בג"ץ: להקים צוות לפתרון משבר הדואר בירושלים המזרחית

cc-by-NC-SA: Yoav Lermancc-by-NC-SA: Yoav Lerman

יוקם צוות בין-משרדי שבראשו נציג בכיר ממשרד התקשורת; יינתנו שמות לכל הרחובות בירושלים המזרחית באופן שיאפשר חלוקה לבתים

צוות בין משרדי חדש של בכירים ממשרד התקשורת, עיריית ירושלים וחברת הדואר יוקם לצורך פתרון משבר הדואר בירושלים המזרחית, כך החליטו היום (9.11.11) שופטי בג"צ רובינשטיין, חיות ופוגלמן, בעקבות עתירה של האגודה לזכויות האזרח יחד עם נציגי תושבים מירושלי המזרחית. השופטים קבעו שעל הצוות להתכנס לראשונה תוך שבועיים ימים, וכחלוף ארבעה חודשים תימסר הודעת עדכון לבית המשפט כדי להבטיח שהנושא מטופל בדחיפות הנדרשת.

ההחלטה נמסרה בסופו של דיון ראשון שהתקיים בעתירה שהגישו ביוני 2010 נציגים של שכונות פלסטיניות בירושלים והאגודה לזכויות האזרח בדרישה לשפר מן היסוד את שירותי הדואר הניתנים לכ-300,000 תושבים פלסטינים. בעתירה נפרסת תמונה עגומה של חלוקת דואר לא סדירה באיחור רב או לא בכלל בכל האזורים הפלסטיניים בירושלים, של דואר שנערם במכולות ובחנויות, ושל 9 סניפי דואר בלבד שאינם מצליחים להעניק שירות נאות לשליש מסך אוכלוסיית העיר.

המחסור בשירות החיוני הזה מוביל לפגיעה יומיומית בתושבים: הם אינם מקבלים מכתבים רשמים שונים ובהם חשבונות לשירותים בסיסיים, הודעות על קנסות וקבלת קצבאות, ואינם יכולים לעמוד בקשר רציף עם עמיתים עסקיים, בני משפחה מחו"ל, ואחרים. השופט רובינשטיין, שעמד בראש ההרכב, אמר בפתח הדיון כי אין מחלוקת על כך שחובת הרשויות למצוא פתרונות בהקדם למצוקת הדואר בירושלים המזרחית, וקבל על כך ש"בית המשפט נדרש לשמש כשמרטף". השופטים קבעו כי הבעיה הכאובה של שירותי הדואר בירושלים המזרחית דורשת פתרון מהיר, ולשם כך בראש הצוות שיוקם יעמוד נציג בכיר של משרד התקשורת, המשמש כרגולטור של חברת הדואר. כן הם קבעו כי הצוות יצטרך להתחיל לעבוד מיידית, להיפגש באופן תדיר ושוטף, למצוא את התקציבים הנדרשים ולהיפגש עם נציגים של השכונות הפלסטיניות השונות בירושלים כדי להעניק שירותי דואר ברמה זהה לזו המקובלת בכל מקום אחר במדינה.

נציג עיריית ירושלים התחייב בפני בית המשפט כי עד סוף שנת 2012 יינתנו שמות לכל הרחובות חסרי השם בירושלים המזרחית, כאשר כבר בסוף נובמבר יינתנו 100 שמות חדשים לרחובות. בסוף שנת 2013 יסתיים גם מבצע מתן המספר לבתים, באופן שיקל על חלוקת דואר פרטנית. יש לציין שכיום חלוקת הדואר לקויה גם במקומות בהם יש שמות לרחובות, ומתמצה בחלוקה פעם או פעמיים בשבוע לכל היותר ולא מדי יום, כפי שמחייב רישיון חברת הדואר.

נציג חברת הדואר טען בדיון כי משהפכה רשות הדואר לחברה בע"מ, נקבע בתנאי הרישיון שלה כי היא מחויבת לשמור על איכות שירותי הדואר הקיימים ברחבי הארץ. היות ומצב חלוקת הדואר בירושלים המזרחית בעת מתן הרישיון היה לוקה בחסר, סבורה חברת הדואר שהיא ממלאה את תפקידה כראוי, ואיננה מחויבת בשיפור השירות ובהשוואתו למצב הקיים בשאר המדינה. לכך השיבה השופטת חיות כי "אתם לא בכיוון, לא מדובר כאן במחווה של חסד… המצב בלתי אפשרי ואי אפשר להשלים איתו, בחלק מהשכונות אין אף סניף דואר אחד לרפואה".

עו"ד טלי ניר ועו"ד קרן צפריר מהאגודה לזכויות האזרח ציינו בפני בית המשפט כי האגודה ונציגי תושבים משך שנים ארוכות שוטחים את טענותיהם בפני הגורמים השונים, מבלי שהצליחו למצוא אוזן קשבת. "אנו מקוות שבית המשפט יצליח להביא לשינוי היסודי הנדרש אחרי שנים של הזנחה חמורה".

בג"צ 4144/10. עוד על העתירה וכתבי בית דין

מפה ובה פירוט של סניפי דואר ואזורי חלוקה (דני זיידמן, ירושלים דלמטה)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,שירותי דואר

סגור לתגובות.