ארגוני זכויות אדם: התעללות קשה בעצור כפות אינה "התנהגות בלתי הולמת"

בצלם | האגודה לזכויות האזרח | הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל | יש דין

אשרף אבו רחמה, אשר נורה על ידי חייל צה"ל בניעלין בעודו כפות ועיניו מכוסות, יחד עם בצלם, האגודה לזכויות האזרח בישראל, הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל וארגון יש דין, הגישו הבוקר עתירה דחופה לבג"ץ נגד החלטת הפרקליט הצבאי הראשי להעמיד לדין את המג"ד, סא"ל עמרי בורברג, ואת החייל היורה, סמ"ר ל', בגין "התנהגות בלתי הולמת", עברה קלה שאינה גוררת רישום פלילי.

בעתירה, אותה כתבו עורכי הדין לימור יהודה ודן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח, דורשים אבו רחמה והארגונים לשנות את כתב האישום, כך שישקף את חומרת העברה הכרוכה באיומים בנשק וירי בעציר כפות – לכאורה, עברת התעללות בעצור בנסיבות מחמירות, שדינה שבע שנות מאסר. העתירה הוגשה בדחיפות בשל החשש, כי ההליך המשפטי המזורז יסתיים בתוך ימים ספורים.

בעתירה ביקורת חריפה על תפקודו של הפרקליט הצבאי הראשי: "בחירה בעבירה קלה זו מלמדת על תגובה רפה של מערכת הפרקליטות הצבאית … היא מעבירה לקצינים ולחיילים אחרים מסר חמור ביותר של זילות בחיי אדם, ומכשירה את הקרקע למקרים הבאים…קשה להשתחרר מן התחושה, כי מדובר בליקוי מאורות מערכתי אשר פשה לא רק בקרב קציני צה"ל אלא אף בקרב מי שאחראים להשלטת המשפט בצבא".

העותרים טוענים כי ההחלטה על כתב האישום הקל נגועה באופן מובהק בחוסר סבירות קיצוני, גם לאור דרגתו הבכירה של בורברג. בעתירה מצוין כי נימוק מרכזי של הפצ"ר להחלטתו להאשים את המג"ד והחייל בעבירה כה קלה, הוא ש"העברת המג"ד מתפקידו היא צעד פיקודי חריף"; אלא שאותו צעד פיקודי התברר כהעברה לתפקיד אחר בחיל, גם הוא בדרגת סא"ל, ללא כל הפרעה לקידום עתידי. היחס הסלחני עלה גם מהתבטאותו הפומבית של הרמטכ"ל גבי אשכנזי, כי אינו רואה מניעה לכך שהמג"ד ימשיך לשרת בתפקידים בכירים ובהמשך אף ישוב לתפקיד פיקודי בצה"ל.

בעתירה מצוין עוד כי חוסר הסבירות הקיצוני שבהחלטת הפצ"ר מתחדד לנוכח חשדות למקרי התעללות נוספים בתקופה בה פיקד בורברג על מרחב הכפר ניעלין; באחד מהמקרים אף הועלו טענות בדבר מעורבותו האישית של בורברג בהתעללות פיזית בעצור אחר. התלונות הרבות שהגיעו לידי הארגונים ומצורפות לעתירה, מעוררות חשד כי תחת פיקודו של בורברג התפתחה אוירה כללית שהתירה מעשי התעללות בעצורים ובאוכלוסייה האזרחית.

נימוק מרכזי אחר להחלטת הפצ"ר בעניין החייל היורה היה, שהחייל הבין, שקיבל פקודה לירות בעצור, למרות שזו פקודה בלתי חוקית בעליל. נימוק זה מתעלם מחובתו של החייל היורה להפעיל שיקול דעת, ובכך חותר תחת התפישה המוסרית הבסיסית, העומדת מאחורי מושג הפקודה הבלתי חוקית בעליל.

עם הגשת העתירה הוציאה השופטת פרוקצ'יה צו ביניים לעיכוב ההליכים הפלילייים וכן צו על תנאי, המחייב את הפצ"ר לנמק את החלטתו בתוך 21 ימים. הדיון ייקבע עד סוף ספטמבר.

בג"ץ 7195/08

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.