למנוע העסקת מאבטחים במוסדות חינוך על פי מכרז הפוגע קשות בזכויותיהם

הארגונים במעגלי צדק, קו לעובד והאגודה לזכויות האזרח עתרו ב-29.5.07 לבית המשפט המחוזי בירושלים (בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים), בדרישה שלא לאשר הסכמים על פי מכרז למתן שירותי אבטחה למוסדות חינוך, ליישובים ולליווי טיולים. זאת בשל היותו של המכרז "מכרז הפסד" הקובע תעריפי מקסימום, שאינם מאפשרים להבטיח כי זכויותיהם של עובדי השמירה והאבטחה תישמרנה. הארגונים דורשים לבטל את קביעת מחיר המקסימום לשעת עבודה, להורות כי המכרז יבטיח עלויות שכר שתבטחנה את כל זכויות העובדים על פי דין, וכי עלויות השכר תופרדנה מיתר מרכיבי השכר. כן מבקשים הארגונים מבית המשפט לקבוע, כי קנסות המוטלים על החברות במקרים של הפרת החוזה לא יושתו על המאבטחים וכי הפרשות הפנסיה ופיצויי הפיטורין, המועברות לחברות האבטחה, תופרשנה לקופה אישית על שם כל מאבטח. העתירה הוגשה בידי עו"ד ערן גולן, המייצג את במעלי צדק ואת קו לעובד, ובידי עו"ד שרון אברהם-ויס מהאגודה לזכויות האזרח. היא מופנית נגד שר הפנים, החברה למשק וכלכלה, מרכז השלטון המקומי, היועץ המשפטי לממשלה והשר לבטחון פנים.

הארגונים מציינים, כי ניסיון העבר מלמד, שמחירי המקסימום שנקבעו במכרז המדובר (מכרז מסגרת 2007/11/ש) הינם נמוכים מעלות העסקת עובדים על פי דין, ולפיכך הם מובילים כעניין שבשגרה להפרה שיטתית של זכויות עובדי הקבלן ולפגיעה מובנית בקבוצות עניות ומוחלשות. המכרז המדובר, מדגישים עורכי הדין, הוא אחד המכרזים הגדולים במשק ומייצג תופעה רווחת במשק הישראלי. על כן, להכרעה בעניין זה עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת לא רק על הצדדים המתדיינים אלא גם על כלל המועסקים על ידי קבלני שירותים וכוח אדם במשק, אשר מעסיקיהם פועלים מכוח מכרז. המכרז קובע מחירים מקסימליים לשעת עבודה, בגובה שבין 28 ש"ח לבין 31.03 ש"ח, בהתאם לסוג התפקיד שממלא העובד. מחירים אלה נמוכים מהעלות הכוללת של שעת עבודה, המבוססת על הזכויות המינימליות שמבטיח החוק לעובדים – עלות שנעה בין 29.19 ש"ח ל-35.04 ש"ח. כך עולה מתחשיבים מפורטים, שמציגים הארגונים העותרים בפני בית המשפט. מאחר שמדובר בקביעה של מחיר מקסימלי, הרי שהמחיר בפועל יכול להיות נמוך ממחיר זה, תוך הגברת ההפרה של זכויות העובדים.

מדובר לפיכך במקרה מובהק של "מכרז הפסד" או "חוזה הפסד", אשר יוצרים מנגנון להזמנה ולרכישה של שירותי עבודה תוך התעלמות בוטה מהאנשים אשר מבצעים עבודה זו ומזכויותיהם. פרקטיקה זו מייצרת מנגנון של "מירוץ לתחתית", ניסיון של קבלנים להעמיד את ההצעה הזולה ביותר על מנת להגדיל את סיכויי זכייתם במכרז. הדבר מוביל להפרה מסיבית של זכויות עובדים בשירות המדינה כעניין שבשגרה (כ-46% מעובדי הקבלן בישראל מועסקים בשרות הציבורי). את עיקר המחיר של החסכון הכספי המושג משלמים העובדים, בדמות פגיעה משמעותית בשכרם והפרה בוטה של זכויותיהם. זאת ועוד, חלק ניכר מעובדי הקבלן משתייכים לקבוצות המוחלשות ביותר בשוק העבודה הישראלי, ורבים מהם חוששים מלתבוע את המגיע להם במערכת המשפטית. עובדה זו מסייעת להנצחתו של המצב העגום, בו מופרות בסיטונות זכויותיהם של עובדים רבים.

הארגונים מתייחסים גם לבעיה חמורה נוספת, הקשורה קשר תוצאתי הדוק ב"מכרזי הפסד" מעין אלה, ובכללם גם במכרז הנדון כאן. מדובר בקנסות כספיים המוטלים על החברות עצמן בגין מקרים של נטישת משמרת, הופעה מרושלת של עובד, וכיו"ב. על מנת לשמור על פער הרווחים המועט (בלשון המעטה) שלהן, "מגלגלות" החברות את הסנקציות האלה ומטילות אותם – בניגוד לחוק – על העובדים. הנה כי כן, המנגנון של העסקה באמצעות קבלנים יחד עם קיומם של "מכרזי הפסד" יוצר הפרה כפולה של זכויות העובדים, הן באמצעות הפגיעה בשכרם ובזכויותיהם הסוציאליות והן באמצעות גבייה של קנסות בלתי חוקיים מהם. בהמשך קיומו של מנגנון זה מתעלמות רשויות המדינה מן העובדה, כי מי שמפסיד ממצב זה הוא אחד – העובד.

הארגונים מדגישים בפני בית המשפט, כי כאשר מדובר בזכויות עובדים לא ניתן להסתפק בקביעה כללית במכרז, לפיה על החברות המציעות לעמוד בכל דרישות החוק. התחייבות כללית מעין זו אין בה די, וכאשר עולה מההצעה במכרז כי אין כל אפשרות להבטיח את זכויות העובדים הקבועות בחוק, כי אז על בעל המכרז לעמוד על משמר זכויות העובדים ולפסול את ההצעה.

הארגונים גם מציינים בפני בית המשפט כי הפגיעה בעובדי הקבלן אינה עולה בקנה אחד גם עם רוח היהדות. בעתירתם הם מציינים מספר מקורות יהודיים שתומכים בהגנה על העובדים: "כל הכובש שכר שכיר עובר בחמישה שמות (=לאוין) הללו, ועשה: משום "לא תעשק את רעך" (ויקרא יט, יג) ומשום "לא תגזול" (שם), ומשום "לא תעשק שכיר עני (דברים כד, יד), ומשום "לא תלין" (ויקרא יט, יג), ומשום "ביומו תתן שכרו" (דברים כד, יד) ומשום "ולא תבוא עליו השמש" (שם). (תוספתא בבא מציע י, ג; בבא מציע קיא ע"א).


בית המשפט החליט לקבל את בקשת העותרים, והקפיא את הליכי המכרז עד לדיון בעתירה, שיתקיים ב-19.6.07.

עת"מ 520/07

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים,עובדי קבלן

סגור לתגובות.