הזכות לפרטיות

"הכרטיס החכם" פוגע בפרטיות מיליוני נוסעים שלא כדין

צילום: טל דהןצילום: טל דהן

יש להפסיק מייד את המעקב השערורייתי שמתבצע היום אחר מיליוני ישראלים, צרכנים "שבויים" של מערך ההסעה הציבורית

 

בהוראת משרד התחבורה אוספים מפעילי התחבורה הציבורית מידע אישי מכל אדם שנזקק ל"כרטיס חכם" בהיקף עצום: פרטים מזהים וביוגרפים לרבות תמונה דיגיטלית; נתוני "פרופיל" המזכים בהנחה, כגון זכאות לקצבה או מוגבלות, פרטי מוסד לימודים, גיל וכד'; רישום של כל הנסיעות לרבות מועד עליה לקו אוטובוס מסוים ותחנת העלייה ופרטים רבים נוספים. המידע האישי הרגיש מוחזק במאגרי המידע למשך שנים ארוכות, ועובר מגורם אחד למשנהו לצרכים שונים.

הצעת חוק חדשה שיזם משרד התחבורה (הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה (מס' 100) (רישיון מפעיל וכרטיס  חכם), התשע"א-2010) מבקשת למעשה להכשיר את המצב הקיים בכל הנוגע לשימוש והנפקת הכרטיס החכם. אם תאושר, היא תסמיך את שר התחבורה להתקין תקנות כראות עיניו ולפגוע בפרטיות הנוסעים כפי שימצא לנכון.

לקראת דיון בהצעת החוק מחר (9.1.12) בוועדת הכלכלה בכנסת פנתה האגודה לזכויות האזרח לחברי בבקשה לדחות את הצעת החוק, ולקבוע הסדרים מפורטים שיגבילו בצורה מפורשת את הפגיעות בפרטיות למינימום ההכרחי.

עו"ד אבנר פינצ'וק, ראש תחום פרטיות ומידע באגודה לזכויות האזרח: "הכנסת מתבקשת לתת הכשר חוקי לפגיעות מרחיקות לכת בזכויות יסוד, שנגרמות בפועל במערך התחבורה הציבורית. אין זו הפעם הראשונה שהמנהל הציבורי מקדם פרויקטים של טכנולוגיות מידע וקובע 'עובדות בשטח' כדי לאלץ את הכנסת לחוקק הסדרים שיאשרו אותן בדיעבד. מעבר לפגיעה בזכויות היסוד מדובר בפגיעה בריבונות הכנסת ובדמוקרטיה."

עו"ד פינצ'וק מסביר שרבות מהמטרות שלשמן אוגרים את המידע ומעבדים אותו, ניתנות להשגה ללא פגיעה בפרטיות. כך, למשל, ניתן לוודא שכרטיס הנחה אישי ישמש רק את בעליו, גם מבלי לאגור את פרטיו האישיים, לבטח מבלי לעקוב אחר שיגרת נסיעותיו. "מטרות תכנוניות אינן מצדיקות איסוף מידע אישי – לרבות מידע 'בלתי מזוהה' כביכול, והפיכת נוסעים בשר ודם לאמצעי. לבטח שאין הצדקה לקשיים המכוונים, שמוערמים בפני אדם שמבקש לרכוש כרטיס אנונימי. הכרטיס 'החכם' ומפעיליו – חכמים על חלשים ופוגעים בפרטיותם שלא כדין."

פניית האגודה לזכויות האזרח לוועדת הכלכלה

קישורים:

כרטיס חכם באוטובוס: יודעים עליך, עוקבים אחריך, 9.1.2012, ynet

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לפרטיות,זכויות אזרחיות

סגור לתגובות.