פניה ליו"ר ההסתדרות בנוגע למכרז בעניין עובדי חברות הסיעוד

הפורום לאכיפת זכויות עובדים פנה ב-2.1.05 ליו"ר ההסתדרות החדשה: ההסתדרות חתמה הסכם קיבוצי עם חברות הסיעוד, לפיו מוענקות לעובדי הסיעוד זכויות פחותות באופן משמעותי ביותר מזה שמבקש להבטיח מכרז שפרסם המוסד לביטוח לאומי

לכבוד
ח"כ עמיר פרץ
יו"ר ההסתדרות החדשה
רח` ארלוזורוב 93
תל אביב 62098
בפקס: 6921533-03

א` נ`,


הנדון: ההסכם הקיבוצי של עובדי הסיעוד

אנו מתכבדות לפנות אליך בשם הפורום לאכיפת זכויות עובדים, אשר שם לו למטרה לקדם את זכויות העובדים בישראל בכלל, ואת זכויותיהם של עובדי קבלני כוח אדם וקבלני שירותים בפרט, בענין עובדי הסיעוד המעניקים שירותים לזכאים לגמלת סיעוד, על פי פרק י` לחוק הביטוח הלאומי, תשנ"ה-1995 (להלן: "החוק").

עובדי הסיעוד מונים כיום כ-70,000 עובדים ישראלים לצד כ-8,000 עובדים זרים, המועסקים באמצעות חברות סיעוד שונות על פי החוק. עובדי הסיעוד הם מהאוכלוסיות המוחלשות ביותר במשק העבודה הישראלי. בדרך כלל לא נדרשת מהם השכלה גבוהה והם נמנים רובם ככולם על אוכלוסיות בעלות "כוח מיקוח" נמוך – מבוגרים, עולים חדשים ואמהות חד-הוריות שנבצר מהן לעבוד במשרה מלאה. מרבית העובדים מועסקים במשרות שהיקפן חלקי ביותר. אם לא די בכך, הרי תקופות העבודה בפועל הינן פעמים רבות קצרות ולא רציפות, מחמת מותם של המטופלים הקשישים או העברתם לבית אבות. אף שכרם של עובדי הסיעוד נמוך ביותר, והוא כ-1500 ש"ח בממוצע לחודש.

המוסד לביטוח לאומי פרסם כבר לפני שנים אחדות מכרז, שכותרתו: "נותני שירותים של טיפול אישי ועזרת בית לזכאים לגימלת סיעוד" (להלן: "המכרז"). תנאי המכרז מחייבים את חברות הסיעוד, בין היתר, להעביר לידי עובדיהן שכר עבודה ותנאים סוציאליים שונים. זאת, בהתאם להוראות החוק, הקובע בין היתר, כי התשלום עבור טיפול בקשישים זכאים יועבר באמצעות חברות ועמותות לסיעוד.

המכרז אמור היה להבטיח את זכויות העובדים בחייבו את חברות הסיעוד להפריש את התשלומים עבור זכויות סוציאליות ופנסיה לקרן מיוחדת, שתעמוד לזכותו של העובד בכל עת שיפסיק לעבוד. כנגד מכרז זה הגישו איגודי חברות הסיעוד עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים (עת"מ 1315/04, עת"מ 1339/04).

הארגונים החברים בפורום לאכיפת זכויות עובדים הגישו בקשה לבית המשפט העליון להצטרף כידידי בית המשפט על מנת להגן על עמדת הביטוח הלאומי שמטרתה לאכוף את תנאי המכרז על החברות. בעמדתם טענו הארגונים, המיוצגים על ידי עורכות הדין דנה פריבך-חפץ ועינת אלבין מהתוכנית למשפט ורווחה באונ` ת"א, כי ישנה חשיבות ייחודית להגן על הזכויות הסוציאליות של עובדי הסיעוד לאור מוחלשותה של קבוצת עובדים זו בשוק העבודה והפגיעות הנעשות חדשות לבקרים בזכויות המגיעות להם על פי דין. הארגונים החברים בפורום צורפו לדיון כמשיבים.


למרבה ההפתעה, בשבוע שעבר, בבוקרו של היום בו נקבעו עתירות אלה לדיון (28.12.04), חתמה ההסתדרות בראשותך הסכם קיבוצי עם חברות הסיעוד, לפיו מוענקות לעובדי הסיעוד זכויות פחותות באופן משמעותי ביותר מזה שמבקש להבטיח להם המוסד לביטוח לאומי באמצעות המכרז.

בחינת ההסכם הקיבוצי לעומת המכרז מעלה את התמונה הבאה:


שכר

מכרז: שכר התחלתי בשיעור שכר המינימום + 4%.

הסכם קיבוצי: השכר ההתחלתי יהיה שכר המינימום. כעבור שנה יועלה השכר באחוז אחד, שנה לאחר מכן בעוד אחוז ועד השנה החמישית בה יגיע העובד לתוספת של 4%.


