לעצור החפירות והעבודות שמבצעת עיריית ירושלים בסילואן ללא היתר

התושבים הפלסטינים בסילואן שבירושלים המזרחית אינם מורשים לבנות על אדמותיהם, כיוון שלאזור אין תכנית מתאר מפורטת בתוקף. זה לא מונע מעמותת אלע"ד להרחיב את האתר הארכיאולוגי "עיר דוד" ולשבש את חיי התושבים. עכשו גם העירייה ומשרד התחבורה שותפים להפרת החוק

היום (17.11.08) עתרו האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום, בשם תושבי שכונת סילואן וואדי חילווה, לבית המשפט המחוזי בירושלים בדרישה להורות על ביטול עבודות התשתית שמתוכננות בשכונה. בעתירה, שנכתבה ע"י עורכות הדין טלי ניר וניסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח, מוסבר כי העבודות המתוכננות יגרמו לנזק בלתי הפיך למרקם החיים בשכונה ויפגעו מאד באפשרות לפתח שירותים לתושבים כגון: מוסדות חינוך, דואר וגנים ציבוריים.

העתירה הוגשה, לאחר שעיריית ירושלים ומשרד התחבורה הודיעו כי בכוונתם להתחיל בימים הקרובים בעבודות פיתוח בשכונה. התוכנית לעבודות הוכנה בלי שהוצאו לה היתרי בנייה ובניגוד לחוק, ללא שיתוף התושבים, ובלי שנמסרו להם מלוא הפרטים לגביה. מכיוון שעד היום כלל לא התקיים הליך תכנוני תקין לאישור תוכנית מתאר מפורטת לשכונה, לתושבי השכונות לא ניתנה הזדמנות להציג את התנגדותם לתכנית, לא ניתן למעשה להוציא לה היתרי בנייה.

העותרים טוענים כי עבודות החפירה והבינוי יפגעו בשכונה ובתושביה באופן חמור ובלתי הפיך, כיוון שהן ישנו את הסדרי התנועה בשכונה באופן שיגרום לעומסי תנועה כבדים, וכיוון שהן כוללות את ביטול כל מקומות החנייה בשכונה והקמת חניונים בכל השטחים הריקים המעטים שנותרו בשכונה. שטחים אלה הם בבעלות התושבים, ואלו מתנגדים לתפיסתם למטרות אלה (בעניין זה מתנהל הליך נפרד). תפיסת השטחים לחנייה אף תמנע הקמת מוסדות חינוך, בתי דואר וגנים ציבוריים בשכונה, שכה נחוצים בה.

בעתירה, מבקשים תושבי השכונה להדגיש כי הם אינם מתנגדים לחפירות ארכיאולוגיות ולתיירות, וכי מאז ומעולם הם היו מעוניינים בשמירה על העתיקות ובחשיפתן. למעשה, במשך למעלה ממאה שנה, הייתה השכונה אתר ארכיאולוגי מוביל, ועד לבואם של אנשי אלע"ד, התנהלו החפירות בהסכמת התושבים ותוך שיתופם. כיום, ההחלטות על החפירות מתקבלות מבלי לידע את התושבים, לעתים אף מבלי ליידע תושבים על חפירות המתבצעות תחת בתיהם.

עמותת ההתנחלות אלע"ד, פועלת באזור מספר שנים כאשר אחת ממטרותיה המוצהרות היא "פיתוח המקום כשכונה יהודית". החפירות הארכיאולוגיות שמנהלים אנשי העמותה בשכונה וההתנחלויות שהם מקימים בה, גורמים למטרדים קשים עבור תושבי השכונה הפלסטינים. כעת, עיריית ירושלים מסייעת לעמותה, בין השאר על ידי "תפיסת החזקה" בשטחים פרטיים של תושביה הפלסטינים של השכונה, לטובת הקמת חניונים ל"עיר דוד".

"עמותת אלע"ד משתלטת על השכונה תוך שימוש בטקטיקות של יושבי המאחזים הבלתי חוקיים. למרבה התדהמה, רשויות המדינה ובהם עיריית ירושלים ומשרד התחבורה,משתפים עמם פעולה, ומסייעים להם לדחוק את רגליהם של התושבים הפלסטיניים. זוהי התנהלות חמורה ביותר, שאף מבוצעת בניגוד לחוקי התכנון והבנייה", אומרים באגודה לזכויות האזרח.

ועד תושבי השכונה פועל בתקופה האחרונה לגיבוש חזון תכנוני לשכונה. חזון זה אמור לשלב את האלמנטים הארכיאולוגים תיירותיים של השכונה עם האינטרסים הקיומיים של תושביה. בחזון התכנוני ינסו התושבים לתת פתרונות לבעיות התשתית והעומס הנוצרות בשכונה אבל לא באופן המקפח באופן מוחלט את זכויותיהם ואדיש לתוצאות.

עת"מ 8938/08

העתירה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,תכנון ובניה

סגור לתגובות.