לפתוח את המעברים לרצועת עזה לאספקה סדירה של מזון ומוצרים חיוניים

6 ארגוני זכויות אדם עתרו לבג"ץ: יש לעצור את הפגיעה הבוטה באוכלוסיה האזרחית בעזה, הסובלת ממחסור חמור במוצרי יסוד והשבתת פעילותן של תשתיות חיוניות, ולפתוח לאלתר את המעברים לרצועת עזה לאספקה סדירה של דלק, מזון, תרופות וציוד חיוני

יש לפתוח לאלתר את המעברים לרצועת עזה לאספקה סדירה של מוצרי מזון, תרופות ומוצרים חיוניים נוספים, וכן לחדש באופן מיידי את האספקה הסדירה של דלק לרצועה. כך נאמר בעתירה, שהגישו היום (11.7.06) ששה ארגוני זכויות אדם לבג"ץ נגד שר הבטחון ומתאם הפעולות בשטחים. העתירה הוגשה לבג"ץ לנוכח הפגיעה הקשה באוכלוסיה האזרחית ברצועת עזה כתוצאה מפעילות כוחות הבטחון, שעיקרה מחסור חמור במוצרי יסוד והשבתת פעילותן של תשתיות החיוניות להתנהלות חיים סדירה. העתירה הוגשה על ידי עו"ד עאזם בשארה מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד שרי בשי, מנכ"ל עמותת גישה, בשם הארגונים הבאים: האגודה לזכויות האזרח, עמותת רופאים לזכויות אדם, המוקד להגנת הפרט, בצלם, הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל ועמותת גישה.

בעתירה נאמר, כי במסגרת פעולות הלחימה, שמנהלת ישראל ברצועת עזה מזה קרוב לשבועיים, הפציץ חיל האוויר תחנת שנאים, המספקת כמחצית מצריכת החשמל באזור עזה, ועוד בטרם תחילת המבצע הצבאי, סגר צה"ל את כל המעברים ברצועת עזה, ואסר על מעבר בני אדם, סחורות, ציוד רפואי, תרופות ומזון. כן סגרה מדינת ישראל את הצינור היחיד המשמש לאספקת דלק לרצועת עזה. מאז, מעבר קרני נפתח, אולם אספקת הדלק מתחדשת רק לסירוגין, לזמן קצר בכל פעם, ואין בה כדי לספק את הצרכים החיוניים הדרושים.

הפגיעה הקשה באוכלוסייה האזרחית בעזה נובעת ממחסור בשורה של מוצרי יסוד ושירותים חיוניים:


חשמל:

כתוצאה ישירה ומיידית של הפצצת תחנת השנאים, נאלצים כ-1.4 מיליון התושבים ברצועה, וכן בתי-חולים, בתי עסק, מפעלי מזון ושירותים חיוניים נוספים, להסתפק באספקת חשמל מקוטעת למשך שמונה עד שתים-עשרה שעות ביום. לפי הערכות מומחים, יידרשו יותר משמונה חודשים לתקן ולהפעיל מחדש את תחנת השנאים שהופצצה. בינתיים נאלצים התושבים בעזה להיעזר בגנרטורים, המופעלים על ידי דלק, שישראל מגבילה, כאמור, את אספקתו, עד כדי פגיעה קשה בתפקוד של בתי חולים, משאבות מים, מערכות ביוב ומערכות נוספות, החיוניות להתנהלות חיים סדירה, כפי שיפורט להלן.


דלק:

הצינור היחיד המספק דלק לרצועת עזה נסגר על ידי הרשויות הישראליות ביום 28.6.06, ומאז הוא נפתח לסירוגין להזרמה חלקית בלבד, ומועטה מדי, של דלק. תקצוב המלאי הקיים של דלק ברצועה מכתיב תפעול חלקי ומוגבל של הגנרטורים, ובכללם כאלה המשמשים – בהיעדר אספקה סדירה של חשמל – להפעלתם, של בתי החולים,של משאבות המים, מתקני הטיהור ומערכות הביוב, וכן לשמירה בקירור של מלאי המזון והתרופות.


מים:

מאז הפצצתה של מערכת החשמל, תפקוד מערכת המים בעזה מצוי בסכנה ממשית, מאחר שהגנרטורים, המשמשים ברגיל לגיבוי בלבד, אינם מסוגלים לשמש לשאיבה של כל כמות המים הנדרשת לאזרחים, במיוחד לנוכח המחסור בדלק להפעלתם. בעיר עזה לבדה ישנם בין 20,000-30,000 אנשים הסובלים ממחסור במים.


