האגודה למעסיקים: בדקו האם נשמרות זכויות עובדי קבלן המועסקים אצלכם

האגודה פנתה ל-130 מהמעסיקים הגדולים במשק, בקריאה לבדוק האם נשמרות זכויות העובדים שהם מעסיקים באמצעות קבלני שירותים וחברות כח אדם. זאת עקב התרחבות התופעה של העסקה באמצעות חברות קבלן, שבמקרים רבים כרוכה בהפרות נרחבות של זכויות העובדים

בהמשך לקמפיין התקשורתי להגנת זכויותיהם של עובדי הקבלן, קבוצה שזכויותיה נפגעות יותר מכל קבוצה אחרת של עובדים במשק הישראלי, פנתה האגודה לזכויות האזרח בראשית השבוע אל 130 מהמעסיקים הגדולים במשק הישראלי.

פניית האגודה באה על רקע המעבר החד, שעובר המשק הישראלי, מדפוס העסקה "רגיל" של עובד-מעביד לדפוס העסקה "משולש" של עובד-קבלן-מעסיק בפועל. מצב זה, שהאגודה מגדירה כ"שילוש הלא קדוש", מחליש את כוחם של העובדים, בנתקו את הקשר בין העובד למעסיקו בפועל. הדבר מוביל לכך, שהעובדים נותרים ללא כתובת ברורה להגנה על זכויותיהם, ומכאן קצרה הדרך להפרת זכויות העובדים כדבר שבשגרה. פניית האגודה באה להדגיש כי האחריות על זכויות העובדים חלה גם על מעסיקיהם בפועל.

בפניה מבקשת מנכ"ל האגודה, עו"ד רחל בנזימן, מהמעסיקים לבדוק האם נשמרות זכויותיהם של עובדי הקבלן, המועסקים אצלם. אל מכתב הפניה צירפה האגודה טופס לנוחות המעסיקים, בו מפורטות הזכויות העיקריות של העובדים, שעליהם לוודא את מימושן כחוק.

האגודה מתכוונת לשוב ולפנות אל המעסיקים כדי לברר מה תוצאות הבדיקה, שערכו מול חברות הקבלן, ואילו צעדים ננקטו כנגד קבלנים, המפרים את זכויות העובדים. בין המעסיקים, אליהם פנתה האגודה: מנכ"לי משרדי הממשלה, ראשי ערים, מנהלי הבנקים, ראשי אוניברסיטאות ומכללות ומנהלי החברות המסחריות הגדולות במשק.

מצורף נוסח המכתב שנשלח אל המעסיקים.

לכבוד

שלום רב,

אני פונה אליך כדי להתריע בפניך על התופעה החמורה של פגיעה בזכויותיהם של עובדים רבים, המועסקים באמצעות קבלני כוח אדם או שירותים, ולבקש ממך לסייע לנו במאבקנו למיגור פגיעה קשה זו.

בשנים האחרונות הפך השימוש בהעסקת עובדים באמצעות חברות כוח אדם או קבלני שירותים לאחד מגורמי הפגיעה המרכזיים בזכויות העובדים ובין הגורמים ליצירת התופעה של העובדים העניים בישראל. על פי מידע, שאספה האגודה לזכויות האזרח, במקרים רבים ביותר תנאי ההעסקה של עובדים באמצעות קבלנים, כוללים קיפוח ופגיעה חמורים בזכויותיהם.

אמנם הקבלנים הם המעביד הישיר והמעסיקים באופן פורמלי את העובדים. יתכן אף שהגוף, המשתמש בשירותיהם של עובדי הקבלן, כלל אינו מודע לתופעה של הפרה אינטנסיבית של זכויותיהם של עובדי הקבלן, הקבועות בחוק. עם זאת, לתפיסתנו אין בכך להסיר את האחריות המוסרית ואף המשפטית מעל כתפי גופים אלה.

כמי שעומד בראש החברה, אנו פונים אליך בבקשה לבדוק אם הנכם מעסיקים עובדי קבלן, ואם כן – מהו אופן העסקתם. בין השאר נבקש לוודא, שהעובדים מקבלים לפחות שכר מינימום עבור עבודתם, ושמשולמות להם כל זכויותיהם על פי החוק, ובהן: שעות נוספות, דמי הבראה, דמי חגים, דמי נסיעות ופנסיה בהתאם לקבוע בהסכמים הקיבוציים השונים. לנוחותך אנו מצרפים טופס עם סעיפים, אותם נבקש שתבדוק מול הקבלן באמצעותו מועסקים העובדים.

אנו מאמינים ומקווים, שאם היתה פגיעה בזכויותיהם של עובדי קבלן, המועסקים על ידי הגוף בראשו אתה עומד, היא נבעה בעיקרה מחוסר מודעותך למצב זה. לכן אנו קוראים לך לתקן את המעוות במידת הצורך, ולסייע במאבק לחוסנה ולמוסריותה של החברה בישראל. שום עתיד כלכלי לא יסכון לאורך זמן בלי שיסודותיו – תנאי ההעסקה של העובדים – יהיו ראויים ואנושיים.

בברכה,

עו"ד רחל בנזימן
מנהלת כללית

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים

סגור לתגובות.