ממרחק קצר. מוראד נפל ארצה ונעצר מיד על ידי חיילים. בהמשך גם הנתקף, בעודו מדמם מהתקיפה, נעצר והובא לתחנת המשטרה.

בהקשר זה חשוב לציין, כי תיעוד מצולם של ההפגנה מצביע על כך שנוסף על האירוע החמור שתואר לעיל, עשו כוחות הביטחון שנכחו במקום שימוש מסוכן ולא חוקי בירי רימוני גז בכינון ישיר לעבר מפגינים.

להלן הפנייה.

 

דחוף!

21.3.2012

לכבוד
תא"ל חגי מרדכי                                                                                                    
מפקד אוגדת איו"ש

 

שלום רב,

 

הנדון: ההפגנה השבועית בכפר קדום  – 16.3.2012

 

על רקע אירוע תקיפת מפגין על ידי כלב של יחידת "עוקץ" במהלך ההפגנה השבועית שהתקיימה בכפר קדום ביום שישי האחרון ועל מנת למנוע הישנותם של אירועים חמורים מסוג זה בעתיד, הריני פונה אליך בבקשה דחופה כי תוציא הנחיות ברורות לכל הכוחות תחת פיקודך, אשר יחדדו את המותר והאסור בכל הנוגע להפעלת כח במהלך פיזור הפגנות וידגישו כי חל איסור מוחלט על שיסוי כלבים במפגינים.

 

תיאור האירוע ורקע עובדתי

1. מזה כשבעה חודשים, מקיימים תושבי הכפר קדום שבמחוז שכם (להלן: "הכפר"), יחד עם פעילים ישראליים ובינלאומיים, הפגנות מחאה שבועיות. ההפגנות מופנות כנגד סגירת הכביש הראשי שמחבר בין הכפר לעיר שכם, כביש שהיה ציר התנועה המרכזי של תושבי הכפר עד לסגירתו (להלן: "הכביש"). סגירתו של הכביש פגעה פגיעה חמורה באורח חייהם של תושבי הכפר, ייקרה והאריכה מאוד את נסיעתם לעיר שכם.

2. ביום שישי, 16.3.2012, התקיימה בכפר ההפגנה השבועית הקבועה במחאה על סגירת הכביש.

3. ההפגנה, בה השתתפו כמאתיים מפגינים, רובם תושבי הכפר, יצאה בסביבות השעה 12:30 מהכפר והתקדמה לכיוון החסימה שעל הכביש, כאשר המפגינים צועדים כהרגלם לאורך הכביש, משמיעים מוסיקה וקוראים קריאות נגד הגבלת חופש התנועה שלהם והפגיעה בזכויותיהם.

4. עד להגעת המפגינים לאזור החסימה, ההפגנה התנהלה כהפגנה שקטה ולא אלימה בה המפגינים צעדו כקבוצה, קראו קריאות ונאמו נאומים. הם לא היו חמושים ולא נקטו באף אמצעי אלים.

5. כמה דקות לאחר הגעתם של המפגינים לאזור החסימה, החלו כוחות הביטחון שנכחו באזור לפזר את ההפגנה, בין היתר תוך שימוש ברימוני גז ובואש. כתוצאה התפתח חיכוך אלים בין המפגינים לכוחות הצבא ומג"ב.

6. בשלב הזה, כאשר חלק גדול מהמפגינים התחיל לחזור לכיוון הכפר, ולאחר שנדמה היה שההפגנה עומדת להתפזר, שיסה חייל מיחידת "עוקץ" כלב מסוג רועה גרמני במפגינים. הכלב התנפל על אחמד שתיווי, מפגין ותושב הכפר קדום (להלן: "הנתקף"), הטיחו לרצפה, נשך את זרועו וסירב לשחררה דקות ארוכות, תוך שהוא משסע את בשרו של הנתקף, וזאת עד להתערבות מפעילו. כתוצאה מהתקיפה נגרמה חבלה חמורה לידו של הנתקף. למותר לציין, כי אילו היה מתמהמה המפעיל זמן נוסף, הפגיעה בנתקף עלולה היתה להיות חמורה הרבה יותר.

7. עם הגעתם של כוחות הביטחון למקום התקיפה, הם החלו להרחיק את המפגינים שניסו במשך דקות ארוכות לחלץ את הנתקף מפיו של הכלב ללא הצלחה. בין המפגינים האלה היה גם קרוב משפחתו של הנתקף, מוראד שתיווי, פרמדיק במקצועו, שניסה להתקרב גם הוא ולסייע לנתקף, אבל נתקל בחייל שריסס גז פלפל לפניו ממרחק אפס. מוראד נפל ארצה ונעצר מיד ע"י חיילים. בהמשך, גם הנתקף, בעודו מדמם מהתקיפה, נעצר והובא לתחנת המשטרה[1].

