סגירת מחסום ראס ח'מיס מנוגדת להבטחות הרשויות

מחסום ראס ח'מיס. צילום: האגודה לזכויות האזרחמחסום ראס ח'מיס. צילום: האגודה לזכויות האזרח

בימים האחרונים נתלו שלטים על מחסום ראס ח'מיס שבצפון ירושלים המודיעים על סגירתו הקרובה. תושבי האזור, שהינו חלק מהשטח המוניציפאלי של ירושלים, קיימו היום (14.3.2012) עצרת מחאה נגד הכוונה להפנות את התנועה הרגלית למחסום אחר. האגודה לזכויות האזרח פנתה למשטרת ישראל ולמפקדת עוטף ירושלים בדרישה כי לא ייסגרו את מחסום ראס ח'מיס, המשמש את תושבי השכונה הירושלמית לצורך כניסה ויציאה משאר חלקי העיר, בטרם יימלאו הרשויות את ההבטחות שנתנו, ולפיהן במחסום מ.פ שועפט הסמוך ייבנו 8 שרוולי כניסה רגלית שישמשו למעבר של כ- 5,000 אנשים בשעות העומס.

גדר ההפרדה ניתקה את תושבי השכונות מ.פ. שועפט, דחיית אל סלאם, ראס א-שחאדה וראס ח'מיס ממרכז חייהם שבירושלים. מדובר בתושבים הנושאים ברובם תעודות זהות ישראליות ומתגוררים בשטח המוניציפאלי של ירושלים אשר הופרד מהעיר עם בניית מכשול ההפרדה (כפי שנעשה גם באזור כפר עקב-סאמירמיס). מחסום ראס ח'מיס, הממוקם בדרך משה דיין, משמש את כ-15,000 תושבי השכונה כמעבר רגלי לצורכי לימודים, עבודה, בריאות, משפחה וכו'. בימים האחרונים נתלו שלטים על המחסום המודיעים על סגירתו הקרובה, והיום נערכה במקום עצרת מחאה.

במסגרת ההתדיינות המשפטית על תוואי גדר ההפרדה, הבטיחה המדינה לבנות את מחסום מ.פ שועפט הסמוך כך שיובטחו זמני המתנה קצרים במחסום לתושבים הנעים בתוך עירם שלהם, ובכלל זה לכ-3,000 תלמידי בית ספר יסודי ותיכון העוברים את המחסומים מידי יום בדרכם ללימודים. המדינה התחייבה כי המחסום החדש ימנה שמונה שרוולי כניסה רגלית, מתוכם שניים אשר ייוחדו לתלמידים ולאוכלוסיות מיוחדות אחרות, באופן שיאפשר מעבר של 5,000 איש במהלך שעות העומס, וכן ארבעה נתיבי תחבורה. על כן נקבע כי "רק עם, ובמקביל, להקמת המסוף [דהיינו מחסום מ.פ שועפט] ולתפעולו, תוכל הגדר להבנות לאורך דרך משה דיין" ולהוביל לסגירת מחסום ראס ח'מיס.

אולם מחסום מ.פ שועפט רחוק מלקיים את התחייבויות המדינה בפני ועדת הערעור ובג"ץ: כיום פתוחים בפועל רק שרוול אחד למעבר רגלי, שני נתיבים למעבר כלי רכב, ושרוול להסעות תלמידים הפועל בבוקר ואחה"צ. על כן, כל עוד זהו המצב, דורשת האגודה לזכויות האזרח להתיר את המשך תנועת תושבי השכונה דרך מחסום ראס ח'מיס.

עו"ד מיכל פומרנץ כתבה בפנייה: "סגירת מחסום ראס ח'מיס בעת הזו, טרם עמידתכם בהתחייבויותיכם בנוגע למחסום מ.פ שועפט, תהווה פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש התנועה של האוכלוסייה, אשר תלויה במעבר במחסום, וכיוצא בכך, פגיעה בזכויותיהם של התושבים להתפרנס, לקבל טיפול רפואי, ללמוד, להתפלל במקומות הקדושים ולבקר את קרוביהם".

להלן הפניה במלואה.

 

ראו גם:

פניית האגודה למשטרת ישראל ולמפקדת עוטף ירושלים מיום 26.8.2012

בניגוד להחלטת בג"ץ: עשרות אלפי תושבי שועפט יעברו דרך מחסום אחד בלבד, הארץ, 27.8.2012

 

14 במרץ 2012

 

לכבוד
סגן ניצב שמוליק ברק
מפקד יחידת המעברים
משטרת ישראל

לכבוד
מר שוקי תחאוכה
מפקד מג"ב עוטף ירושלים

שלום רב,

הנדון: סגירת מחסום ראס חמיס

 

