לפסול "מכרזי הפסד" שלא מאפשרים מימוש כל זכויותיהם של עובדי הקבלן

ארגוני הפורום לאכיפת זכויות עובדים מבקשים להצטרף כ"ידידי בית המשפט" לעתירה של חברה קבלנית שהפסידה במכרז נגד הנהלת בתי המשפט ונגד החברה שזכתה בו. לעמדת הארגונים, על ועדת מכרזים לפסול הצעות גרעוניות ("מכרזי הפסד"), שאינן מאפשרות מימוש כל זכויות עובדי הקבלן

ארגונים החברים בפורום לאכיפת זכויות עובדים הגישו היום (3.1.07) בבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים בקשה להצטרף כ"ידיד בית המשפט" לדיון בעתירה, שהגישה חברה קבלנית, העוסקת במתן שירותי נקיון ושמירה, נגד הנהלת בתי המשפט ונגד החברה, שזכתה במכרז לאספקת שירותי נקיון לבתי המשפט במחוז חיפה. את הבקשה הגישה עו"ד שרון אברהם-ויס מהאגודה לזכויות האזרח, בשם איתך – משפטניות למען צדק חברתי, קו לעובד והאגודה לזכויות האזרח. כן פעילים בפורום זה הקליניקה למשפט ורווחה באוניברסיטת תל אביב, שדולת הנשים ועמותת מען. הבקשה הוגשה היום, לקראת הדיון בעתירה, שהגישה החברה הקבלנית "מוריה" נגד הנהלת בתי המשפט ונגד חברת שמיר י. איתן, שזכתה במכרז, דיון שנקבע להתקיים מחר (יום חמישי) בבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים.

בהסתמך על נייר העמדה "בזכות ההגינות ובגנות מכרז ההפסד" מאת אבישי בניש ורועי צרפתי מהקליניקה לרווחה תעסוקתית של הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, אשר צורף לבקשה, מבקשים הארגונים החברים בפורום, כי בית המשפט יקבע, שקבלת ההצעה הזולה ביותר במכרז לקבלת שירותי נקיון, חרף היותה הצעה גרעונית, הינה החלטה אשר פוגעת ביודעין בזכויות העובדות והעובדים ובכבודם. הצעה כזו חורגת ממתחם הסבירות ומפרה את ערכי היסוד של השיטה המשפטית ואת כללי המשפט המינהלי. על כן, כעניין של מדיניות שיפוטית, יש לפסול הצעות גרעוניות. הדברים נתמכים גם בממצאיו הקשים של דו"ח האגודה לזכויות האזרח, "לעבוד בלי כבוד", אשר פורסם בחודש שעבר.

עו"ד שרון אברהם-ויס מבהירה בבקשת ההצטרפות, כי המקרה הקונקרטי, העולה בתיק זה, מייצג תופעה רווחת במשק הישראלי ומעלה סוגיות עקרוניות בהיבט של עיצוב המדיניות השיפוטית הראויה כלפי גופים ציבוריים, המשתמשים בשירותיהם של עובדי קבלן. להכרעה בעתירה זו, היא מדגישה, עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת לא רק על הצדדים המתדיינים, אלא על רבבות העובדות והעובדים, המועסקים באמצעות קבלני כוח אדם ושירותים במשק הישראלי, אשר מעסיקיהם פועלים מכוח מכרז. על כן, ומבלי להתיימר להכריע במחלוקת הקונקרטית שבין הצדדים המתדיינים, מבקשים נציגי הפורום לאכיפת זכויות עובדים, כי בית המשפט יאפשר להם לומר את דברם בסוגיה העקרונית, המשתקפת בתיק זה, בטרם יינתן פסק הדין.

עו"ד אברהם ויס מסבירה בבקשתה, כי עובדי ועובדות הקבלן משתייכים לאחת מהאוכלוסיות המקופחות והעניות ביותר בישראל. הם מבצעים עבודה פיזית קשה, שמזכה אותם, במקרה הטוב, לתמורה המינימלית על פי חוקי המגן. בפועל, חלק נכבד מהם אינו זוכה אף לתנאי המינימום. שלילת זכויות מינימליות מעובד או עובדת, נאמר בבקשה, מגיעה לכדי פגיעה בזכויות יסוד שלהם, ובראשן – בכבוד האדם. אחד הגורמים לקיפוח השיטתי של עובדי הנקיון היא התופעה של מכרזי הפסד. על מנת לזכויות במכרזים בתנאי התחרות פרועה, מגישים קבלנים הצעות נמוכות ובלתי ראליות, שמותירות להם את הברירה: להפסיד או לקפח את העובדים. בדרך כלל, ובאופן לא מפתיע, נופלת הבחירה על החלופה השניה. מצב זה מתאפשר, בין היתר, בחסות רשויות השלטון, המקבלות, במסגרת המכרזים שהן מפרסמות, הצעות גרעוניות. על כך העידו גם קבלני שירותים, הן בדיון בועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת והן בפניות, שהגיעו אל האגודה לזכויות האזרח ואשר כוללות עדויות על כך, שגופים ציבוריים ופרטיים כאחד יוצרים תחרות לא הוגנת ולוחצים על הקבלנים, בעיקר בתחומי הנקיון והשמירה, לחסוך להם כסף על חשבון העובדים, שאינם מקבלים את המגיע להם.

עוד מוסבר בבקשה, כי כיום – לאחר שמכרזי ההפסד כבר סומנו כתופעה נפוצה – טורחים קבלנים להסוות, במידה זו או אחרת של הצלחה, את העובדה, שהצעתם הינה גרעונית. על כן, מבהירה עו"ד אברהם ויס, על ועדת המכרזים מוטל הנטל לבחון ולשקול את שאלת גרעוניותה של הצעה, לאחר שהונחה בפניה תשתית עובדתית הולמת. יתר על כן – די בכך, שנתוניה של ההצעה מעוררים ספק סביר, כדי שוועדת המכרזים תיזום בדיקה להסרת הספק. הימנעות הוועדה מלמלא חובה זו היא בגדר עצימת עיניים ופעולה מינהלית שלא כדין. לנוכח הערכים והזכויות כבדי המשקל, ובשים לב לקשיי ההוכחה של צד שלישי, הרי שבכל מקרה של ספק, מדגישים מגישי הבקשה, יש להעביר את הנטל להסרת הספק אל כתפיהם של ועדת המכרזים ושל הקבלן הזוכה במכרז, שיצטרכו להוכיח, כי ההצעה הזוכה אינה בגדר הצעה גרעונית, שאינה מאפשרת להבטיח את זכויותיהם של העובדים.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים

סגור לתגובות.