פניות הציבור – אוגוסט 2005

צוות פניות הציבור באגודה, המונה 3 רכזות/ים וכ-30 מתנדבות/ים בסניפי האגודה בתל אביב, ירושלים וחיפה, מקבל מדי חודש מאות פניות. הצוות מעניק יעוץ, הפניה וסיוע בטלפון, בכתב ודרך אתר האינטרנט, חמישה ימים בשבוע. בנוסף פועל בירושלים רכז המטפל בפניות של תושבי השטחים. להלן שתי דוגמאות לפניות שהטיפול בהן הסתיים בשבועות האחרונים.


הזכות להליך הוגן במקרים של הוצאת ילדים מהבית

הוצאת ילדים מרשות הוריהם על ידי רשויות הרווחה מנוגדת לזכות הטבעית להורות, אולם לעיתים היא הכרחית משיקולים של טובת הילד. הליך כזה אמור להתרחש רק במצבים בהם הילד נמצא בסיכון בבית הוריו, או שמסיבות שונות ההורים אינם יכולים לגדלו כראוי. בטיפול בפניות המגיעות אליה בנושא זה פועלת האגודה כדי להבטיח את זכויות ההורים למידע ולהליך הוגן.

אם, שבתה בת השלוש הוצאה מן הבית בצו בית משפט, בשל חשד שהאם התעללה בה, נאלצה לייצג את עצמה בדיון בבית המשפט, לאחר שבקשתה לסיוע מלשכת הסיוע המשפטי נדחתה. בדיון הסתבר כי תיק התלונה בעניין ההתעללות – נסגר, אך רשויות הרווחה ביקשו להכריז על הילדה כקטינה נזקקת ולהוציאה מהבית למשך שישה חודשים, כדי לבחון את המשך הטיפול בה. השופט קבע, שהרשויות צריכות לסייע לאם לחזק את היכולות ההוריות, אך הסכים לבקשה שהילדה תשהה במשך חודשיים במעון ילדים לצורך אבחונים. לאחר שהרשויות סרבו להעניק לאם טיפול תומך, והודיעו לאם על כוונתם לבקש הארכת הצו, פנתה האם לאגודה לזכויות האזרח.

האגודה פנתה ללשכה לסיוע משפטי, וקבלה על שיקול דעתם בדחיית בקשתה של האם לייצוג. כמו כן קבלה האגודה בפני רשויות הרווחה על הפגיעה בזכותה של האם להורות. בעקבות פניות האגודה נמסר מלשכת הרווחה כי האם תקבל טיפול תומך, והוחלט בלשכה לסיוע משפטי למנות לאישה עורכת דין שתייצג אותה בהמשך ההליכים, הן בבית המשפט והן בוועדות השונות המתקיימות ברשויות הרווחה.


זכות הגישה לקרקעות חקלאיות בשטחים

מזה מספר חודשים מטפלת האגודה בעניינן של שתי משפחות באזור דרום הר-חברון, שהצבא מנע מהם להגיע לאדמותיהם בשל "סכסוך קרקעות", שנבע מטענתם של מתנחלים לרכישת זכויות בקרקע עקב עיבודן. עיבוד הקרקע על ידי המתנחלים, ככל שהיה כזה, נעשה תוך השגת גבול, ותוך סילוק בעלי הקרקע בכוח ובאיומים. תגובת הצבא היתה סגירת השטח בצו שטח צבאי סגור "עד לבירור סוגיית הזכויות בקרקע". כל ניסיונותיהם של בני המשפחות לתאם עם המנהל האזרחי את הוכחת זכויותיהם על הקרקעות, עלו בתוהו. האגודה פנתה ליועץ המשפטי באיו"ש, וזה הנחה את גורמי הצבא להגן על המשפחות ועל רכושן, להבטיח את אפשרות גישתן לאדמות ולא לפתור אירועי חיכוך באמצעות הוצאתן מהשטח.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: הזכות להליך הוגן,זכויות אזרחיות,זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.