משטר ההיתרים במובלעות גדר ההפרדה

בג"ץ 639/04 האגודה לזכויות האזרח בישראל נגד מפקד כוחות צה"ל באזור יהודה והשומרון

עו"ד: אבנר פינ'צוק, עאזם בשארה

 

בתחילת שנת 2004 עתרה האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ נגד מערך הצווים וההוראות שהוציא צה"ל, אשר הפכו את מובלעות גדר ההפרדה (האזור שבין גדר ההפרדה לקו הירוק, המכונה "מרחב התפר") ל"שטח צבאי סגור". לישראלים ולתיירים יש היתר כללי לשהות בשטח המובלעות. לעומתם כל פלסטיני באשר הוא, בין אם תושב המקום או אחר, חייב בהיתר אישי או בתעודת תושב מרחב תפר, כדי לחיות או לשהות באזור. התושבים הפלסטינים נאלצים לעבור שבעה מדורי גיהינום של בירוקרטיה כדי לקבל את ההיתר המיוחל, שניתן רק לתקופה קצובה ומחייב חידוש עם סיום תוקפו תוך כדי הוכחה מחדש של זיקה למקום. "משטר היתרים" הפך את הפלסטינים במובלעות גדר ההפרדה לשוהים בלתי חוקיים בבתיהם ובאדמותיהם שלהם, והוא פוגע קשות בזכויות היסוד שלהם, ובראש ובראשונה – בחופש התנועה, בזכות לפרנסה ולקיום בכבוד ובזכות לחיי משפחה. עם סיום בנייתה של גדר ההפרדה עתיד משטר זה לחול על כ-10% משטח הגדה המערבית, כולל שטחים בירושלים המזרחית (לא כולל את מרחב הגדר באזור גוש עציון, שעליו לא יוחל המשטר לפי הצהרת המדינה).

הדיון בעתירת האגודה אוחד עם דיון בעתירה של המוקד להגנת הפרט. לטענת הארגונים העותרים, רק חלק מהטעמים להפעלת "משטר ההיתרים" הם טעמי ביטחון, ומטרתו המרכזית היא להשלים את הסיפוח הזוחל של מרחב התפר וחיבורו הטריטוריאלי לישראל תוך מניעת הפלסטינים מלהגיע אליו ולהמשיך לגור בו. לראיה, מנתונים שנאספו על ידי האו"ם ואושרו בתגובת המדינה עולה שעיקר הסירובים למתן היתרים הם בטענה של העדר זיקה לאדמה (בין 90%-98.8%) ולא בטענות ביטחוניות (בין 1.2%-10%).

בחודש מרץ 2008 הגישה האגודה בקשה למתן פסק דין בעתירה. הבקשה נותרה ללא מענה. בחודש פברואר 2009 הורה בית המשפט למדינה להציג נתונים בנושא, בין השאר באשר להיקף השטח והאוכלוסיה הנכללים ב"מרחב התפר" ולמספר הבקשות להיתרים שהוגשו, אושרו וסורבו.

ב-5.4.11 דחה בג"ץ את העתירה.
במקביל לטיפול בעתירה עומדת האגודה בקשר עם גורמי שטח, המנסים לסייע לחקלאים פלסטינים לקבל היתרי מעבר לאדמותיהם החקלאיות המצויות מעבר לגדר.

העתירה

תגובה לעתירה מטעם פרקליטות המדינה, פברואר 2004

עתירה מתוקנת

תשובת המדינה, נובמבר 2006

הודעה מעדכנת משלימה מטעם המדינה, יולי 2009

פסק הדין

 

הודעות לעיתונות:

ההכשר של בג"ץ ל"משטר ההיתרים" – אור ירוק לנישול פלסטינים מאדמותיהם, אפריל 2011

פניית האגודה למפקד כוחות צה"ל באיו"ש – גישה לאדמות חקלאיות ב"מרחב התפר", יוני 2009

לבטל את משטר ההיתרים שהונהג במובלעות גדר ההפרדה, מרס 2006

משטר ההיתרים במובלעות הגדר פוגע אנושות ברבבות תושבים פלסטינים, ינואר 2004

 

קישורים:

דוח המוקד להגנת הפרט, משטר ההיתרים : הפגיעה בזכויות האדם בשטחי הגדה המערבית המכונים "מרחב התפר", מרץ 2013

סיכום פסק הדין באתר OCHA (ראו עמ' 6)

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה,חופש התנועה - גדר ההפרדה

סגור לתגובות.