הקטנת "טווח הביטחון" בירי פגזים לרצועה – פקודה בלתי חוקית בעליל

ארגוני זכויות אדם ישראלים ופלסטינים עתרו לבג"ץ: ההנחיה שניתנה לכוחות צה"ל לכוון ירי פגזים למרחק של 100 מטרים בלבד מבתי תושבים פוגעת בחיי אזרחים ומסכנת את קציני צה"ל וחייליו בביצוע פשעי מלחמה

ששה ארגוני זכויות אדם, ישראלים ופלסטינים, עתרו הבוקר (16.4.06) לבג"ץ נגד שר הביטחון ונגד הרמטכ"ל, בדרישה לבטל את ההנחיה, שניתנה לכוחות צה"ל באחרונה ואשר מקטינה את טווח הביטחון בירי פגזים לרצועת עזה ל-100 מטרים בלבד מאזרחים, מבתי אזרחים או מכל אובייקט אזרחי אחר. זאת בהשוואה לטווח ביטחון של 300 מטרים, על פי ההוראות, שהיו עד כה בתוקף. הנחיה זו כבר גבתה חיי אזרחים בשבוע שעבר, ונוכח הסיכון הממשי לפגיעה באזרחים נוספים, כל עוד הוראה זו לא מבוטלת, מתבקש בג"ץ לקיים דיון מיידי בעתירה, אם ניתן – כבר מחר (יום שני 17.4.06). את העתירה הגיש עו"ד מיכאל ספרד בשם הארגונים הבאים: עמותת רופאים לזכויות אדם, מרכז אל-מיזאן עזה, בצלם, מרכז עזה לבריאות הנפש, האגודה לזכויות האזרח והוועד הציבורי נגד עינויים.

העתירה מבקשת, כאמור, לבטל את ההיתר, שניתן על ידי גורמי הפיקוד בצה"ל ליחידות השדה, ובפרט לכוחות הארטילריה, להקטין את טווח הביטחון של ירי הפגזים לעבר רצועת עזה באופן, שמשגרי הפגזים רשאים כיום לכוון את כליהם ליעדים, המצויים 100 מטרים מבתי אזרחים. דבר קיומו של היתר זה נחשף בשבוע שעבר בידי הכתב הצבאי של עתון הארץ, עמוס הראל, ולא הוכחש בידי צה"ל. זאת ועוד, בעתון צוטט מי שזוהה כ"קצין בכיר", אשר אישר מפורשות כי בצה"ל ידוע, שמדובר במדיניות אשר מסכנת חיי אזרחים. הארגונים מדגישים, כי מאחר שטווח הפיזור של הפגזים עומד ממילא על 100 מטרים, ומכיוון שירי פגזים שכאלה אינו מדוייק ולוקה בסטייה של לכל הפחות עשרות מטרים מהיעד אליו הם מכוונים, הרי שהקטנתו של טווח הביטחון מסכנת באופן ממשי את חיי האזרחים ואת המבנים והאובייקטים האזרחיים האחרים, המצויים בסמוך ליעדי השיגור. הקטנה זו של טווח הביטחון כבר גבתה בשבוע שעבר את חייה של הילדה הדיל ע`בן בת השבע מבית להיה, שפגז נחת בתוך ביתה, והביאה לפציעתם של 12 בני משפחתה, ובהם אמה ההרה ואחיה הקטנים של הדיל. בנוסף, נחתו בשבוע שעבר עשרות פגזים במרחקים של עשרות מטרים, ולעתים אף מטרים בודדים, מקו הבתים שברצועת עזה. הארגונים מדגישים, כי לא מדובר בירי פגזים הגנתי, המופנה אל מקורות האש ומשגרי הקסאם בזמן אמת, אלא בירי ל"מרחבי שיגור הקסאם", אזורים נרחבים מהם – לפי המשוער – שוגרו טילי קסאם במועד מוקדם יותר, ומכאן שמדובר בהתקפה יזומה, שתכליתה עונשתית/הרתעתית, ולא בהגנה עצמית.

הארגונים מדגישים, כי הקטנתו של טווח הביטחון מפרה באורח חמור את עקרונות היסוד של דיני הלחימה וכי מדובר בפקודה בלתי חוקית בעליל, שדגל שחור מתנוסס מעליה. בהוצאה לפועל של הנחיה זו, נאמר עוד בעתירה, מסתכנים קציני צה"ל וחייליו בביצוע פשעי מלחמה ובצעדים משפטיים, אשר עלולים להינקט כנגדם במוסדות שיפוט בינלאומיים. הקטנת הטווח, מוסיפים הארגונים, מהווה הפרה בוטה של לפחות שלושה עקרונות יסודיים של המשפט ההומניטרי הבינלאומי: כלל האבחנה בין לוחמים ואזרחים, כלל הפרופורציונאליות בשימוש בכוח, והחובה המוטלת על כוחות לוחמים לנקוט באמצעי זהירות בהתקפה. עו"ד ספרד מדגיש, כי בהקטנת הטווח משחק צה"ל רולטה רוסית בחיי אזרחים בעזה, תוך שהוא מכניס בתי אזרחים, במודע, לטווח הפגיעה, והשאלה אם ייפגעו או לא ייפגעו אזרחים, ואף משפחות שלמות, תלויה במשתנים, שלצה"ל אין כל שליטה עליהם.

בג"ץ 3261/06

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחיים ולשלמות הגוף,המשפט ההומניטרי הבינלאומי,זכויות האדם בשטחים הכבושים

סגור לתגובות.