האגודה לזכויות האזרח תובעת מהממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית

22 באוקטובר 2000
כ"ג תשרי תשס"א

לכבוד
מר אהוד ברק
ראש הממשלה

א` נ`,

הנדון: הקמת ועדת חקירה

בעקבות החלטת הממשלה מהיום על הקמת ועדה לבדיקת הארועים, שהובילו להתנגשויות האלימות בין כוחות הבטחון לבין ערביי ישראל, אנו קוראים לממשלה להחליט על הקמתה של ועדת חקירה לפי חוק ועדות חקירה. מבלי להטיל דופי בהרכב הוועדה שמונתה, אנו סבורים, כי רק ועדת חקירה על פי החוק תוכל למלא את התפקיד של חקירה מקיפה לגבי פעולות כוחות הבטחון לרבות התוצאות הקשות של מותם של 12 אזרחים ערבים מאש שוטרים.

על הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית מחליטה אמנם הממשלה, אך הרכבה נקבע על ידי נשיא בית המשפט העליון ובראשה עומד בדרך כלל שופט בית המשפט העליון. עצם העובדה, כי הממשלה היא היא שקבעה את הרכב הוועדה, שאמורה לחקור אירועים שבאחריותה של הממשלה, פוגעת באמון הציבור בוועדה.

לא ברור לנו מהו הבסיס המשפטי להסמכת הוועדה שמונתה לזמן עדים להופיע בפניה ולאסוף מסמכים. אם תוקם ועדת חקירה ממלכתית, היא תהיה מוסמכת על פי החוק לחייב כל אדם להופיע בפניה ולאסוף כל מסמך רלבנטי. החוק אף מקנה חסינות מפני העמדה לדין על עדות שנמסרה לוועדת חקירה ממלכתית, דבר שיעודד עדים לשתף פעולה עם החקירה. הוראה זו לא תחול על עבודתה של ועדת הבדיקה, שמונתה היום.

לאור הרגישות הרבה של החקירה ומורכבותה, לאור התחושות הקשות בקרב הערבים אזרחי ישראל לגבי אכיפה והתנהגות בלתי שוויונית של רשויות הבטחון כלפי ערבים, וכדי להבטיח את יכולתה של הוועדה לרדת לחקר האמת ולהסיק את המסקנות המתבקשות מתוצאות החקירה, אנו סבורים כי על הממשלה להחליט על מינוי ועדת חקירה ממלכתית.

בכבוד רב,

דן יקיר, עו"ד
היועץ המשפטי

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: אירועי אוקטובר,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.