תקציב 2005 ייצור שכבה של עובדים עניים ויעניק תמריץ שלילי לעבודה

בעקבות הדיון על הצעת התקציב לשנת 2005 בממשלה מתריעה האגודה כי עשרות אלפי עובדים, המשתכרים כבר כיום שכר נמוך ביותר, יהפכו לעניים. התקציב אינו פוגע עוד רק במקבלי הבטחת הכנסה ובמובטלים, אלא גם בעובדים ובבני משפחותיהם, אשר מקבלים כעת תמריץ שלילי לעבוד

האגודה לזכויות האזרח מתריעה בעקבות הדיון על הצעת התקציב לשנת 2005 בממשלה אתמול (15.8.04), כי התקציב המוצע פוגע קשות בזכויותיהן של האוכלוסיות המוחלשות ביותר בחברה בכלל, ובשוק העבודה בפרט: עובדים ברמות השכר הנמוכות, עובדי כוח אדם ועובדים זרים. התקציב מבשר כי עשרות אלפי עובדים, המשתכרים כבר כיום שכר נמוך ביותר – לרוב שכר המינימום ופחות מכך – יהפכו לעניים. התקציב אינו פוגע עוד רק במקבלי הבטחת הכנסה ובמובטלים, אלא גם בעובדים ובבני משפחותיהם, אשר מקבלים כעת תמריץ שלילי לעבוד: רמת הכנסתם תוריד אותם מתחת לקו העוני, זכויותיהם הבסיסיות בעבודה תישללנה ויבוטלו סעיפים בחוק המבטיחים מידה בסיסית של שוויון בין עובדים. בניגוד למגמתה המוצהרת של הממשלה "לעודד יציאה לעבודה", פגיעות אלה תעודדנה אי-יציאה לעבודה, שכן לא יהיה כל טעם לעובד לנסות ולהשתלב בשוק עבודה, שאינו מעניק לו שכר ראוי ותנאים הולמים ואינו שומר על כבודו כאדם.

כך, למשל, קובע התקציב, כי עובד בחברת כוח אדם ייקלט כעובד מן המניין במקום עבודתו רק לאחר 3 שנות עבודה במקום לאחר 9 חודשים, כפי שקובע החוק כיום, ובתנאי שלא הייתה הפסקה בהעסקתו של למעלה מחצי שנה – חריג הפותח פתח רחב לחברות כוח האדם להפר את הכלל; שוויון תנאים לעובד חברת כוח אדם יחול רק מקץ שנתיים, ולא מהיום הראשון, כפי שקובע החוק כיום; פיצויי פיטורים ישולמו לעובד רק עבור התקופה שנקלט כעובד מן המניין, כלומר עבור חלק קצר מאד – אם בכלל – מתקופת עבודתו. משמעות הדברים היא, כי עובדי חברות כוח האדם לא רק יוסיפו להיות עתודה של כוח עבודה זול ונטול זכויות – בניגוד לחוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם שחוקקה הכנסת – אלא שמעט ההגנות, שלהן היו זכאים עד כה, יוסרו, והם יופקרו לחלוטין לניצולם של גורמי השוק. בכך מעודדת הממשלה בריש גלי העסקת עובדים זולים, משוללי הגנות ובשכר נמוך.

בנוסף מפטרת הממשלה אלפי עובדים במגזר הציבורי, המהווה את עמוד השדרה של מדינת הרווחה ושל מערך השירותים הציבוריים, ומכוונת לשבירת העבודה המאורגנת ולהחלשת כוחם של העובדים בשם ה"התייעלות" וה"רפורמות". הממשלה מוזילה עוד יותר את עלות העסקתם של עובדים זרים באמצעות גלגול עלות גירושם מהארץ על כתפיהם (קרי, עובדים שהפכו בעל כורחם "בלתי-חוקיים" יאלצו כעת לממן את גירושם, ובכך יהפכו לזולים ומנוצלים עוד יותר – ומכאן גם כדאיים יותר – עבור המעסיקים). במקביל, הממשלה מעבירה מיליארדי שקלים למעסיקים על-ידי המשך ההפחתה של הפרשותיהם לביטוח הלאומי. הפחתה זו, המהווה הטבה אדירה דווקא לשכבות המבוססות והחזקות בחברה, מובילה לקיצוץ 5 מיליארד ש"ח מהכנסות הביטוח הלאומי וגוררת בהכרח את המשך הכרסום בביטחון הסוציאלי בישראל.

הממשלה ממשיכה לפרק בהתמדה את רשת הביטחון הסוציאלי ואת מדינת הרווחה: התקציב פוגע באופן שרירותי בזכאותם של עניים, נפגעי עבודה, בעלי מוגבלויות וחסרי השכלה לגמלאות הביטוח הלאומי. זאת באמצעות הגבלה בלתי-חוקתית של זכות הנגישות לערכאות בדמות הטלת אגרות והוצאות משפט שאינן סבירות, באמצעות הגבלה משמעותית על הזכות לייצוג בפני המוסד לביטוח לאומי ובאמצעות הטלת סנקציות על מבקשי גמלאות בתום-לב תוך תיוגם כ"רמאים".

בנוסף לכך, מעצימה הממשלה את פירוק השירותים הציבוריים, מכירת הנכסים הציבוריים, ונקיטת הליכים מואצים של הסרת פיקוח ציבורי כלשהו על הנעשה במשק, לרבות שירותים מוניציפאליים וחברות ממשלתיות. התקציב פוגע פגיעה קשה במיוחד בזכות לבריאות. החלטת הממשלה להקים קופת חולים נוספת – פרטית-מסחרית ולמטרות רווח – הופכת את הבריאות לסחורה, ממנה ייהנו יותר בעלי האמצעים. הקמת קופת חולים שתפעל למטרות רווח בעידוד ממשלתי סותרת את חוק ביטוח בריאות ממלכתי, וסוללת את הדרך להפרטה מואצת של הזכות לבריאות.

מעבר לכך, תקציב 2005 פוגע קשות בצדק חלוקתי בישראל, וזאת בהליך לא ראוי, חפוז ובלתי-דמוקרטי. התקציב קובע כי דו"ח הוועדה הציבורית ל"רפורמה במינהל מקרקעי ישראל", היושבת בימים אלה על המדוכה, יהווה את הבסיס לשורה של שינויים מרחיקי לכת בתחום – וזאת, עוד לפני שהועדה הגישה כלל את המלצותיה! מסתמנת הכוונה להאיץ בדרך זו תהליכים של הקצאה בלתי-שוויונית של קרקעות, הפרטת קרקעות ופגיעה בעקרונות של שוויון וצדק חלוקתי בניגוד לפסיקתו של בית המשפט העליון.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: זכויות חברתיות,זכויות עובדים,מדיניות חברתית-כלכלית

סגור לתגובות.