בית המשפט העליון פסק להגביל את עבודות הפיתוח בסילואן

שופטי בית המשפט העליון הכריעו אתמול (15.6.11) כי עיריית ירושלים, משרד התחבורה והועדה המקומית לתכנון ובניה קידמו עבודות פיתוח בשכונת ואדי חילווה שבסילוואן מבלי שדאגו להליכי התכנון הנדרשים, ועל כן הורה כי תוך שישה חודשים עליהם לבחון מחדש את התוכנית ולפרק את התוספות שנבנו ללא היתר והצדקה.

ההכרעה התקבלה במסגרת ערעור של הרשויות על פסק דין שנתן בית המשפט לעניינים מנהליים בעתירה שהגישו האגודה לזכויות האזרח ועמותת במקום בשמו של ועד התושבים הפלסטינים בוואדי חילווה. העבודות במקום, שנעשו בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים ובניגוד לכללי המינהל התקין והמקובל, נועדו בראש ובראשונה להתאמת תוואי השכונה לתיירות באתר 'עיר דוד', תוך התעלמות מצרכיהם הבסיסיים של אלפי התושבים הפלסטינים וללא שיתופם בהליך התכנוני.

בעוד תושבי סילוואן כולה, כמו גם תושבי שכונות פלסטיניות נוספות בירושלים, מתקשים להוציא אישורי בניה בשל העדרן של תוכניות מתאר מעודכנות בשכונותיהם, הרשויות העירוניות והארציות עשו דין לעצמן והביאו לשינויים משמעותיים במרחב הציבורי בוואדי חילווה בלא הסדרה תכנונית.

השופטים ריבלין, ג'ובראן ודנציגר דחו את עמדת העירייה והועדה המקומית לתכנון ובניה, לפיהן במקרה זה יש לחרוג מהכללים הנהוגים בתחום התכנון והבניה, וכן הביעו תרעומת מהזנחת המצב התכנוני באזור.

בנוגע לשינויים בהסדרי התנועה, אשר הקשו על התושבים להיכנס ולצאת משכונתם, וצמצמו עוד יותר את מלאי אזורי החנייה המוגבלים ממילא של השכונה, קבע היום בית המשפט העליון כי סמכותה של רשות התמרור מוגבלת לצעדים אשר תכליתם העיקרית היא בטיחות ותעבורה, ואילו בוואדי חילווה נעשתה עבודה החורגת מסמכות זו. השופטים קבעו כי במקרה בו אין תוכנית מתאר לשכונה, כמו במקרה זה, ניתן יהיה לעשות שינויים בתוואי הדרך רק אם הם נדרשים מבחינה בטיחותית, ולא ניתן לעשות שינויים מסוג זה למען שיפור זרימת התנועה.

השופט יורם דנציגר שכתב את פסק הדין קבע: "דרך אינה אך מקום מעבר לכלי רכב או הולכי רגל אלא מרחב ציבורי אשר לחזותו ולאופיו השלכות מרחיקות לכת על חיי היומיום של הציבור …השינויים שבוצעו בדרכים השפיעו במידה ניכרת על המרחב הציבורי בשכונה וזאת מבלי שקדם לכך ההליך התכנוני הראוי… עקרון השקיפות ועקרון שיתופו של הציבור בהליכי התכנון… מאפשרים לגורם הנפגע מתכנית זכות טיעון וכן האפשרות להשפיע על החלטות גורמי התכנון וכן מאפשרים הם פיצוי הפרט בעקבות פגיעה שנגרמה לו כתוצאה מהוראות תכנית זו או אחרת".

עו"ד נסרין עליאן מהאגודה לזכויות האזרח: "מראשיתו סירבו הרשויות למסור לתושבים הפלסטינים מידע מספק לגבי תוכנית הפיתוח בשכונתם, ורק בהתערבות בית המשפט המנהלי נחשפה התוכנית, ואף זאת באופן חלקי. אנחנו מברכים על החלטת בית המשפט העליון, ומזכירים לרשויות כי מחובתן להביא לסוף הכשל התכנוני וההזנחה בשכונות של ירושלים המזרחית ולהקדים לתכנן את האזור תוך מתן מענה אמיתי לבעיות של תושבי השכונה, ולא תוך העדפת האינטרס התיירותי על פניהם".

האדריכלית אפרת כהן-בר מעמותת במקום: "תושבי ואדי חילווה זקוקים לתכנית מתאר מסודרת, אשר תאפשר להם לחיות באופן הראוי למאה ה-21. פסיקת בית המשפט היום מצביעה לא רק על חשיבותה של תכנית כזו, אלא גם על חשיבות הכנתה בשיתוף התושבים הפלסטינים החיים בשכונה, תוך ניסיון כנה להיענות לצרכיהם ולרצונותיהם".

פסק הדין

סיכום כל שלבי ההתדיינות באתר האגודה

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות תושבי ירושלים המזרחית,תכנון ובניה

סגור לתגובות.