8. יצוין, כי תיעוד מצולם של ההפגנה מצביע על כך שנוסף על אירוע החמור שתואר לעיל, עשו כוחות הביטחון שנכחו במקום שימוש מסוכן ולא חוקי בירי רימוני גז בכינון ישיר לעבר מפגינים.


פגיעה שלא כדין בזכויות יסוד והפרת חובות המפקד הצבאי

9. לצערנו, המקרה המתואר לעיל אינו מקרה יחיד  של שימוש פסול, מאיים ואכזרי בכלבים לתקיפת אזרחים פלסטיניים בשטחים הכבושים. ארגוני זכויות אדם התריעו בפניכם בעבר על המסוכנות של פרקטיקה זו של שיסוי כלבים באזרחים והפגיעה הקשה והבלתי מידתית שהיא מולידה בזכויות יסוד בסיסיות, ובראשן הזכות לשלמות הגוף והזכות לכבוד.[2]

10. יתר על כן, השימוש בכלבים לתקיפת מפגינים פוגע באופן אנוש בחופש הביטוי והמחאה ומהווה הפרה בוטה של חובותיה של ישראל על פי המשפט הבינלאומי.

11. בנוסף לאמור לעיל, השימוש בירי גז בכינון ישיר הינו שימוש מסוכן ובלתי חוקי, שימוש אשר היינו עדים בעבר לתוצאותיו מרחיקות הלכת ולנזקים הבלתי הפיכים שהוא יכול לגרום לאנשים[3]. ירי גז בכינון ישיר לעבר אדם הינו אסור ומנוגד להוראות הפתיחה באש של הצבא, כפי שהובא לידיעתנו במכתבו של היועץ המשפטי לאיו"ש לארגון בצלם, מיום 30.4.2009.

12. התנהלותם של כוחות הביטחון במהלך ההפגנה נשוא הפניה אינה מתיישבת ואף מפרה את עקרונות היסוד המנחים לעניין השימוש באלימות ע"י כוחות הביטחון בכלל וכנגד האוכלוסייה האזרחית בפרט, בהקשר של חובת הזהירות והאיסור על חריגה מגדר הנדרש להשגת תכלית שמירת הסדר ובטחון הציבור.   

13. לנוכח האמור לעיל, אנו פונים אליך בבקשה דחופה שתוציא הוראות ברורות לכל הכוחות תחת פיקודך, המבהירים את האיסור המוחלט על השימוש בכלבים לתקיפת אזרחים בכלל, ומפגינים בפרט. בנוסף, נבקשך לחדד לכל הכוחות את הנהלים והכללים באשר לחובתם להבטחת זכויות היסוד להפגנה, ולחופש ביטוי כמו גם הזכות לשלמות הגוף של כל המעורבים.

14. נוכח חומרת האירוע המתואר, נבקשך לתת דעתך עליו בדחיפות וברצינות המתבקשות ולהודיענו ללא דיחוי כיצד בדעתך לטפל בעניין.

 

בכבוד רב,

רגד ג'ראיסי, עו"ד
האגודה לזכויות האזרח בישראל

 

 

העתקים:
האלוף אבי מזרחי, אלוף פיקוד מרכז
תא"ל דני עפרוני, הפרקליט הצבאי הראשי
אל"מ אלי בר-און, יועמ"ש איו"ש
תנ"צ עמיתי לוי, מפקד מג"ב איו"ש
רס"ן זוהר הלוי, ראש מדור פניות הציבור וזכויות האדם, דובר צה"ל


[1] ר' תיעוד וידיאו לאירוע התקיפה ומעצרו של המפגין מוראד שתיווי

[2] ר' לעניין זה פנייתה של מנכ"לית בצלם, ג'סיקה מונטל לפרקליט הצבאי הראשי ולאלוף פיקוד המרכז בעקבות שיסוי כלבים באזרחים פלסטיניים שניסו להיכנס ללא היתרים לישראל.

[3] לענייןז ה, ר' פנייתנו מיום 26.6.2011 למפקד מג"ב איו"ש בעניין הפיזור האלים של ההפגנה השבועית בא-נבי צאלח.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש הביטוי והמחאה

סגור לתגובות.