לכבוד
גב` לימור ליבנת
שרת החינוך, התרבות והספורט
ירושלים
שלום רב,
הנדון : שינוי שיטת הקבלה לאוניברסיטאות
הננו לפנות אלייך בעניין הקפאת שיטת הקבלה לאוניברסיטאות, המבטלת את חובת המבחן הפסיכומטרי כתנאי קבלה ומאפשרת למועמדים להתקבל על סמך ציוני תעודת הבגרות בלבד (להלן – השיטה החדשה). נסיבות העניין והנתונים שפורסמו בתקשורות מלמדים, כי ההחלטה על הקפאת השיטה החדשה נובעת מהרצון למנוע גידול משמעותי בשיעור הסטודנטים הערבים באוניברסיטאות בכלל ובמקצועות המצריכים ציוני קבלה גבוהים בפרט.
השיטה החדשה הונהגה לראשונה בקבלה ללימודים לשנת הלימודים האקדמית הנוכחית, והיא נועדה, בין השאר, להגדיל את סיכוייהם של מועמדים מהשכבות החלשות להתקבל לאוניברסיטאות.
בתקשורת דווח, כי ההחלטה על הקפאת השיטה החדשה ניתנה בעקבות פניית ועד ראשי האוניברסיטאות (להלן – הוועד) אליך בעניין. הוועד הציג בפניך נתונים, שלפיהם השיטה החדשה אינה מגדילה את סיכויי הקבלה של מועמדים מעיירות פיתוח – היינו, מועמדים יהודים – ללימודים באוניברסיטאות. לעומת זאת, הציג הוועד נתונים, שלפיהם "המרוויחים" מהשיטה החדשה הם מועמדים ערבים, אשר 35% מהם הגישו מועמדות לפי שיטה זו ו-71% ממועמדים אלה אכן התקבלו ללימודים.
כאמור, בעקבות הצגת הנתונים הנ"ל הוחלט על הקפאת השיטה החדשה והחזרת המצב לקדמותו.
מכלול הנסיבות מצביע על כך, שההחלטה על הקפאת השיטה החדשה נובעת אך ורק משיקולים פסולים של העדפת יהודים על פני ערבים בקבלה ללימודים אקדמיים.
בהקשר זה יצויין, כי בכתבה שפורסמה בעיתון הארץ ביום 27.11.03 נמסר, כי האוניברסיטאות, משנכחו לדעת שהשיטה החדשה מגדילה את סיכוייהם של מועמדים ערבים, נקטו באמצעים, שיש בהם כדי לחסום את דרכם של מועמדים ערבים להתקבל ללימודים. כך, למשל, אחת האוניברסיטאות ביצעה "תיקונים" בתנאי הקבלה למקצועות מסוימים (רפואת שיניים, ריפוי בעיסוק וסיעוד) על מנת למנוע תפיסת רוב המקומות במקצועות אלה בידי סטודנטים ערבים. בכתבה צוטט אחד מראשי היחידות האקדמיות באותה אוניברסיטה, כמי שאומר: "הגבלנו את גיל הכניסה במקצועות לימוד אלה ל-20, במקום 18, והעלנו את משקל הראיונות האישיים לעומת ציוני המצרף". זאת, לדבריו, כדי לצמצם את מספר המועמדים הערבים, היכולים להתקבל ללימודים, ולשמור בכך על היחס "הדמוגרפי" בשנת הלימודים האקדמית הנוכחית, בדומה לשנה שעברה.
לא זו אף זו. עמדת משרד החינוך וועד ראשי האוניברסיטאות מצביעה על כך, שההחלטה על הנהגת השיטה החדשה נועדה מלכתחילה להיטיב עם מועמדים יהודים בלבד, וזאת במסווה של הגדלת הנגישות ללימודים אקדמיים למועמדים משכבות חלשות. והנה כי כן, משהתברר שהשיטה מיטיבה עם האוכלוסייה הערבית, ומגדילה את סיכוייהם של מועמדים ערבים להתקבל ללימודים אקדמיים, הוסיף משרד החינוך חטא על פשע ומיהר להודיע על ביטולה בתואנה, כי היא "לא מסייעת בידי מועמדים מעיירות פיתוח".
למותר לציין, כי ביטול השיטה החדשה והחזרת המצב לקדמותו אין בהם בהכרח כדי להגדיל את סיכוייהם של מועמדים מעיירות פיתוח. שהרי פגיעתה של השיטה הקודמת בסיכויי הקבלה של מועמדים משכבות חלשות, כולל מועמדים מעיירות פיתוח ומועמדים ערבים, אינה מוטלת בספק, פגיעה שלמעשה הביאה לביטול השיטה הקודמת והנהגת השיטה החדשה תחתה.
הקפאת השיטה החדשה אך בשל השפעותיה החיוביות על המועמדים הערבים, הנמנים עם האוכלוסיות החלשות ביותר, הינה גזענות לשמה, המעידה שהאזרחים הערבים אינם נמצאים בכלל על סדר יומו של משרד החינוך, כאילו שאין הם אזרחים שווי זכויות, הזכאים ליהנות מיתרונותיה של השיטה החדשה.
לנוכח הרקע הכלכלי-חברתי הקשה של התלמידים הערבים והפער הגדול בינם לבין התלמידים היהודים בשיעור העומדים בדרישות הסף של האוניברסיטאות ( 90% בקרב הזכאים לתעודת בגרות במגזר היהודי לעומת 70% במגזר הערבי ו-40% בקרב בני האוכלוסייה הבדואית), מצופה ממשרד החינוך דווקא להמשיך ולפעול למען הגדלת סיכוייהם של מועמדים ערבים להתקבל ללימודים אקדמיים.
לאור כל האמור לעיל נבקשך לבטל את ההחלטה על הקפאת השיטה החדשה.
לאור חשיבות העניין אבקש את תשובתך העניינית מוקדם ככל הניתן, ובאופן שנוכל לכלכל את המשך צעדינו המשפטיים בהתאם.
בכבוד רב,
עאוני בנא, עו"ד