להכיר בקורבנות הפיגוע בשפרעם כנפגעי פעולות איבה

ב-5.9.05 פנתה האגודה ליועץ המשפטי לממשלה בעקבות ההחלטה לא להכיר בקורבנות הפיגוע בשפרעם כנפגעי פעולות איבה, בדרישה לתקן את החוק. זאת בעקבות התחייבות של קודמו בתפקיד, במסגרת ערעור שהגישה האגודה בשם סטודנטיות ערביות, שנפגעו על רקע השתייכותן הלאומית

לכבוד
מר מני מזוז
היועץ המשפטי לממשלה
משרד המשפטים
ירושלים

שלום רב,


הנדון: תיקון חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970

לנוכח הסירוב להכיר בקרובי קורבנות הפיגוע שאירע ביום 4.8.05 בשפרעם כנפגעי פעולות איבה לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, התש"ל-1970 (להלן – "חוק התגמולים") , הננו לפנות אליך כדלקמן:

1. האגודה לזכויות האזרח התריעה, עוד לפני יותר משש שנים, על הצורך בהכרה בנפגעים על רקע גזעני/לאומני כנפגעי פעולות איבה, הזכאים לפיצויים מהמדינה. בע"ש (י-ם) 7024/99 ח`ורי נ` מנהל מס רכוש וקרן פיצויים (להלן – עניין ח`ורי) טענה האגודה, בשמן של שלוש סטודנטיות ערביות, שנפגעו על רקע השתייכותן הלאומית, כי פגיעה באזרחים ערבים באשר הם ערבים חותרת תחת האופי הדמוקרטי של המדינה, וככזו היא צריכה להיות בגדר פעולת איבה, המזכה בפיצויים מהקופה הציבורית.
2. במסגרת ההליכים בעניין ח`ורי הביע היועץ המשפטי לממשלה דאז, מר אליקים רובינשטיין, את דעתו, כי יש לפעול לתיקון חוק התגמולים וחוק מס רכוש וקרן פיצויים, התשכ"א-1961 (להלן – חוק הפיצויים) באופן שמאפשר הכרה בנפגעים על רקע השתייכותם הלאומית כנפגעי פעולות איבה, הזכאים לפיצויים עפ"י החוקים הנ"ל.

3. היועץ המשפטי לממשלה הסכים באותו עניין, כי "יש למצוא פתרון לבעייתם של אזרחי ישראל שנפגעו בפעולה שכוונה נגדם בשל השתייכותם הלאומית. הפתרון הרצוי יקדם את תחושת השוויון של כל מי רכושו נפגע ממעשי אלימות על רקע השתייכותו הלאומית". ברוח זו הוחלט באותה תקופה על הקמתן של שתי ועדות, שהוסמכו לטפל בבקשות לפיצויים בגין פגיעות על רקע השתייכות לאומית. הוועדות הוסמכו להעניק לנפגעים על רקע זה פיצויים בשיעור שהיו מקבלים לו היה נזקם נכלל בגדר החוקים הנ"ל. בנוסף לכך הנחה היועץ המשפטי לממשלה את המשנה ליועץ לבחון את תיקון החוקים ולקבוע בהם זכות מפורשת לפיצוי במקרים של פגיעה על רקע השתייכות לאומית.

4. ביום 21.6.1999 אישר בית המשפט המחוזי בירושלים את ההסכם הנ"ל ונתן לו תוקף של פס"ד. העתק ההסכם מצורף למכתבנו זה כחלק בלתי ניפרד ממנו.

5. חלפו יותר משש שנים מאז ולצערנו הרב החוקים טרם תוקנו כמתחייב. זאת למרות שהוגשה יותר מהצעת חוק אחת לתיקונם ולמרות הדיונים שקיים המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בעניין, דיונים שבמסגרתם אף הוצעו נוסחים שונים לתיקון החוקים.
6. אי הכרה באזרחים ערבים, הנפגעים על רקע גזעני-לאומני, כנפגעי פעולות איבה, הזכאים לפיצויים מהקופה הציבורית, בדומה ליהודים שנפגעים בנסיבות דומות, מהווה הפליה בין דם לדם ופגיעה קשה בכבודם של האזרחים הערבים. למותר לציין, כי הענקת פיצוי חד-פעמי לערבים שנפגעים כאמור, מבלי להכיר בהם כנפגעי פעולות איבה, אין בה כדי לרפא את ההפליה ואת הפגיעה.

לאור כל האמור לעיל, הננו לבקשך לפעול באופן מיידי לתיקון חוק התגמולים וחוק הפיצויים באופן שמאפשר הכרה בקורבנות הפיגוע בשפרעם, ובכל קורבן שנפגע בגופו או ברכושו על רקע גזעני-לאומני, כקורבנות פעולות איבה על כל המשתמע מכך.

בכבוד רב,

עאוני בנא, עו"ד

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: גזענות ואפליה,זכויות המיעוט הערבי

סגור לתגובות.