לשלם שכר לעובדי המועצה הדתית בדימונה, שלא קיבלו שכר קרוב ל-4 חודשים

ב-1.2.05 פנתה האגודה לראש עיריית דימונה ולמנכ"ל משרד ראש הממשלה, בבקשה לפעול לאלתר לתשלום השכר, בתוספת פיצויים מלאים בגין הלנת שכר, לעובדי המועצה הדתית בדימונה, אשר לא קיבלו את משכורותיהם מזה קרוב ל-4 חודשים.

לכבוד
מר מאיר כהן
ראש עיריית דימונה
ת.ד. 1
דימונה

מר אילן כהן
מנכ"ל משרד ראש הממשלה
קפלן 3, קריית המשלה
ירושלים

שלום רב,


הנדון: הלנת שכרם של עובדי המועצה הדתית בדימונה

1. הריני לפנות אליכם בבקשה לפעול לאלתר לתשלום השכר, בתוספת פיצויים מלאים בגין הלנת שכר, עבור עובדי המועצה הדתית בדימונה, אשר לא קיבלו את משכורותיהם מזה קרוב ל-4 חודשים.

2. באחרונה פנו אלינו עובדי המועצה הדתית בעיר, וביקשו את סיוענו במימוש זכותם לשכר עבודה. מפי העובדים למדנו, כי שכרם לא שולם להם מזה חודשים ארוכים – ואף כאשר שולם בעבר, היה זה לא אחת לאחר הלנה וללא פיצויים כחוק.

3. ואמנם, מצבם של עובדי המועצה הדתית בדימונה בכי רע. לאחר חודשים ללא שכר נפגעה פרנסתם באופן אנוש, רבים שקעו בחובות, וחיי היום-יום הפכו עבורם למרדף בלתי פוסק אחר היכולת להתקיים ולקיים בכבוד את משפחותיהם.

4. מצוקתם של עובדי המועצה הדתית בעיר הנה חלק ממסכת ארוכה של סבל אותה ידעו, ובמידה רבה עודם יודעים, עובדי הרשויות המקומיות והמועצות הדתיות בישראל. בית הדין הארצי לעבודה עמד על כך, בקובעו:

". . . זה אך לאחרונה, עמד בית דין זה על התופעה המדאיגה של הלנת שכר מתמשכת לעובדים במגזר הציבורי, תופעה שהפכה ל"מכת מדינה" וכך אמרנו בפרשת מרכז השלטון המקומי: "לפנינו פרשו הצדדים ונציגיהם מחדל לאומי שתוצאתו פשיטת רגל של השלטון המקומי במדינת ישראל תוך חריגות ניכרות מתקציב המדינה. על רקע זה נוצרה רעה חולה של הלנת שכר מתמשכת של אלפי עובדים ברשויות המקומיות, אותה יש לעקור מן השורש. אכן נוכחנו לדעת שכל הגורמים לעניין מסכימים שאין להעניש את העובדים בגין מחדלים אלה. אולם, הלכה למעשה, בסופו של יום, העובדים הם בלבד אלה הנושאים על כתפיהם הדלות, תרתי משמע, את מחירו של המחדל" (סק 1013/04 מרכז השלטון המקומי בישראל – הסתדרות העובדים החדשה ואח`, ניתן ביום 2.9.04).
(ע"ע 1242/04 עיריית לוד – יו"ר ארגון עובדי עיריית לוד, פסק דין מיום 9.9.2004, להלן – "פרשת עיריית לוד")

5. בספטמבר 2004 פנתה האגודה לזכויות האזרח בישראל לשר הפנים בעניין הצעתו לשלול פיצויי הלנת השכר מעובדי הרשויות המקומיות. עו"ד אבנר פינצ`וק עמד בפנייה על כך, ש"מסתובבים בינינו אלפי עובדים, שאינם זוכים לראות את פרי עמלם, ושנשלחים לחזר על הפתחים רק משום שהם מבקשים לקבל את השכר, המגיע להם כדין. רבים מהם הגיעו לפת לחם, ונקלעו למציאות של עוני ושל השפלה יום-יומית. רבים מוסיפים להגיע למקום העבודה תוך שהם יודעים, שלא יקבלו עבורה שכר, רק על מנת להמשיך בשגרת חייהם בעבר, שבה עבדו והשתכרו בכבוד, ולא הועמדו ככלי ריק וכקבצנים. וגם אם נשמע מעת לעת הד קלוש לזעקתם של העובדים, דומה ששוועתם נבלמת על דופן הזיגוג הכפול של חלונות השלטון המרכזי – אותו שלטון שאחראי, גם אם לא לבדו, למצב אליו נקלעו העובדים שלא באשמתם".

6. הזכות לקבל שכר בעבור עבודה הנה זכות יסוד. בפרשת עיריית לוד נקבע:

"בראשית הימים נאמר במקורותינו: "לא-תעשק את-רעך ולא תגזל לא-תלין פעלת שכיר אתך עד-בקר" (ויקרא, פרק יט פסוק יג). לא נס ליחה של זכות יסודית זו של העובד לתשלום שכרו במועדו ובמלואו, בהיותה נמנית על זכויות היסוד המוגנות במשפט העבודה. . ."

7. ואמנם, הזכות לשכר עומדת בבסיס הזכויות החברתיות של האדם לקיום בכבוד, לעבודה ולפרנסה, לרווחה ולבטחון תעסוקתי. ללא שכר, נפגעות באופן אנוש זכויות אלה, והעובד ניצב אל מול שוקת שבורה. זהו, למעשה, מצבם של עובדי המועצה הדתית בדימונה.

8. בנוסף לכך, ומתוך כוונה להגן על זכות היסוד לשכר, נקבעה זכותו של העובד לפיצויים בגין הלנת שכר בסעיף 17 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958.

9. לפיכך, אבקשכם לפעול לאלתר לתשלום השכר, בתוספת פיצויים מלאים בגין הלנת שכר, לעובדי המועצה הדתית בדימונה.

בברכה,

עמירם גיל
המחלקה המשפטית


בתגובה למכתב הבהיר ראש עיריית דימונה, מאיר כהן, בשיחה טלפונית, כי העירייה עושה כל שביכולתה על מנת להסדיר את תשלום המשכורות לעובדים, וכי נקטה צעדים על מנת לשלם
חלק מהשכר מקופתה. לדבריו, העניין מחייב בראש ובראשונה פתרון ממשלתי, והוא נועד בנושא עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים

סגור לתגובות.