בג"ץ הורה למדינה לנמק הגבלת גישה של חקלאים פלסטינים לאדמותיהם

בג"ץ מתח ביקורת קשה על המדינה והוציא צו על תנאי המורה לה לנמק מדוע אינה מאפשרת לחקלאים פלסטינים להגיע בחופשיות ובבטחה לאדמותיהם

בג"ץ מתח אתמול (2.3.05) ביקורת חריפה על צה"ל והוציא צו על תנאי, המורה למדינה לנמק בתוך 45 ימים מדוע לא תאפשר גישה חופשית ובטוחה של חקלאים פלסטינים לאדמותיהם בכל ימות השנה, ובעונות המסיק והחריש בפרט, ומדוע לא תגן עליהם מפני התנכלויות מצד מתנחלים. הצו הוצא בעת דיון בעתירתן של האגודה לזכויות האזרח ושל עמותת שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם, אשר הוגשה בשמם של חקלאים משלושה כפרים בנפת שכם – יאנון, עינבוס ובורין. את העתירה הגישה עו"ד לימור יהודה מהאגודה לזכויות האזרח.

שופטי בג"ץ, דורית בייניש, אליעזר ריבלין וסלים ג`ובראן, ביקרו בחריפות את המדינה, אשר מונעת במקרים רבים את כניסתם של חקלאים לאדמותיהם, בנימוק של הגנה עליהם. כך, למשל, שאל השופט ג`ובראן את נציגת המדינה, עו"ד אורית קורן, האם לא היה ראוי, במקום למנוע את הגעת החקלאים לאדמותיהם, למנוע את כניסתם למקום של אלה, אשר פוגעים בהם. הוא אף הגדיר את גישתו של הצבא בעניין זה כ"בריחה מאחריות". כמעט ולא קיים מקום בעולם, אמר ג`ובראן, שבו בעל אדמה צריך לבקש אישור כדי להיכנס לאדמתו. מה עוזרת לאותו חקלאי העובדה, הוסיף ג`ובראן, שהמדינה מצהירה, שהיא מגינה עליו, אם הוא לא יכול לעבד את אדמתו. השופטת בייניש הביעה את תמיהתה על כך, שמונעים מאנשים להגיע אל אדמותיהם, רק בגלל שהשכן פלש לאדמה סמוכה (דבריה אלה התייחסו לעובדה, שבחלק מהמקומות מדובר באדמות, הסמוכות למאחזים בלתי חוקיים). ג`ובראן הוסיף, שלא שמע על פניות של צה"ל למתנחלים המתנכלים, בבקשה שיפסיקו לעשות כן, ואף ציין, כי צה"ל הינו צבא חזק ובעל יכולת, וכי אם לא תיפסקנה ההתנכלויות, יש ביכולתו לפעול נגדן. השופטים ריבלין וביניש התייחסו גם לטענה נוספת של המדינה, כי מניעת גישתם של חקלאים לאדמותיהם, הסמוכות להתנחלויות, נובעת גם מן החשש, שבחסות העבודות החקלאיות תבוצענה פעולות טרור. הם ציינו, כי מדובר בטענה עמומה, שנטענה בלשון רפה ושלא הובאה כל תשתית ראייתית לממשותה.

בג"ץ 9593/04

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות האדם בשטחים הכבושים,חופש התנועה

סגור לתגובות.