לבטל את הגבלות התנועה הקולקטיביות שהוטלו על תושבי הגדה

האגודה בעתירה דחופה לבג"ץ: הגבלות התנועה הקולקטיביות המוטלות על תושבי צפון הגדה בשבועיים האחרונים לוקות באי סבירות קיצונית, ופוגעות קשות בחייהם ובצרכיהם הבסיסיים ביותר של התושבים

מאז תחילת פברואר נאסר על כל הגברים בגילאי 16-35 באזור ג'נין, טולכרם ושכם לצאת מאזור צפון הגדה. בהמשך, הורחב האיסור גם לתושבי קלקיליה. מדובר באוכלוסייה המונה עשרות אלפי בני אדם, רובם הגדול, גם על פי עמדת הצבא, חפים מפשע.

האגודה לזכויות האזרח הגישה היום (21.2.08) עתירה דחופה לבג"ץ, יחד עם ראשי המועצות האזוריות בצפון הגדה, לביטול של שורת מגבלות תנועה של תושבי הגדה. בעתירה נטען כי הגבלות התנועה לוקות באי סבירות קיצונית, משום שהן מופעלות באופן קולקטיבי על קבוצה גדולה מאד, משום שסביר להניח שדווקא פעילי הטרור יהיו אלו שיצליחו להתגבר עליהן ועל שום פגיעתן הקשה בחייהם ובצרכיהם הבסיסיים ביותר של כל תושבי צפון הגדה.

בעתירה מציינת עו"ד לימור יהודה מהאגודה לזכויות האזרח כי בשבועיים האחרונים הוחרפה הענישה הקולקטיבית של תושבי הגדה באמצעות החמרת מגבלות התנועה, החמורות ממילא. העיר טולכרם נחסמה לחלוטין ונותקה מהכפרים הפרבריים שסביבה, והכתר הקיים מזה שבע שנים על שכם הודק עוד יותר. כמו כן בתוך האזור הסגור בצפון הגדה נסגרו אזורים נוספים, קטנים יותר, אשר תושביהם אינם יכולים לצאת מהם, או שהכניסה אליהם אסורה.

עוד נאמר כי חלק מאיסורי התנועה משתנים בלי הודעה מוקדמת מראש, כך שתושבי צפון הגדה אינם יודעים בבוקר אם יורשו לחזור לבתיהם בערב; תלמידים וסטודנטים אינם מצליחים להגיע למוסדות החינוך; עובדים אינם מגיעים למקומות עבודתם; סוחרים אינם מגיעים ללקוחותיהם; מורים אינם מגיעים לכיתותיהם; חולים אינם מצליחים להגיע למרפאות ולבתי-חולים; מעבר אספקה וסחורות משתבש או נמנע לחלוטין.

בעתירה הודגש כי מכיוון שגברים בגילאי 16-35 מהווים את עיקר כוח העבודה באזור, הם למעשה עמוד התווך לקיום הכלכלה, השירותים והחיים החברתיים. כך, מלבד הפגיעה האישית בכל אחד ואחד מהם, נגרמת פגיעה רחבה יותר במרקם החיים של כל האוכלוסייה האזרחית באזור, וביכולתה לשרוד מבחינה כלכלית וחברתית.

בג"צ 1706/08

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.