ניקיון פסח: בוטל מכרז הפסד שמנע תשלום שכר מינימום לעובדי ניקיון

ניקיון פסח: בפסק דין תקדימי קבע בית המשפט, כי על עיריית בת ים לבטל מכרז הפסד לשירותי ניקיון, שלא איפשר לשלם לעובדים את שכר המינימום כחוק

השופטת שרה דותן קבעה אתמול (14.4.08) בבית המשפט לעניינים מנהלים בת"א בפסק דין תקדימי כי על עיריית בת ים לבטל מכרז לשירותי ניקיון שהתבסס על אומדן גרעוני, ולבטל את הסכם ההתקשרות עם חברה שהציעה הצעה שלא מאפשרת לשלם לעובדי הניקיון שכר המינימום כחוק.

עו"ד שרון אברהם ויס מהאגודה לזכויות האזרח מציינת כי חשיבותו של התקדים, שביטל לחלוטין את מכרז ההפסד, נובעת מכך שהוא נותן מענה לתופעה הפסולה של מכרזי הפסד – דפוס פעולה רווח בהעסקת עובדי קבלן אשר מאפשר פגיעה מובנית בזכויות העובדים, תוך עצימת עין מצד הרשויות המקומיות. בנוסף, בתקדים ישנה קביעה עקרונית חשובה, שהאחריות על זכויות העובדים היא גם על הגוף אשר הזמין את השרות.

פסק הדין ניתן בעתירה שהגישה חב' "פרח השקד" – חברת קבלני ניקיון שהפסידה במכרז נגד עיריית בת ים, בטענה שהחברה הזוכה, "סני", הציעה הצעה גירעונית שלא מאפשרת לשלם שכר מינימום לעובדים, ולכן דין המכרז להתבטל. בשל הפגיעה הבוטה בזכויות העובדים והיקף התופעה של מכרזי הפסד ככלי לפגיעה הצטרפו האגודה לזכויות האזרח וקו לעובד לעתירה במעמד של ידידי בית המשפט, באמצעות עו"ד שרון אברהם-ויס מהאגודה.

פסק הדין מאמץ את עמדות העותרת, "פרח השקד", ואת עמדת האגודה וקו לעובד, ומטיל את האחריות לתשלום שכרם של עובדי הקבלן כחוק על הרשות הציבורית, מזמינת השירות. פסק הדין קבע כי אי קביעת אומדן הכולל את עלות העסקת העובדים כחוק, הוא פגם מהותי המאפשר בטלות המכרז.

בפסק הדין מצטטת השופטת דותן את עמדת האגודה לזכויות האזרח וקו לעובד לפיה: "…מכרזי הפסד הם דפוס המביא לפגיעה שיטתית בזכויות עובדים. בנסיבות אלה, טענת 'ההצעה הזולה ביותר' ללא העלאת סימני שאלה מהווה לכל הפחות, עצימת עיניים… על ועדת המכרזים היה לבחון את ההצעות גם באספקלריה של זכויות העובדים… הצעות גירעוניות מובילות לפגיעה בעובדים ובאיכות השירות, וכן נותנות יתרון לקבלנים עבריינים על פני קבלנים הגונים. עצם היותה של הצעה נמוכה מאומדן מינימום לעניין זכויות עובדים היא עילה לפסילתה".

על אף שכל שהחברה הקבלנית שעתרה ביקשה היה את החזרת הדיון לוועדת המכרזים, בחרה השופטת לבטל את המכרז לחלוטין, בקובעה שלאור מחדלה של ועדת המכרזים, בעטיו לא הובטחו זכויות העובדים, יש לערוך מכרז חדש, במסגרתו יוכן אומדן המבטיח את זכויות העובדים.

עוד על העתירה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים,עובדי קבלן

סגור לתגובות.