  1. הננו פונים אליכם בבקשה דחופה למנוע את סגירתו של מחסום ראס חמיס לתנועת תושבי השכונה, וזאת לכל הפחות עד לסיום מילוי התחייבויותיכם לבג"צ בעניין מחסום מ.פ שועפט, כפי שנפרט להלן. פנייה זו מגיעה על רק מידע שנמסר לנו מתושבי ראס חמיס, לפיו בימים האחרונים נתלו שלטים על המחסום המודיעים על סגירתו בימים הקרובים.
  2. כידוע לכם, גדר ההפרדה באזור מחנה הפליטים שועפט ניתקה את תושבי השכונות מ.פ. שועפט, דחיית אל סלאם, ראס א-שחאדה וראס חמיס ממרכז חייהם שבירושלים. מדובר בתושבים הנושאים ברובם תעודות זהות ישראליות ומתגוררים בתוך השטח המוניציפאלי של ירושלים. מחסום ראס חמיס משרת כיום את כ-15,000 תושבי שכונת ראס חמיס  במעברם לירושלים בדרכם לעבודה, לבית הספר, למוסדות רפואיים וכו', וזאת בנוסף למחסום מ.פ שועפט המשרת את יתר תושבי השכונות הללו.
  3. בפסיקת בית המשפט העליון בבג"צ 6193/05 וועד תושבי ראס חמיס נ' הרשות המוסמכת עפ"י חוק להסדר תפיסת מקרקעים (ניתן ביום 25.11.2008), בו נדונה שאלת תוואי הגדר באזור מחנה הפליטים שועפט, נקבע כי הפגיעה של תוואי הגדר בתושבים הינה מידתית, וזאת, בין היתר, בהתחשב בהתחייבויות המדינה ובקביעות ועדת הערעור לפי החוק להסדר תפיסת מקרקעים לשעת חירום, התש"י-1949 שליד בית משפט השלום בתל-אביב-יפו (להלן: ועדת הערעור) (וע (ת"א) 405/04 תושבי הכפר שועפט נ' הרשות המוסמכת – משרד הביטחון, ניתן ביום 31.5.2005) בנוגע למחסום מ.פ שועפט (פיסקה 24 לפסק הדין).
  4. התחייבויות אלו של המדינה בעניין מחסום מ.פ שועפט היו לבנות את המחסום באופן שיאפשר מעבר של 5,000 איש במהלך שעות העומס, כך שיובטחו זמני המתנה קצרים וסבירים במחסום (פיסקה 24 לפסק הדין). כן התחייבה המדינה כי המחסום ימנה שמונה שרוולי כניסה רגלית, מתוכן שניים אשר ייוחדו לתלמידים ולאוכלוסיות מיוחדות אחרות, וכן ארבעה נתיבי תחבורה (פיסקה 13 לפסק הדין).
  5. ועדת הערעור התייחסה לקשר בין הפעלת מחסום ראס חמיס בדרך משה דיין להפעלת מחסום מ.פ שועפט ("מסוף המעבר"), וקבעה כי "לאור האמור מן הראוי לדאוג, כתנאי להקמת הגדר בקצה השלוחה הפונה לדרך משה דיין, להקמת מסוף המעבר באופן שיעביר בשעות הבוקר מהשעה 6.00 ועד השעה 8.00 כ- 5,000 תושבים בשעה ובכך תמוזער הפגיעה בתושבים. רק עם, ובמקביל, להקמת המסוף ולתפעולו, תוכל הגדר להבנות לאורך דרך משה דיין והיא תיסגר עם הפעלתו של מסוף המעבר." [הדגשים הוספו – מ.פ]
  6. ברי, כי מחסום מ.פ שועפט רחוק מלקיים את התחייבויות המדינה בפני ועדת הערעור ובג"צ המתוארות לעיל: כיום מופעל בו רק שרוול אחד למעבר רגלי, שני שרוולים למעבר כלי רכב, ושרוול להסעות תלמידים הפועל בבוקר ואחה"צ. אשר על כן, ובהתאם לקביעות לעיל, הרי כי כל עוד זהו המצב, עליכם להתיר את המשך תנועת תושבי שכונת ראס חמיס במחסום ראס חמיס.
  7. סגירת מחסום ראס חמיס בעת הזו, טרם עמידתכם בהתחייבויותיכם בנוגע למחסום מ.פ שועפט, תהווה פגיעה קשה ובלתי מידתית בחופש התנועה של האוכלוסייה, אשר תלויה במעבר במחסום, וכיוצא בכך, פגיעה בזכויותיהם של התושבים להתפרנס, לקבל טיפול רפואי, ללמוד, להתפלל במקומות הקדושים ולבקר את קרוביהם.
  8. אשר על כן, נבקש כי תמנעו מסגירת מחסום ראס חמיס ותתירו את המשך מעבר תושבי השכונה במחסום, וזאת לכל הפחות עד לעמידתכם בהתחייבויותיכם לבג"צ.
  9. נודה לקבלת התייחסותכם בדחיפות.

 

בכבוד רב,

מיכל פומרנץ, עו"ד


העתקים
מר יצחק אהרונוביץ, השר לביטחון פנים
מר אהוד ברק, שר הביטחון
אלוף משנה עופר הינדי, ראש מנהלת קשת צבעים, משרד הביטחון
סא"ל עופר מיטל, רמת"ק עוטף, המנהל האזרחי
עו"ד אלון יפרח, לשכת היועץ המשפטי, משרד הביטחון
עו"ד רונן ליבוביץ, היועץ המשפטי, משטרת מחוז ירושלים

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,חופש התנועה והגדר

סגור לתגובות.