חובה על מעסיק לשלם דמי חגים – גם לעובד המקבל שכר לפי שעות

הפורום לאכיפת זכויות עובדים, שבו חברה האגודה, פנה ב-18.9.05 לשר התעשיה, המסחר והתעסוקה, בבקשה כי יקדם הסברה בדבר חובת המעסיק לתשלום דמי חגים. אי תשלום דמי חגים נפוץ בעיקר על ידי חברות קבלן ולעובדים המקבלים שכר על פי שעה. כתבה: עו"ד יפעת סולל מעמותת טבקה

לכבוד
השר אהוד אולמרט
שר התמ"ת ומ"מ שר האוצר

א.נ.,


הנדון: תשלום עבור ימי חגים לעובדים לפי שעה

1. לקראת החגים, אני מתכבדת לפנות בשם פורום הארגונים לאכיפת זכויות עובדים בבקשה כי תפעל למניעת עוול שעלול לפגוע בעשרות אלפי עובדים במשק בחודש אוקטובר הקרוב.

2. כידוע, התשלום עבור ימי חגים נקבע בהסכם קיבוצי, והוחל עליו צו הרחבה, כך שהוא חל על כל העובדים במשק, באופן הקובע כי כל עובד, המועסק במקום העבודה 3 חודשים ומעלה, יהיה זכאי לתשלום עבור 9 ימי חג, בהם שני ימי ראש השנה, יום הכיפורים ושני ימי סוכות.

3. צו ההרחבה חל, כאמור, על כל העובדים במשק, בהם גם העובדים להם משולם שכר לפי שעות העבודה בהן עבדו בפועל. אולם לצערנו, מעסיקים רבים נמנעים מתשלום כאמור ופוגעים בזכויות העובדים.

4. יש לציין, כי שכרם של עובדים אשר משתכרים לפי שעות העבודה בפועל נפגע ממילא בתקופות החגים, גם אם המעסיקים פועלים על-פי החוק, מאחר שהתשלום עבור ימי החג אינו כולל את הפסד שעות העבודה בערבי חג ובימי חול המועד, בהם שעות ההעסקה מעטות מן הרגיל.

5. לאור האמור לעיל, יש להקפיד במיוחד על תשלום עבור ימי החג, הקבועים בחוק, שכן פגיעה כפולה, עלולה להביא רבבות עובדים למצוקה כלכלית קשה שאף תחריף נוכח ההוצאות הרבות שימי החגים מזמנים.

6. מאחר שקיימת תופעה, הנפוצה בעיקר בקרב חברות כוח אדם וקבלני שירותים, אשר נמנעים מלשלם לעובדיהם עבור ימי החגים, אנו פונים בזאת אליך על מנת שתצא בהוראה חד משמעית, באמצעות אמצעי התקשורת המבהירה למעסיקים את חובתם, כאמור.
7. בנוסף, נדמה כי מן הראוי, כי משרד התמ"ת יקצה קו טלפון מיוחד, לתקופת החגים, בו יתקבלו תלונות של עובדים בגין אי תשלום עבור ימי חגים, תוך הבטחה, כי תלונות אלה יטופלו באופן תקיף על-ידי היחידה לאכיפת חוקי העבודה במשרד התמ"ת.

8. כאמור, השנה מרוכזים כל חגי תשרי בחודש קלנדרי אחד, כך שעובדים שלא יקבלו פיצוי בגין ימי החגים, ייפגעו באופן קשה מאשר בשנים אחרות, בהן החגים מתחלקים על פני מספר משכורות. נדמה, כי רק פעילות יזומה, המבהירה לעובדים את זכותם ומתריעה על סנקציה של הגשת כתבי אישום כנגד מעסיקים שלא ימלאו את חובתם, תוכל להבטיח, כי רוב עובדי ישראל, יזכו לעבור את החגים בכבוד.

נודה על התיחסותך המהירה,

יפעת סולל, עו"ד
טבקה – מרכז לסיוע משפטי
וסנגור קהילתי ליוצאי אתיופיה



הארגונים החברים בפורום לאכיפת זכויות עובדים:
האגודה לזכויות האזרח בישראל
איתך-משפטניות למען צדק חברתי
מרכז אדוה
מחוייבות לשלום וצדק חברתי
קו לעובד
התכנית למשפט ורווחה- אוניברסיטת ת"א
שדולת הנשים בישראל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים

סגור לתגובות.