הכנסת פוגעת בערכי היסוד הדמוקרטיים של שוויון וחופש ביטוי

הכנסת. צילום: איציק אדריהכנסת. צילום: איציק אדרי

מליאת הכנסת תצביע מחר (22.3.11) בערב בקריאה שנייה ושלישית על "חוק ועדות הקבלה" ועל "חוק הנכבה"– שתיים מתוך שורת הצעות חוק אנטי-דמוקרטיות ו/או גזעניות שעלו לדיון במושב הכנסת האחרון.

לקראת ההצבעה פנה היום היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, עו"ד דן יקיר, אל חברי הכנסת והשרים בקריאה להתנגד בהצבעה לחוק הנכבה. הצעת החוק תאפשר לוועדת פקידים מטעם משרד האוצר לקנוס רשויות, גופים ציבוריים או ארגונים נתמכים שבהם היתה פגיעה בפרשנות המונח "מדינה יהודית ודמוקרטית", ביטוי צער בהקשר של יום העצמאות או הנכבה וביזוי סמלי המדינה. כך לדוגמה, ניתן יהיה לקנוס גופי תרבות, מוסדות לימוד או רשויות מקומיות שבאירועים שלהם ינתן ביטוי אמנותי או אחר לתפיסות ביקורתיות או אלטרנטיביות. משמעות הקנס היא שלילת מימון ציבורי בשיעור של עד פי עשרה מעלות האירוע במסגרתו בוצעה ה"עבֵרה".

במכתבו לחברי הכנסת מציין יקיר כי החוק מגביל סוגי ביטוי ספציפיים, תוך ניסיון להכתיב אמת אידיאולוגית והיסטורית אחת: "הצעת החוק פוגעת באופן קשה בחופש הביטוי הפוליטי, בחופש הביטוי האמנותי ובזכות להפגין, שכולן זכויות יסוד, החיוניות לקיומה של הדמוקרטיה."

בנוסף, תעלה מחר להצבעה הצעת חוק "ועדות הקבלה" שתעגן בחוק אפליה: באמצעות ועדות קבלה ביישובים בגליל ובנגב שגודלם לא יעלה על 400 משפחות יאפשר החוק אפליה ובדלנות. האגודה לזכויות האזרח כבר הודיעה (באופן חריג עוד לפני שהתקבל החוק בקריאה שנייה ושלישית), כי אם החוק יעבור, תעתור לבג"ץ בדרישה לפסילתו, יחד עם תושבי יישובים קהילתיים המתנגדים לחוק ועם יוזמות קרן אברהם.

בחוות דעת משפטית שהוגשה לח"כים הצביע עו"ד גיל גןמור מהאגודה לזכויות האזרח על כך שברוב הישובים הקהילתיים וההרחבות, אורח החיים ממילא אינו שיתופי; הצעת החוק תאפשר אפליה בקבלה ליישוב בהסתמך על הקריטריונים העמומים של "התאמה לחיים בקהילה" או "התאמה למרקם החברתי". על בסיס קריטריונים אלו, דוחות ועדות הקבלה אוכלוסיות "לא רצויות" המבקשות לגור בישוב – ערבים, אנשים עם מוגבלות, אמהות חדהוריות, מזרחים, דתיים ועוד.
בימים אלו תלויות ועומדות שתי עתירות לבג"ץ של תושבים שקבלתם ליישוב נדחתה בנימוק של "אי התאמה חברתית": בני הזוג אהובה ודוד קמפלר, שביקשו לגור בהרחבה של קיבוץ מעין ברוך, ובני הזוג פאתנה ואחמד זבידאת, שביקשו לגור ביישוב רקפת. בדיון האחרון שהתקיים בנושא בבג"ץ, מתחה הנשיאה ביניש ביקורת חריפה על ועדות הקבלה והבדיקות הפולשניות הכרוכות בהן.

לדברי עו"ד גיל גןמור, "הרטוריקה הגזענית נגד ערבים בה נקטו חלק ממקדמי החוק מבישה, אך חשוב שהציבור ידע כי כל אחד מאיתנו יוכל למצוא עצמו נפגע מהחוק הזה. המחוקקים עומדים להקריב את השוויון ואת הזכות של כל אחד ואחת לבחור את מקום מגוריהם לטובת זכותהיתר של תושבי יישובי איכות חיים מבוססים, ללא כל אפיון ייחודי, שרוצים לעשות סלקציה לתושבים חדשים – וכל זאת בקרקע ציבורית".

פרויקט דמוקרטיה, שמובילה האגודה לזכויות האזרח עם ארגונים עמיתים, מזמין אתכם להצטרף למאמץ לעצור בדקה ה-90 את שתי ההצעות האנטי-דמוקרטיות האלה. באמצעות הפרטים שבפוסט זה תוכלו לפנות ליו"רים של קדימה, העבודה, וסיעת העצמאות, כדי שידאגו לנוכחות מלאה בהצבעות – נוכחות שאולי תצליח לעצור את אישור הצעות החוק.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

קטגוריות: גזענות ואפליה,הזכות לדיור,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון,זכויות אזרחיות,זכויות חברתיות,חופש הביטוי

סגור לתגובות.