הרוב נגד ועדות החקירה הוא ציון דרך מעודד אך אינו סיבה למסיבה

הכנסת. צילום: איציק אדריהכנסת. צילום: איציק אדרי

אתמול (21.2.11) התבשרנו שהיוזמה להקמת ועדות חקירה לחקירת ארגוני זכויות אדם וארגוני השמאל, שיזמה סיעת ישראל ביתנו והיו שותפים לה גם ח"כים מהליכוד, הוסרה מסדר היום (היא היתה אמורה להידון במליאה ביום 28.2). מה שהוביל לכך היה ההתנגדות הגוברת של שרים וח"כים בליכוד ליוזמה, ודרישתם לקיים חופש הצבעה בעניין. משמעות הדבר היתה, שלתומכים בהקמת הוועדות כבר לא היה הרוב הדרוש להם, והם נאלצו לוותר על קידום היוזמה. מאחר שלא צפוי שינוי במאזן הכוחות, ספק אם ההצעה תחזור לדיון ונראה כי היא נכשלה. גם האישור אתמול של החוק העוסק בתרומות לארגונים מישות מדינית זרה, שהוביל ח"כ אלקין מהליכוד, סייע כנראה לליכוד לזנוח את היוזמה של ועדות החקירה, והכל תוך הוספת הבטחות לקדם בעתיד הקרוב יוזמות נוספות להגבלת הארגונים.

חשוב לציין בהקשר זה את מגוון הכוחות הדמוקרטיים שהביעו התנגדות ליוזמה זאת מיום שהוחל בקידומה, ואשר התנגדותם הנחרצת ופעילותם הם שהביאו לתוצאה הסופית הרצויה. בראש ובראשונה יש לציין את הארגונים הרבים והמגוונים, וכן אקדמאים, משפטנים ואישי ציבור שונים, שהביעו התנגדות נחרצת ואף פעלו באינטנסיביות רבה להפלת היוזמה. בלטו בהתנגדותם ארבעת חברי הליכוד הבכירים – יו"ר הכנסת ריבלין והשרים בני בגין, דן מרידור ומיכאל איתן, שהודיעו מיד עם תחילת קידום ההצעה על הסתייגותם הנחרצת; כמו כן, בלט האיחוד של הכוחות האופוזיציונריים בכנסת למאבק ביוזמה זאת, שלקחו בו חלק כל הסיעות מקדימה ושמאלה. בנוסף – בדיון בוועדת הכנסת לאישור הקמת הועדות הביע היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד איל ינון, הסתייגות חריפה מהקמת הוועדות, בשל כך שהן עלולות לפגוע בזכויות יסוד וליצור "אפקט מצנן" מסוכן; ולאחר מכן, בתגובה לעתירה לבג"ץ של פעילות זכויות אדם נגד הקמת הוועדות, הביע גם היועץ המשפטי לממשלה עמדה המסתייגת מהקמתן בשל ה"אפקט המצנן".

מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, חגי אלעד, אמר בתגובה לאירועים בכנסת: "הרוב בכנסת נגד ועדות החקירה האנטי-דמוקרטיות הוא ציון דרך חשוב ומעודד במאבק הארוך נגד המגמות המסוכנות שמובילה הממשלה. המחאה הציבורית הנחושה והרחבה הצליחה לשנות, ולכן יש להמשיכה. עם זאת, זו לא סיבה למסיבה. נחגוג, להבדיל, ביום בו הכנסת תקדם חקיקה דמוקרטית ותחזק את ההגנה על זכויות האדם והשוויון, ולא ביום בו נמנע מהלך אנטי-דמוקרטי."

פניית האגודה לראש הממשלה, 20.1.2011

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,הזכות להתאגדות,זכויות אזרחיות,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.