לא להפוך את ספטמבר לאוקטובר

הפגנה בבילעין. cc-SA-by:Ian McKellarהפגנה בבילעין. cc-SA-by:Ian McKellar

לקראת אירועי המחאה הצפויים בעקבות ההכרזה על מדינה פלסטינית ועל רקע החשש מהישנות הליקויים הקטלניים של טיפול הצבא באירועי מחאה בשטחים ובסמוך לגבולות המדינה, פנתה האגודה לזכויות האזרח לשר הביטחון בדרישה להתוויית מדיניות ראויה וברורה להתמודדות כוחות הביטחון עם תהלוכות והפגנות.

החשש מפני גישה שגויה והיערכות לא מספקת מתגבר נוכח התבטאויות של בכירים במערכת הביטחון ובממשלה, שמנבאים אלימות קשה בספטמבר.

האגודה עומדת על כך שעל מערכת הביטחון לשנות את גישתה השוללת מהפלסטינים בשטחים את הזכות להפגין ולמחות – גישה שמעוגנת בצו בדבר איסור פעולות הסתה ותעמולה עוינת.

האגודה לזכויות האזרח דורשת משר הביטחון לאפשר גם לפלסטינים בשטחים חופש הפגנה ומחאה. האגודה מבהירה כי "על ישראל, ככוח הכובש, לאפשר מימוש מלא של חופש הביטוי והזכות להפגין ואין להגביל אותם או לפגוע בהם, אלא כאשר הפגיעה הצפויה באינטרס הביטחוני של המדינה היא קשה וממשית, והסתברותה היא ברמה של וודאות קרובה". הפנייה באה על רקע גישה שמיושמת הלכה למעשה ע"י מערכת הביטחון, ולפיה – אין הפגנות חוקיות בשטחים.

במכתב שנשלח ללשכת השר כותבים עו"ד דן יקיר ועו"ד רגד ג'ראיסי מהאגודה לזכויות האזרח, כי היערכות כוחות הביטחון לקראת הפגנות ואירועי מחאה בשטחים הכבושים ובסמוך לגבולות המדינה צריכה להיות בהתאם להמלצות ועדת אור שחקרה את אירועי אוקטובר 2000. דוח ועדת אור התייחס אומנם לאירועים שהתרחשו בתוך גבולותיה של מדינת ישראל, ואולם, היות ומדובר היה בבחינת התנהלותן של רשויות הביטחון מול מחאה אזרחית המונית, מסקנותיה יפות ומחייבות אף באשר למחאה אזרחית בשטחים.

המדיניות שעל שר הביטחון להתוות צריכה לעמוד בעקרונות הבאים:

  • המטרה הראשית שצריכה לעמוד לנגד עיניהם של ראשי מערכת הביטחון היא מניעה של קורבנות בנפש. לפיכך, בראש ההנחיות שיצאו לכלל הכוחות חייבת לעמוד ההוראה, כי חל איסור חמור לירות לעברם של מפגינים לא חמושים.
  • הכנה נפשית ופסיכולוגית של הכוחות עם דגש על איפוק מקסימלי.
  • הקצאת משאבים וכוח אדם מספיקים על-מנת לא להעמיד את החיילים במצב של סיכון.
  • איסור על שימוש באמצעים בעלי פוטנציאל קטלני לפיזור הפגנות, ובמיוחד בכדורי גומי.

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח: "ההתבטאויות האחרונות של הרמטכ"ל בני גנץ שהתייחס להפגנות האפשריות כ"קשת איומים חדשה" ושל שר החוץ אביגדור ליברמן שטוען כי "הרשות מתכננת שפיכות דמים בספטמבר", כמו גם תוצאותיו הקטלניות של הטיפול של צה"ל באירועי המשט, יום הנכבה ויום הנכסה, נותנות סיבה ממשית לחשוש שהתגובה הישראלית למחאה העממית הפלסטינית עלולה להיות בלתי פרופורציונאלית ולהידרדר לכדי אלימות קשה שתצא משליטה. אנו מקווים שהתבטאויות מסוג זה לא יהיו בבחינת נבואה שמגשימה את עצמה".

עו"ד רגד ג'ראיסי מהאגודה לזכויות האזרח: "דווקא עכשיו, לקראת ספטמבר, שמעורר כל כך הרבה חששות בקרב חלק ניכר מהציבור הישראלי, ובזמן שישראל עצמה נשטפת בגל של מחאה עממית חזקה וחופשית, חשוב שמערכת הביטחון תשנה את גישתה כלפי המחאה העממית הפלסטינית ותיתן לציבור הפלסטיני להביע את דעתו ולהשפיע על גורלו".

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש הביטוי והמחאה

סגור לתגובות.