דמי הבראה

מכרז: עובדים שיסיימו את העבודה לפני שנה יקבלו גם הם את הסכומים שהופרשו עבור דמי הבראה ומחייב את החברות להפריש מהחודש הראשון את הסכום היחסי לקרן על שם העובד.

הסכם קיבוצי: העובדים יקבלו את דמי ההבראה לאחר שהשלימו שנת עבודה.


הסדר פנסיוני

מכרז: מכל שעת עבודה יופרשו כספים לקרן פנסיה ע"ש העובד שתלווה אותו גם אם יעבור למעסיק אחר או יפסיק את עבודתו לפני 11 חודשים.

הסכם קיבוצי: העובדים יבוטחו בקרן פנסיה מקיפה בתום 11 חודשי עבודה רצופים אצל אותו מעסיק. עובדים ששכרם הממוצע אינו מגיע לשליש שכר המינימום, יוכלו לבקש לבטח אותם בקופת גמל וקופת פיצויים.


רצף

מכרז: אין במכרז כל התניית רציפות.

הסכם קיבוצי: נדרשים 11 חודשי רצף על מנת ליהנות מהזכויות.

השתלמויות והכשרה

מכרז: המכרז מבטיח למעסיקים סכומים עבור הכשרה ללא כל התניה בזמן.

הסכם קיבוצי: מעסיק יהיה רשאי לחייב עובדים שעברו קורס מקצועי להישאר בחברה תקופה "סבירה". אין הגדרה למהי תקופה "סבירה"- קיים חשש להטלת קנסות ולכבילת העובדים למעסיק בשכר נמוך.

בהמשך לכך, הגישה ההסתדרות בקשה להצטרף לעתירות. על אף שניתן לראות בברור כי ההסכם מרע עם העובדים ביחס למכרז המוצע, הרי שבדיון הצטרפה למעשה ב"כ ההסתדרות לחברות הסיעוד העותרות, בבקשה לקבל את ההסכם ולבטל את המכרז. כבוד השופט אוקון, ועל כך יש לברך, לא קיבל עמדה זו וההליכים נמשכים.

ברצוננו להביע תמיהתנו, הכיצד ההסתדרות החדשה, ארגון האמור לייצג את העובדים, נותנת ידה, יום לפני דיון בעל השלכות על עובדים רבים במשק, בבית המשפט, לפגיעה בזכויות העובדים.

נשוב ונדגיש, כי בחינת סעיפי ההסכם הקיבוצי מעלה שתנאיו למעשה מותאמים לדרישות חברות הסיעוד – שאין צריך לומר, כי האינטרסים הכלכליים שלהם מרוחקים ת"ק פרסה מאלה של העובדים. זאת, כאשר ההסתדרות לא יכולה היתה שלא להיות מודעת לכך, שבמסגרת המכרז יוכלו עובדי הסיעוד ליהנות מזכויות סוציאליות בהיקף רחב באופן משמעותי מזה המוצע במסגרת ההסכם הקיבוצי. יתרה מזו: המכרז אף מגן על אכיפת הזכויות הללו, באמצעות חיוב המעסיקים להפקיד את ההפרשות לטובת העובדים בקרנות. ההסכם הקיבוצי בענף הסיעוד, בניגוד גמור לכך, אינו מבטיח לעובדים את קבלת זכויותיהם, למרות שידועות היטב תופעות של גזלת כבשת הרש של זכויות עובדי חברות כח אדם וקבלני שירותים גם בענפים אחרים; כך בענף השמירה למשל, בו למרות קיומם של הסכם קיבוצי וצו הרחבה המקנים זכויות לעובדים, בפועל, הוראות המסמכים הללו מופרות באופן גורף.

אין אנו באות להקל בחשיבותם של ארגוני עובדים, הבאים לעגן ולהגן על זכויות העובדים החברים בהם. נהפוך הוא, ודווקא בשל כך, נשגב מבינתנו כיצד נתנה ההסתדרות ידה להסכם שהלכה למעשה גורע מזכויות חבריה.

לאור הנאמר לעיל, אנו קוראים לך, להגן על זכויות עובדי הסיעוד, על כל המשתמע מכך: להנחות את היועצת המשפטית של ההסתדרות להימנע מתקיפת המכרז בבית המשפט ולתמוך בעמדת הביטוח הלאומי, המעניקה הגנה רחבה יותר לעובדי הסיעוד וכוללת הפרשות לקרן פנסיה ופיצויי פיטורין במסגרת זמן המתאימה לאופי עבודתם של עובדי הסיעוד.

בברכה,

שרון אברהם-ויס, עו"ד
האגודה לזכויות האזרח בישראל

חנה זוהר
קו לעובד



הארגונים החברים בפורום לאכיפת זכויות עובדים:
האגודה לזכויות האזרח בישראל
אג`נדה
איתך-משפטניות למען צדק חברתי
התנועה למלחמה בעוני
מחוייבות לשלום וצדק חברתי
מרכז אדוה
קו לעובד
התכנית למשפט ורווחה – אוניברסיטת ת"א
שדולת הנשים בישראל

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים

סגור לתגובות.