החלה לפעול תחבורה ציבורית בשכונות ערביות ברמלה

בעקבות עתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח ועמותת א-דאר, בשיתוף נציגי תושבים ונציגי פרויקט ערים מעורבות – שתי"ל, החלה לפעול תחבורה ציבורית בשכונות ערביות ברמלה, שסבלו עד כה מהעדר תחבורה ציבורית סדירה

בעקבות עתירה משפטית, החלה לפעול לאחרונה תחבורה ציבורית בשכונות הערביות גן חק"ל וג`ואריש ברמלה, שתושביהן סבלו עד כה מהעדר מוחלט של שירותי תחבורה סדירים בשכונותיהם. הפעלת קווי התחברוה לשכונות החלה בעקבות עתירה, שהוגשה לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב-יפו בחודש ספטמבר 2006, בידי האגודה לזכויות האזרח, עמותת א-דאר, נציגי פורום הדיור ברמלה ונציג פרויקט ערים מעורבות – שתי"ל. העתירה, שהופנתה נגד המפקח על התעבורה, עיריית רמלה וחברת האוטובוסים סופרבוס, הוגשה באמצעות עו"ד עאוני בנא מהאגודה לזכויות האזרח בישראל.

בעתירה, נטען כי תושבי השכונות הערביות בעיר רמלה מופלים לרעה בתחום התחבורה, ביחס לתושבי יתר השכונות, דבר הפוגע בזכויותיהן השונות, ובראשן הזכות לשוויון בניידות, בנגישות, בהנאה משירותים עירוניים וציבוריים שונים ובהשתלבות במקומות תעסוקה. בחודשים האחרונים, בעקבות הגשתה של העתירה והאצת בית המשפט בצדדים להגיע להסדר ראוי, התנהלו ישיבות סביב הנושא בהם לקחו חלק נציגים מעירית רמלה, משרד התחבורה, חברת סופרבוס, האגודה לזכויות האזרח, עמותת א-דאר, נציגי התושבים ופרויקט ערים מעורבות – שתי"ל. באחרונה נסגרו כל הפרטים הרלוונטיים והתנאים הדרושים להפעלת הקווים, בשיתוף מלא של נציגי התושבים, שמסלולי הקווים ותדירות הנסיעה בהם תואמו איתם, ואכן בשבועות האחרונים החלו להפעיל את קווי התחבורה הציבורית בשתי השכונות, בהן מתגוררים למעלה מ-7,000 תושבים.
בהעדר תחבורה ציבורית, נאלצו עד כה תושבי השכונות לצעוד למרחקים ארוכים עד לתחנת האוטובוס הקרובות, מרחק של למעלה מקילומטר, ומשם לנסוע למחוז חפצם, לא פעם ביותר מקו אוטובוס אחד. רבים מתלמידי התיכון, המתגוררים בשכונות אלה, נאלצו לצעוד מרחק של כמה קילומטרים ברגל עד לבית ספרם. יצויין, כי קשיים אלה נוספים על ההזנחה רבת השנים, ממנה סובלים תושבי השכונות הללו, הזנחה המתבטאת בהעדר שירותים ציבוריים ו/או עירוניים כלשהם בשכונה; כגון בנקים, מרכזים מסחריים, שירותי בריאות, מוסדות חינוך, מקומות תעסוקה, מרכזי בילוי ותרבות וכו`. שירותים אלה מצויים במרכז העיר ובמקומות אחרים בתוך שכונות העיר, המרוחקים מהשכונות הערביות.

עו"ד בנא הדגיש עוד בעתירה, כי האחריות לקיומה של תחבורה ציבורית סדירה וזמינה בעיר רמלה מוטלת על המפקח על התעבורה במשרד התחבורה, המופקד על קיומה של תחבורה ציבורית נאותה, אשר תספק לציבור הרחב שירותי תחבורה זמינים ונגישים, וכן על העירייה, המופקדת על הקמה וניהול של שירותים ציבוריים בתחומה. החובה להפעיל תחבורה ציבורית לשכונות הנ"ל, מסביר עו"ד בנא נגזרת לא רק מעצם מחויבותם הכללית של גורמים אלה לספק שירותי תחבורה לציבור, אלא גם ממחוייבותם לעקרון השוויון, האוסר עליהם לנהוג בתושבי העיר איפה ואיפה בכל הנוגע לאספקת שירותים.

לדברי ג`מאל סלאמה, יו"ר עמותת א-דאר: "הפעלת קווי תחבורה ציבוריים בשכונות הערביות הוא דבר הכרחי וחשוב ביותר על מנת לאפשר ניידות לנשים, גברים, ילדים ותלמידים מהשכונות הערביות למרכז רמלה. מבחינתנו זהו הישג אדיר לאוכלוסייה הערבית ברמלה בכלל ולעמותת א-דאר בפרט. כמו כן חשוב לנו לציין כי המהלך החשוב הזה בוצע הודות למאמצים שהופנו מצד האגודה לזכויות האזרח".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות המיעוט הערבי,עוד

סגור לתגובות.