להעניק ביטוח רפואי לבן זוגו הזר של ישראלי המועסק בחו"ל

האגודה הגישה תביעה בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים: סירוב המדינה להעניק ביטוח רפואי לבן זוגו הזר של ישראלי המועסק על ידה בתפקיד ביטחוני בחו"ל, בניגוד לנהלים ובניגוד למנהגה במקרים דומים, בהם שני בני הזוג אינם בני אותו מין, נגוע באפליה

האגודה לזכויות האזרח הגישה תביעה בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים נגד המדינה, בשמו של עובד, המועסק על ידי המדינה בבנגקוק, תאילנד. זאת בשל אפליה במתן הטבה לעובד עבור בן זוגו, מחמת מעמד אישי, נטייה מינית ומוצא לאומי. התביעה הוגשה בשבוע החולף בידי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח.

התובע, רז הרבסט, מועסק על ידי מדינת ישראל כעוזר קצין בטחון בשדה התעופה בבנגקוק, תאילנד. במהלך עבודתו נודע לו, כי עובדים במעמדו זכאים לביטוח רפואי, בהיקף מקביל לסל שירותי הרפואה, הניתן על ידי קופות החולים בישראל, גם עבור בני/בנות זוגם, שנמצאים עמם בחו"ל ואינם משתכרים. הוא פנה על כן לאגף הביטחון, בבקשה שישולם הביטוח עבור בן-זוגו, פיאפונג מיקגאו, עמו הוא מקיים משק בית משותף מזה למעלה משלוש שנים. יצויין, כי מר הרבסט הינו המפרנס היחיד בתא המשפחתי של השניים, שכן בן-זוגו עוסק בלימודיו ואינו עובד. בקשתו נדחתה בטענה, ש"בן זוג, לצורך תשלום, הינו בן זוג המוכר על ידי משרד הפנים הישראלי וכי נעשה רישום במרשם התושבים ובתעודת הזהות".

גם האגודה לזכויות האזרח, אליה פנה הרבסט בבקשה לעזרה, פנתה בבקשה להורות על מתן ביטוח רפואי לבן זוגו של התובע באופן ספציפי, ולבטל את ההבחנה בין נשואים לבין ידועים בציבור לצורך קבלת ביטוח זה. האגודה הצביעה על כך, שהתשובה, והנוהל העומד בבסיסה, מגלים אפליה בוטה על רקע מעמד אישי ומפרים בכך את הוראותיו המפורשות של חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. יתר על כן, כיוון שבני זוג מאותו מין כלל אינם יכולים להינשא או להירשם כנשואים בישראל (כפי שהיתה מדיניות משרד הפנים באותה עת, לפני שבג"ץ קיבל את עתירות האגודה לזכויות האזרח בנושא זה), הרי שהאפליה הינה כפולה ומכופלת, באשר היא מקפלת בחובה גם אפליה מחמת מעמד אישי ומחמת נטייה מינית. זו גם זו אסורות, הן על פי החוק והן בהתאם לפסיקתו של בית המשפט העליון. התכתבות נוספת, עם סגן הממונה על השכר באוצר, אשר נמשכה חודשים ארוכים, לא הביאה לשינוי בעמדתה המפלה של המדינה, אלא שכל תשובה העלתה נימוק אחר לאפלית התובע. כך, בין היתר, טען סגן הממונה על השכר, כי ההסדר המדובר באשר לביטוח בריאות לבני-זוגם של ישראלים העובדים במעמד כזה של הרבסט, נועד אך ורק לבני-זוג, שהינם תושבי ישראל ונסעו ביחד עם העובד לחו"ל. אולם טענה זו אינה עולה בקנה אחד עם הנהלים הרלבנטיים וגם לא עם התשובות הקודמות, בשלבים הראשונים של הבירור. זאת ועוד, בני-זוג בני המין השונה של עובדים במעמד דומה זוכים לביטוח בריאות בחו"ל, על אף שאינם תושבי ישראל.

נוכח דברים אלה מבקש עו"ד יקיר, בשמו של הרבסט, סעד הצהרתי, הקובע את זכאותו לביטוח רפואי עבור בן זוגו. כן הוא מבקש פיצויים בגין הפגיעה בזכותו לשוויון ובכבודו בסך כולל של 60,000 ש"ח.

עב` 1698/07

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לשוויון,זכויות להט"ב

סגור לתגובות.