השופטת פרוקצ'יה מטילה ספק בתשתית העובדתית שהציג הפצ"ר על הירי בניעלין

היום התקיים דיון אחרון בעתירה לשינוי כתב האישום שהוגש נגד המג"ד והחייל מפרשיית הירי בעציר הכפות בניעלין

בצלם * האגודה לזכויות האזרח * הוועד הציבורי נגד עינויים * יש דין

היום התקיים דיון שני ואחרון בעתירה שהגיש אשרף אבו רחמה, אשר נורה על ידי חייל צה"ל בניעלין בעודו כפות ועיניו מכוסות, יחד עם בצלם, האגודה לזכויות האזרח, הוועד הציבורי נגד עינויים וארגון יש דין. הדיון התקיים לבקשת סנגוריהם של המג"ד והחייל, אשר הגישו לבג"צ תצהירים בחתימת אלוף פיקוד הצפון, מפקד זרוע היבשה וקצין שריון ראשי, בהם מעידים הקצינים הבכירים, כי הצעד הפיקודי שננקט נגד סא"ל בורברג הוא צעד חריף.
במהלך הדיון, מתח עו"ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח ביקורת חריפה על תצהירי הקצינים הבכירים, וציין כי הם רק ממחישים את הבעיה- העובדה שראשי הצבא רואים את האירוע בעיקר ככשל פיקודי, מתעלמים מהכשל המוסרי החמור שהתגלה באירוע ואינם נוקטים בסנקציות הנדרשות למניעת הישנותו בעתיד.

השופטת אילה פרוקצ'יה ציינה בדיון, כי ישנם "הרבה סימני שאלה" בנוגע לתשתית העובדתית עליה התבסס הפרקליט הצבאי הראשי. היא הוסיפה, כי גם אם כוונתו של המג"ד הייתה "רק" הפחדה של העצור, עולה השאלה, האם אין זו התעללות נפשית המעידה על כשל מוסרי. השופטת פרוקצ'יה העלתה שתי אפשרויות להתערבות בג"צ בהחלטת הפצ"ר: האחת, שבג"צ יקבע מהן העבירות בהן ראוי להאשים את המג"ד והחייל, או שיקבע עבור הפצ"ר "קווים מנחים" לשינוי סעיף העבירה בכתב האישום.

כזכור, בדיון שהתקיים בעתירה ב-28.9.2008, הביעו השופטים ביקורת על כתב האישום אשר כלל רק עבירה של "התנהגות שאינה הולמת", עבירה קלה שאינה גוררת רישום פלילי, והמליצו לפצ"ר לשקול מחדש את ההחלטה על כתב האישום, לאור הערותיהם. למרות זאת, החליט הפצ"ר שלא לשנות את כתב האישום.

בעתירה, אותה כתבו עורכי הדין לימור יהודה ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח, דרשו אבו רחמה והארגונים לשנות את כתב האישום כך שישקף את חומרת המעשים שלכאורה נעשו, כפי שפורטו בכתב האישום שהוגש נגד המג"ד והחייל.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.