אפשר גם כך – תכנית אלטרנטיבית שיזמו התושבים הבדווים

מתוך: עקרונות להכרה בכפרים הערבים הבדווים בנגב – מה כן צריך לעשות?

בשנתיים האחרונות שוקדות המועצה האזורית לכפרים הלא-מוכרים ועמותת במקום, על הכנת תוכנית אב לכפרים הבדווים הלא-מוכרים בנגב. התוכנית, המושלמת בימים אלה ותפורסם בקרוב, כוללת שישה פרקים ומאות עמודים של רקע, ניתוח, דו"חות מומחים והצעות קונקרטיות.

מטרת תוכנית האב להציג מתווה לתכנון ופיתוח מקצועי ומוסכם ליישובים הבדווים הלא-מוכרים, כתשתית לפיתוח בר-קיימא של אזור באר שבע ותוך מימוש עקרונות השוויון, ההכרה וזכויות האדם. התוכנית מבקשת להבטיח עתיד של כבוד ושוויון לכפרים –  המהווים כיום מוקד של עוני, הזנחה ותת-פיתוח – ול-90 אלף תושביהם. מטרה זו תושג באמצעות יישום העיקרון המקצועי העליון של התכנון – עיצוב העתיד יחד עם הקהילה ובשבילה, ויישום המלצת דו"ח גולדברג "להכיר בכפרים ככל שניתן".

תוכנית האב תציג מגוון דרכים מקצועיות ומציאותיות, ברמה האזורית, המקומית והמנהלית לפיתוח מושכל של כל 45 הכפרים הבדווים שזיהתה המועצה ב-1999. 35 מתוכם אינם מוכרים עד היום, והם ליבת התוכנית. בשנת 2030, שנת היעד של התוכנית, תמנה אוכלוסיית היישובים הלא-מוכרים כ-209 אלף איש מתוך אוכלוסייה כוללת של 440 אלף בדווים הצפויים להתגורר באזור באר שבע.

כל היישובים הכלולים בתוכנית כבר גדולים הרבה יותר מהגודל המינימלי של יישוב לפי הקריטריונים של מערכת התכנון הישראלית, ומייצגים קהילות שהתגבשו יחד במשך שנים ארוכות של חיים משותפים. הקריטריונים המנחים את התוכנית הם קריטריונים תכנוניים הנהוגים במגזר הכפרי הישראלי כדי ליצור מתווה פיתוח הולם לכל יישוב ויישוב, ועל פיהם אין שום מניעה עניינית להכיר בכל היישובים,במיקומם הנוכחי (מלבד כמה מקרים יוצאי דופן של כפרים שתושביהם יעדיפו לעבור ממקומם עקב אילוצים חיצוניים) אשר יזכה אותם בתשתיות ובשירותים כמו שאר אזרחי המדינה.

הכרה בכפרים במיקומם הנוכחי עדיפה על תוכניות ממשלתיות בעבר ובהווה המבוססות על העברה של עשרות אלפי בני אדם, כיוון שהיא מתבססת על הקשר ההיסטורי החזק של תושבי הכפרים לאדמותיהם ומבטיחה בכך את קיימותם ופיתוחם המושכל של הכפרים. התוכנית גם תחסוך משאבים גדולים הדרושים לשינוי הגיאוגרפיה האזורית ולאמצעי אכיפה; היא תמנע את העמקת הסכסוך בין המדינה לבדווים; תועיל לאוכלוסייה היהודית בנגב על-ידי הסדרת המרחב; וכאמור תיישם את דו"ח ועדת גולדברג בצורה הנכונה ביותר, עבור כולם.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: דיור, תכנון וקרקעות,הכפרים הבלתי מוכרים,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.