הצבא החליט על סיום עונת המסיק וסגר את המעברים העונתיים בגדר ההפרדה

ב-24.11.05 פנתה האגודה במכתב דחוף אל היועץ המשפטי בגדה, בעקבות דיווחי חקלאים מהכפרים שבסמוך לגדר ההפרדה על סגירת המעברים העונתיים בגדר בפני כניסת חקלאים לאדמותיהם. חלק מהחקלאים לא סיימו למסוק את הזיתים או להכין את האדמה והעצים לעונה הבאה

לכבוד
סרן חמוטל
יועמ"ש איו"ש


דחוף ביותר

ח` נ`,


הנדון: מסיק הזיתים וסגירת המעברים בגדר ההפרדה

1. במהלך שבוע זה קיבלנו מספר דיווחים מחקלאים תושבי הכפרים שבסמוך לגדר ההפרדה ולפיהם המנהל האזרחי החליט על סיום עונת מסיק הזיתים (!!!) ועל סגירת המעברים המוגדרים כמעברים עונתיים בגדר ההפרדה בפני כניסת חקלאים לאדמותיהם. בין היתר קיבלנו דיווחים מהכפר עקאבה, יעבד וזיתא על סגירת השערים בפני כניסת חקלאים בעקבות ההכרזה האמורה.

2. כלל וכלל לא ברור על מה מתבססת ההחלטה השרירותית בדבר סיום עונת מסיק הזיתים, ועל מה ולמה החליטו רשויות הצבא באזור להתערב בקביעת מועדים לעונות חקלאיות. כדרכו של טבע, עונות חקלאיות משתנות ונמשכות הן. וכדרכן של קהילות חקלאיות, הן מתאימות עצמן לנסיבות המשתנות ולצרכי האדמה והעצים. בעבר הקרוב, תחילת וסיום מסיק הזיתים באזור לווו באווירה חגיגית, כיום הם מתחילים ומסתיימים, כמיטב המסורת של משטרים המשלבים יחדיו תמהונות ועריצות, בהכרזה רשמית על "עונה" מכוחה נפתחים ונסגרים שערים.

3. כנגזר מחובתן לשמור על מרקם חיי התושבים בשטח הכבוש בכלל ומחובתן המוגברת בכל הנוגע למעבר חקלאים לאדמותיהם שבמרחב התפר, חייבות רשויות הכיבוש להתאים את עצמן לצרכי האוכלוסיה. במקום לקבוע באופן שרירותי מועד תחילה וסיום לעונה מחובתכם להיוועץ בתושבים ולדאוג לטובתם.

4. בתקווה שידוע לכם, עונת מסיק הזיתים השנה התחילה באיחור בעקבות צום הרמדאן, חג אלפטר והאיחור בירידת הגשם הראשון. ועוד, כדי שהעונה תקבל את מחזוריותה ותצדיק את שמה "עונה" בתוך שנה – כל שנה, היא לא מסתיימת עם מסיק הזית האחרון אלא נמשכת עד שמסתיימות להן, באופן הדרגתי, כל העבודות הקשורות בטיפול באדמה ובעצים בהכנה לעונה הבאה.

5. בין הפניות שקיבלנו היו מי שהלינו על שלא סיימו למסוק את זיתיהם, היו מי שהלינו על שלא הספיקו לגזום את העצים, היו שהלינו על שלא הספיקו לנכש עשבים והיו שהלינו על שלא הספיקו לחרוש את האדמה ולהכניס רכבים חקלאים והיו שהלינו על שלא… והיו שהלינו על שלא…והיו שהלינו על שלא… וכו`. לא ניתן לפרט את כל מאות הסיפורים האישיים, והאנושיים, הנובעים משיסועו של מרקם חיים. חלקם הוזכרו במכתבינו הרבים בהם התרענו על הפרות חוזרות ונשנות של זכויות התושבים כתוצאה ממשטר המעברים. נראה שכולם נפלו על אוזניים ערלות.
6. נבקשכם לנהוג בהתאם לחובותיכם, לבטל את ההכרזה על סיום המסיק ולפתוח בחזרה את השערים שהגדרתם כעונתיים למעבר חקלאים.

בכבוד רב,
עאזם בשארה, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.