תכנית המתאר החדשה לירושלים מפלה את תושבי ירושלים המזרחית

התכנית מגבילה את אפשרויות הפיתוח במזרח-העיר מבחינת דיור, תשתיות וכלכלה, ומאופיינת באי שוויון בוטה בין אוכלוסיות העיר. האגודה ועמותת `במקום` קוראות לערוך את השינויים הנחוצים בתוכנית המתאר, ומפעילות קורס למתכננים, מהנדסים ומשפטנים, הפועלים במזרח ירושלים
  • תכנית המתאר המקומית ירושלים 2000 מגבילה את אפשרויות הפיתוח במזרח-העיר מבחינת דיור, תשתיות וכלכלה, ומאופיינת באי שוויון בוטה בין אוכלוסיות העיר. כך עולה מחוות דעת מפורטת, שהכינה עמותת `במקום` ואשר נשלחה השבוע אל מתכנני מחוז ירושלים.
  • עמותת `במקום` והאגודה לזכויות האזרח קוראות לערוך את השינויים הנחוצים בתוכנית המתאר, תוך התייחסות לזכותם של תושבי מזרח ירושלים לשוויון, לחיים בכבוד ולדיור.
  • בכדי להעלות את המודעות להליכי התכנון בירושלים המזרחית, ולפתוח ערוץ השפעה נוסף, מפעילות האגודה לזכויות האזרח ועמותת `במקום` קורס למתכננים, מהנדסים ומשפטנים, הפועלים במזרח ירושלים.

תכנית המתאר המקומית, ירושלים 2000, שעברה לאחרונה את אישור הוועדה המקומית לתכנון ובניה, היא התכנית הראשונה מזה עשרות שנים, המכלילה את שטח ירושלים המזרחית בתחומה. עם זאת, התכנית אינה מציעה חזון תכנוני חדש לירושלים המזרחית. למעשה, התכנית מבססת את המדיניות המפלה, הנסמכת על שיקולים דמוגראפיים של שמירה על רוב יהודי משמעותי בעיר, שהיתה נהוגה עד כה. כך עולה מחוות הדעת המפורטת, שהכינה עמותת `במקום` – מתכננים למען זכויות תכנון ואשר הועברה השבוע לעיונם של מקבלי ההחלטות בוועדות התכנון. מחוות הדעת, שהוכנה בידי המתכננים נילי ברוך, אפרת כהן בר, וירמי בן שלום, עולה כי תכנית המתאר עמומה, לוקה בחסר, ונעדרת ראיה ארוכת טווח בכל הנוגע למענה התכנוני לתושבי ירושלים המזרחית. התכנית מתאפיינת באי-התאמה של מרכיבי התכנון השונים לצרכי אוכלוסייה זו ובמדיניות תכנון, המגבילה את אפשרויות הפיתוח לאוכלוסיה הערבית בכל תחומי החיים.
המטרות הדמוגרפיות מכתיבות את אופי התוכנית, לא רק באמצעות צמצום ההגירה השלילית של יהודים מהעיר ומשיכת תושבים יהודים חדשים אליה, אלא גם על ידי הגבלת התכנון לאוכלוסיה הערבית באופן מגמתי, באמצעות הקצאה בלתי מספקת של יחידות דיור, מקורות תעסוקה ותשתיות. ללא התייחסות לתושבי העיר הערבים כתושבים לכל דבר, שמערכת התכנון מחוייבת לתכנן לפי צרכיהם, ולא כבעיה דמוגרפית, נאמר בחוות הדעת, לא ייתכן תכנון ראוי בירושלים.

במקביל לניסיונות להשפיע על מקבלי ההחלטות בתחום התכנון, פתחו האגודה לזכויות האזרח ועמותת `במקום` ערוץ נוסף, בכדי להעלות את המודעות בקרב אנשי מקצוע ותושבים למדיניות התכנון הנוכחית בירושלים המזרחית. בשבועות האחרונים החל לפעול קורס הכשרה, ביוזמתם ובארגונם של שני הארגונים, המיועד לאנשי מקצוע יהודים וערבים – מתכננים, מהנדסים ומשפטנים. הקורס מקנה ידע וכלים מעשיים ומקצועיים הנוגעים למדיניות התכנונית והמשפטית בירושלים המזרחית, תוך בחינת יחסי הגומלין בין משפט, תכנון, ופוליטיקה. מטרת הקורס היא להכשיר אנשי מקצוע להתמודד עם המורכבות הרבה של מדיניות התכנון והבניה בחלקה המזרחי של העיר, ובכלל זאת – עם מדיניות הריסת הבתים. לקורס, המצוי בימים אלה בעיצומו, יתווסף בשבועות הקרובים קו סיוע טלפוני, גם הוא ביוזמתם המשותפת של שני הארגונים, אשר יספק הדרכה, יעוץ וסיוע תכנוניים ומשפטיים לתושבי העיר המזרחית, הנתקלים בבעיות ביורוקרטיות שונות בתחום התכנון והבניה. הארגונים מאמינים, כי הכשרת אנשי המקצוע והייעוץ לציבור יוכלו לאפשר לתושבי מזרח העיר להתמודד ביתר יעילות עם הקשיים הרבים הניצבים בפניהם בכל הקשור בקבלתם של היתרי בניה ובהתמודדות עם צווי הריסה לבתים, הנובעים מ`מלכוד תכנוני` – היעדר תכנון ורישוי בניה מחד גיסא, ומדיניות פעילה ומפלה של הריסה מאידך גיסא. סיוע זה ניתן במקביל להמלצות מעשיות, הנכללות בחוות הדעת של `במקום`, לשינויה של תכנית המתאר לירושלים. בראשן של המלצות אלה – הוצאת השמירה על המאזן הדמוגרפי מיעדיה של התכנית וביסוסה על ערכים של שוויון ועל הזכות לחיים בכבוד לכלל האוכלוסיות בירושלים, כמו גם העדפה מתקנת לאוכלוסיות המוחלשות בה. בנוסף, חוות הדעת כוללת שורה של המלצות בתחום הבניה למגורים ולצרכי הציבור הנדרשים במזרח העיר, שמירה על שטחים פתוחים, הקמת אזורי תעסוקה, שימורו של אגן העיר העתיקה, תוך שילוב מתאים של פיתוח ארכאולוגי ותיירותי עם מגורי התושבים, והקמת פרוייקטים לשמירה על איכות הסביבה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,תכנון ובניה

סגור לתגובות.