ביוב:

בשל המחסור בחשמל ובדלק, לא הופעלו מתקני טיהור השפכים בעזה מאז ה-28 ביוני, ועקב כך מוזרמים שפכים בלתי מטוהרים לים, דבר שהשפעותיו הסביבתיות החמורות יכולות לחרוג מהטריטוריה של עזה. אחד ממתקני הטיהור בצפון הרצועה ניזוק, ובשל קרבתו לאזורים בהם מתנהלת פעילות צבאית, לא יכולים אנשי התחזוקה להגיע אליו כדי לתקנו. מי השפכים ממתקן זה מוזרמים כיום, כשהם לא מטוהרים, לאגם, ולחלחולם לקרקע עלולה להיות השפעה חמורה על איכותם של מי השתיה בעזה. בשל מחסור בחלקי חילוף לגנרטורים ולצנרת המים והביוב, לא ניתן לתחזקם. חלקים אלה קיימים, אולם עד כה סירבה ישראל להתיר את הכנסתם דרך מעבר קרני.


בריאות:

בשל הפגיעה באספקת החשמל, נאלצים גם 22 בתי החולים שברצועת עזה להיות כפופים לתכנית החירום של תקצוב אספקת החשמל. השימוש בגנרטורים, בשעות בהן לא מגיע חשמל לבתי החולים, מספק רק צרכים דחופים במיוחד, כגון ניתוחים דחופים, הפעלת אינקובטורים ויחידות לטיפול נמרץ. התאורה החלקית מקשה על עבודת הרופאים, המכבסות בבתי החולים מושבתות, וכן – הופסקה הפעלתם של חלק ממתקני החמצן, הושעו ניתוחים בלתי דחופים, והושבתו מערכות מיזוג האוויר וחלק ממכשירי הדיאליזה. כן נשקפת סכנה, בשל המחסור בחשמל ובדלק לגנרטורים, ליכולת לשמור בקירור את מלאי התרופות, החיסונים, מנות הדם והמזון בבתי החולים. כתוצאה מכל אלה, קיים חשש לקריסת מערכת הבריאות ברצועת עזה, דבר שיסכן את חייהם של אלפי מאושפזים, ובכלל זה פגים באינקובטורים.


מזון:

בשל המחסור בחשמל, בתים וחנויות אינם יכולים להחזיק מוצרים בקירור, דבר המגביל מאד את אספקתם של מוצרי חלב ובשר, וקיים קושי של ממש להפעיל את המאפיות. המחסור במוצרים גורם לעליה במחירים, עול משמעותי בתנאים הכלכליים הקשים בעזה, שרק החמירו מאז החלה ההתקפה הישראלית. בנוסף, מאז 28.6.06 אוסר צה"ל על דייגים פלסטינים לדוג לאורך חופי עזה, ובשל כך הופחתה אספקת הדגים, שהם מקור חלבונים חשוב ברצועה. במצב זה של מחסור גובר הצורך באספקה של מוצרי מזון ממקורות שמחוץ לרצועת עזה, אך מדינת ישראל אינה מאפשרת העברה סדירה שלהם. כך, למשל, נכון ליום 8.7.06, היו תקועים יותר מ-230 קונטיינרים של מזון במעבר קרני, בהמתנה לפתיחתו, אולם המעבר נשאר סגור.

בעתירה מודגש, כי על מדינת ישראל מוטלת חובה בסיסית, על פי המשפט הבינלאומי והמשפט הישראלי כאחד, להבחין בכל עת בין לוחמים לבין מטרות אזרחיות, להימנע מהפצצה של מטרות אזרחיות מובהקות, כגון מתקני החשמל, ולדאוג באופן אקטיבי לצרכי האוכלוסיה האזרחית. הפגיעה במטרות אזרחיות, נאמר בעתירה, פוגעת בעיקר באוכלוסיה האזרחית ברצועת עזה. גם אם פגיעה זו נועדה לשרת תכלית ראויה כלשהי, היא בוודאי אינה עומדת בכל מבחן של מידתיות, ועל כן היא גם אינה חוקית. העותרים מבקשים מבג"ץ לקיים דיון דחוף בעתירה לנוכח המצב הקשה המתמשך בו נתונה האוכלוסיה האזרחית בעזה.

בג"ץ 5841/06

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה,רצועת עזה

סגור לתגובות.