לבטל צווים לסגירת שטחי חקלאות בגדה המערבית ולהבטיח את קיום המסיק

ב-12.10.06 פנתה האגודה בדחיפות אל שר הבטחון, בעקבות הוצאת צווים לסגירת שטחי חקלאות של פלסטינים בגדה המערבית. האגודה מדגישה שהצווים מנוגדים לפסיקה מפורשת של בג"ץ, ומבקשת שקיום מסיק הזיתים בשטחים יובטח ע"י הקצאת כוחות צבא לאבטחתו ולא ע"י איסור כניסת התושבים


ד ח ו ף

לכבוד
מר עמיר פרץ
שר הביטחון

שלום רב,


הנדון: הכרזת שטחים סגורים לקראת מסיק הזיתים
ומניעת גישת בעלי אדמות פלסטינים וישראלים שמסייעים בידם

1. הננו פונים אליך בעקבות פניות שהגיעו למתנדבי עמותת "יש דין" מתושבי הכפרים בית פוריק, בורין וסנג`ל בגדה המערבית, בעניין הכרזת שטחים כשטחים צבאיים סגורים לקראת עונת מסיק הזיתים שבפתח.

2. חלקם של הצווים שנחתמו על ידי מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית, האלוף יאיר נווה, מתייחס הן לפלסטינים והן לישראלים, והחלק האחר מתייחס אך ורק לישראלים.

3. תמצית עמדתנו היא, כי הצווים האמורים מנוגדים לפסיקת בית המשפט הגבוה לצדק שניתנה בג"צ 9593/04 ראשד מוראר נ` מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון ואשר קבעה בפירוט שורה של חובות על המפקד הצבאי בכל הקשור להכרזת אדמות של פלסטינים כשטחים סגורים לצורך הגנה על הפלסטינים עצמם, בעניין אכיפת החוק ובעניין השמירה על זכויות הקניין וחופש התנועה של התושבים הפלסטינים.


4. תמצית בקשתנו היא, כי המפקד הצבאי יפעל בהתאם לחובותיו שנקבעו על יד בג"ץ ושהצווים המכריזים על שטחים כשטחים סגורים בפני כניסת פלסטינים, ובכלל זה בעלי האדמות, יבוטלו לאלתר ושאבטחת המסיק בשטחים אלה תבוצע על ידי הקצאת כוחות צבא לאבטחת המסיק ולא על ידי איסור כניסת התושבים ובעלי האדמות הפלסטינים והמוזמנים על ידם. לעניין הצווים המכריזים על השטחים כשטחים סגורים בפני כניסת ישראלים, נבקש לתקן צווים אלה באופן שתותר, ללא היתר, כניסת ישראלים שהוזמנו על ידי בעלי האדמות הפלסטינים בשטחים אלה כדי לסייע בידם במסיק הזיתים.

5. להלן רשימת הצווים הצבאיים המכריזים שטחים כשטחים סגורים ואשר נחתמנו ביום 28.9.2006:

א. "הכרזה בדבר סגירת שטח (נחא` 1) (יהודה והשומרון), (התשס"ז-2006) – הכרזה זו מתייחסת לשטח של כ-250 דונם בקרבת הכפר בית פוריק שנסגר בפני כל מאן דהוא.

ב. הכרזה בדבר סגירת שטח (נחגה` 1) (יהודה והשומרון), התשס"ז-2006 – ההכרזה מתייחסת לשטח אדמות בקרבת הכפר סנג`ל אליו נאסרה כניסת כל מאן דהוא.

ג. הכרזה בדבר סגירת שטח (ישראלים) (נכגה` 2) (יהודה והשומרון), התשס"ז-2006. הכרזה זו מתייחסת לשטח אדמה בקרבת הכפר סנג`ל אליו נאסרה כניסת ישראלים ומי שניתנה להם אשרת כניסת לישראל, קרי תיירים ומתנדבים בינלאומיים.

ד. הכרזה בדבר סגירת שטח (ישראלים) (נכי` 1) (יהודה והשומרון), התשס"ז-2006. הכרזה זו מתייחסת לשטח אדמה בקרבת הכפר בורין אליו נאסרה כניסת ישראלים ומי שניתנה להם אשרת כניסת לישראל, קרי תיירים ומתנדבים בינלאומיים.

ה. הכרזה בדבר סגירת שטח (נחב` 1) (יהודה והשומרון), התשס"ז-2006. הכרזה זו מתייחסת לשטח אדמה בקרבת הכפר בורין אליו נאסרה כניסת כל מאן דהוא.

ו. הכרזה בדבר סגירת שטח (נחב` 3) (יהודה והשומרון), התשס"ז-2006. הכרזה זו מתייחסת לשטח אדמה בקרבת הכפר בורין אליו נאסרה כניסת כל מאן דהוא.

