האם אפשר להרשיע עובד קבלן בקבלת שוחד?

האם אפשר להרשיע עובד קבלן בקבלת שוחד? ביום שלישי הקרוב ידונו תשעה שופטי בית המשפט העליון בשאלה זו. האגודה: המדינה אינה יכולה להתנער מחובותיה כלפי עובדי הקבלן בכל הנוגע לתנאים ושכר, ולאחר מכן לדרוש לשפוט אותם כאילו היו עובדי ציבור

ביום שלישי הקרוב (13.5.08) בשעה 9:00 ידונו תשעה שופטי בית המשפט העליון בשאלה: האם אפשר להרשיע עובד קבלן בקבלת שוחד? הדיון יתקיים במסגרת של דיון נוסף בעניינו של מאבטח במשרד הפנים, אשר הורשע בקבלת שוחד ובשימוש לרעה בכוח המשרה.

המאבטח, ברק כהן, עבד עבור חברת הקבלן "מיקוד" כאחראי משמרת בלשכת משרד הפנים בירושלים המזרחית. כהן נאשם בכך שלקח כסף ולעתים אף מספרי טלפון מנשים, בתמורה לקידום תורים של תושבים. לפני כשלוש שנים הורשע כהן בקבלת שוחד ובשימוש לרעה בכוח המשרה, ונידון לשש שנות מאסר; בערעור בבית המשפט העליון נותרה רק ההרשעה בשוחד, וגזר הדין שונה, משש שנות מאסר לארבע שנות מאסר בלבד. הן סנגוריו של המאבטח והן המדינה הגישו בקשה לדיון נוסף בתיק, בפני הרכב מורחב של תשעה שופטים בבית המשפט העליון.

סנגוריו של המאבטח טוענים, כי מכיוון שמדובר בעובד קבלן, לא ניתן להרשיע אותו בעבֵרת שוחד, שהיא עבֵרה ייחודית שניתן להרשיע בה רק עובדי ציבור. המדינה מצדה טוענת, כי יש לשפוט אותו כאילו היה עובד ציבור. לשאלה זו יש השלכות מיידיות על העברות בהן יורשע המאבטח ועל העונש שיקבל.

האגודה לזכויות האזרח ו"קו לעובד" הגישו בקשות להצטרף לדיון במעמד של ידידי בית המשפט. עו"ד שרון אברהם-ויס מהאגודה לזכויות האזרח: "במשך שנים מתנכרת המדינה לעובדי הקבלן שבשירותה ומונעת מהם הכרה ותנאים שמקבלים עובדי הציבור הרשמיים. דפוס ההעסקה העקיפה נוצר בניסיון לתת למעסיק את כל היתרונות שניתן להפיק מעובדים בשר ודם, תוך התנערות מהחובות וכאב הראש, שכרוכים ב"התעסקות" עם בני אדם. עכשיו מסתבר, ש"שירות", או עובד חסר פנים וזהות, אי אפשר לשים בבית הסוהר, ולכן, כשמדובר בדין פלילי, המדינה מבקשת לאמץ את עובדי הקבלן אל חיקה ולהטיל עליהם חובות וסנקציות כאילו היו עובדי ציבור.

להחלטה שיקבל בית המשפט העליון יש משמעויות מעשיות ברורות: אם בית המשפט יפסוק שברק כהן אינו יכול להישפט כעובד ציבור, ניתן יהיה לשפוט אותו רק על עברות פעוטות יותר מעברת השוחד (למשל, על עברת עושק, שהעונש עליה הוא מופחת). בטווח הרחוק יותר, אם תימשך ההפרטה הגורפת של משרות בשירות הציבור, ברור שתיחלש ההרתעה מפני ביצוע עברות כאלו. את מחיר ההפרטה ה"יעילה" וה"חסכונית", כולנו נשלם."

לבקשת ההצטרפות של האגודה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הפרטה,זכויות חברתיות,זכויות עובדים,עובדי קבלן

סגור לתגובות.