על בג"ץ לקבל החלטה בעתירה בעניין "טווח הביטחון" בירי פגזים לרצועת עזה

על אף שחלפו כ-7 חודשים מהגשת עתירה דחופה בעניין, ועל אף שמספר הקורבנות האזרחיים כתוצאה מהקטנת הטווח תפח, בג"ץ טרם קבל החלטה בשאלות שהועלו בעתירה. האירוע הטרגי הבוקר, בו נהרגו ונפצעו אזרחים רבים בבית-חאנון, מעלה שוב את הצורך בזירוז הבחינה המשפטית של הסוגיה


מודעה: "עוד טעות מצערת?"


המודעה פורסמה בעיתון הארץ בתאריך 10.11.06

ששה ארגוני זכויות אדם, ישראלים ופלסטינים, פנו היום (8.11.06) לבג"ץ, בבקשה שתינתן החלטה בעתירתם נגד הקטנת טווח הביטחון של ירי הפגזים לעבר רצועת עזה. מדובר בהיתר, שדבר קיומו כלל לא הוכחש בידי צה"ל, להקטין את "טווח הביטחון" מ-300 מטרים ל-100 מטרים בלבד ממטרות אזרחיות. טווח זה, הובהר בעתירה, אינו מספק, והוא מביא למותם ולפציעתם של אזרחים רבים, אשר אינם מעורבים בלחימה, ועל כן מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל, שדגל שחור מתנוסס מעליה. את הבקשה, למתן החלטה באשר להוצאת צו על תנאי בעתירה, הגיש עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את הארגונים בעתירה, אשר הוגשה לפני כשבעה חודשים. את העתירה הגישו עמותת רופאים לזכויות אדם, מרכז אל-מיזאן עזה, בצלם, מרכז עזה לבריאות הנפש, האגודה לזכויות האזרח והוועד הציבורי נגד עינויים.

עו"ד ספרד מזכיר בבקשה, כי על אף שדיון ראשון בעתירה התקיים לפני כחצי שנה, ועל אף שעברו חודשים רבים מאז הגישו הארגונים העותרים פירוט של מספרי ושמות האזרחים ההרוגים והפצועים, שכפי הנראה נפגעו עקב הקטנתו של טווח הביטחון, לא נתן בג"ץ כל החלטה באשר להמשך הדיון בעתירה, ובכלל זה באשר למתן צו על תנאי בה. בה בעת, נאמר בבקשה, המשיך צה"ל בהפגזות ארטילריה לעבר רצועת עזה, תוך יישום ההוראה בדבר טווח ביטחון מצומצם ממטרות אזרחיות, ומספר הקורבנות עלה באופן משמעותי. בעקבות ההפגזה הבוקר, שהביאה למותם של 19 בני אדם, שרובם ילדים ונשים ו-11 מהם בני משפחה אחת, ולפציעתם של עשרות נוספים, מתעורר החשש שגם ירי זה הוא תוצאה של המדיניות, שאליה מתייחסת העתירה, ועולה שוב הצורך הדחוף בהכרעת בג"ץ באשר להוצאת צו על תנאי והמשך הדיון בעתירה.

הארגונים העותרים מבקשים להזכיר, כי מעבר לפגיעות הקשות בנפש, הן כתוצאה מהירי הארטילרי והן כתוצאה מאירועי לחימה נוספים, סובלת האוכלוסייה האזרחית בעזה ממצוקה וממחסור קשים, כתוצאה ישירה של המצור על הרצועה, ומהגבלות קשות על העברת מזון, תרופות, דלק ומוצרים חיוניים נוספים. התושבים ברוב חלקי הרצועה מקבלים אספקת חשמל חלקית בלבד, מאז הפציץ צה"ל, בחודש יוני האחרון, והרס את תחנת השנאים בצפון הרצועה. כ-80% מתושבי הרצועה תלויים כיום למחייתם בתרומות מזון של ארגוני סיוע, שירותי הרפואה פועלים במתכונת חירום בלבד, וילדים רבים עדיין לא החלו את שנת הלימודים. גם עתירה דחופה, שהגישו ששה ארגוני זכויות אדם, בדרישה לאפשר אספקה סדירה של מצרכי יסוד לרצועה, לא זכתה עד כה לסעד מבג"ץ, על אף שחלפו קרוב לארבעה חודשים מאז הגשתה, וחרף המשבר ההומניטרי הקשה בו נתונים האזרחים הפלסטינים בעזה.

בג"ץ 3261/06

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים,רצועת עזה

סגור לתגובות.