6. ביום 26.6.2006 ניתן על-ידי בג"צ פסק-דין בעתירה שעניינה זכות הגישה של חקלאים פלסטינים, תושבי הגדה המערבית, לאדמותיהם (בג"צ 9593/04 ראשד מוראר נ` מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון). פסק-הדין ניתן על רקע התופעה החמורה של פגיעה בזכויותיהם הבסיסיות של התושבים הפלסטינים באזור יהודה ושומרון, ושל מחדלים חמורים מצד הצבא והמשטרה בכל הנוגע לשמירה על הסדר הציבורי באזור. בפסק הדין נקבעו קביעות חשובות ועקרוניות לעניין החובות, המוטלות על הצבא והמשטרה, והאיסורים החלים עליהם, ביחס לתושבי השטחים.
7. בפסק הדין נקבע כי לתושבים הפלסטינים זכויות קניין, שעל המפקד הצבאי חלה חובה להגן עליהן. במסגרת זו, זכותם של החקלאים להגיע ולעבד את אדמותיהם, וחובתו של המפקד הצבאי להגן עליה. זכות זו לגישה חופשית לאדמות איננה מותנית בהיתר. בג"ץ פסל בפסק דינו את השימוש באמצעי של סגירת שטח בטענה שהדבר נדרש להגנת הפלסטינים מפני אלימות מתנחלים כמו שנעשה בצווים המצוינים לעיל. וכך נקבע בפסקה 28 לפסק הדין:

"המסקנה המתחייבת, אפוא, היא שהאופן בו מפעיל המפקד הצבאי את סמכותו לסגירת שטחים חקלאיים של תושבים פלסטיניים בפניהם, על מנת להשיג את התכלית של השמירה על ביטחונם, אינו עומד במבחן האמצעי המידתי המחייב את המשיבים ועל כן אין ניתן לקבלו. ככלל, על המפקד הצבאי למלא את חובתו להגן על ביטחונם של התושבים הפלסטינים בדרך אחרת ולא בדרך של סגירת השטחים החקלאיים, ובלבד שלא תיפגע אחריותו הפיקודית. "אזורי החיכוך" – שהסיבה לסגירתם מפני כניסת פלסטינים היא השאיפה להגן על הפלסטינים עצמם – צריכים להישאר, אפוא, פתוחים לתנועת פלסטינים ועל המשיבים לנקוט בכל האמצעים הנדרשים על מנת להבטיח את ביטחונם של החקלאים הפלסטינים באזורים אלה. ההגנה על הפלסטינים צריכה להינתן על דרך של הקצאת אבטחה הולמת, מתן הנחיות ברורות לכוחות הצבא והמשטרה כיצד לנהוג, והטלת מגבלות שתהיינה אפקטיביות כלפי אותם אנשים המתנכלים לפלסטינים תוך הפרת החוק. "

8. בפסק הדין הודגשו זכויות הקניין וחופש התנועה של התושבים הפלסטינים וחובתו של המפקד הצבאי לנקוט באמצעים כדי להבטיח את מימושן של זכויות אלה. זכויות הקניין של התושבים הפלסטינים טומנים בחובם הבטחת גישה לאדמות, שימוש באדמות, עיבודן והפקת טובות הנאה מהן, מניעת כניסת פולשים לאדמות וסילוקם והזמנת אנשים לאדמות.

פסקה 5 לחוות דעתו של השופט ג`ובראן מדגישה, שאחד האמצעים לשמירה על החוק והסדר והגנה על התושבים הפלסטינים הנו מניעת כניסת ישראלים במטרה למנוע הפרעה לחקלאים הפלסטינים לעבד את אדמותיהם. ואלה דברי כב` השופט ג`ובראן:

"תפקידו של המפקד הצבאי, האמון על שמירת החוק והסדר באזור, לנקוט באמצעים סבירים כדי למנוע מאותם גורמים מלהפריע לחקלאים הפלסטינים לעבד את אדמתם, תוך מימוש זכותם לחופש התנועה ולחופש הקניין. לרשות המפקד הצבאי עומדים אמצעים שונים ומגוונים לשמירה על ביטחונם של התושבים הפלסטינים, ובכללם הגברת האבטחה או סגירת אזורי החיכוך למניעת כניסת ישראלים. חסימת הגישה של התושבים הפלסטינים לאדמותיהם ראוי לה שתהא אמצעי אחרון ולא ראשון. "

כעולה בבירור מדברים אלה, מוסמך המפקד הצבאי לאסור על כניסת ישראלים לשטח אדמות מסוים במטרה להגן על התושבים הפלסטינים ועל זכויותיהם ולשמור על ביטחונם. ברור הוא כי מטרה זו אינה כוללת איסור על כניסת ישראלים אשר הוזמנו על ידי בעלי האדמות כדי לסייע בידם במסיק. איסור כגון דא על ישראלים שהוזמנו על ידי בעלי האדמות, אין לו ולא כלום עם השמירה על זכויות התושבים הפלסטינים והגנה עליהם. אדרבא, המדובר הוא בפגיעה במימוש זכויותיהם הקנייניות של הפלסטינים.

9. לאור האמור, נבקש לבטל או לתקן את צווי הסגירה המצוינים לעיל לאלתר, באופן שתותר כניסת חופשית של התושבים הפלסטינים, ושל המוזמנים על ידם, לאדמות לצורך מסיק הזיתים. בנוסף, נבקש להתייחס לדרישות המועלות במכתב זה גם לגבי שטחים שנסגרו לקראת עונת מסיק הזיתים בכפרים אחרים, ככל שישנם כאלה.

10. להמשך טיפולכם המסור ותשובתכם בהקדם אודה.

בכבוד רב

עאזם בשארה, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.