האגודה לזכויות האזרח וועדת המעקב לענייני החינוך הערבי עתרו לבג"צ נגד שר החינוך בדרישה להשוות את חלוקת שעות השילוב, המיועדות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, עבור התלמידים הערבים. העתירה הוגשה על ידי עו"ד יוסף ג`בארין מהאגודה לזכויות האזרח בישראל.
בעתירה נאמר, כי התלמידים הערבים מופלים לרעה בחלוקת שעות השילוב, שבמסגרת תכנית השילוב של האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך. על פי הנתונים, שהוכנו על ידי משרד החינוך עולה, כי תלמידים ערבים עם צרכים מיוחדים אינם זוכים למשאבים הראויים להם במסגרת תכנית השילוב, לא על פי היקף צורכיהם כפי שנקבע בתכנית השילוב, ואף לא על פי שיעורם היחסי בקרב כלל התלמידים בישראל. חלוקת תקציב זה אינה מתחשבת באופן ראוי בצרכיו של ציבור שלם בחברה הישראלית, על כל קשייו ובעיותיו הייחודיים. עו"ד יוסף ג`בארין מציין בעתירה, כי חלוקה כזו הינה מפלה, פסולה ובלתי חוקית.
החל משנת הלימודים התשנ"ו (1996) מפעיל משרד החינוך את תכנית השילוב, אשר באה בעיקר להבטיח תמיכה טיפולית לתלמידים בעלי לקויות קשות, הלומדים במסגרת החינוך הרגיל – בכיתות חינוך מיוחד ובכיתות רגילות. זאת, כדי לסייע לתלמידים אלה להמשיך בלימודיהם בה ולמנוע את הצורך להפנותם למסגרות החינוך המיוחד. התכנית מרוכזת על ידי האגף לחינוך המיוחד במשרד החינוך, והיא חלה על תלמידים הלומדים במוסדות החינוך הרגיל.
במסגרת תכנית זו, החינוך המיוחד, המתמחה בטיפול בתלמידים עם לקויות שונות, מאפשר לתלמידים אלה לקבל את שירותיו במהלך לימודיהם בכיתה הרגילה. תמיכה זו באה כתוספת לתמיכה הניתנת להם על ידי הצוות החינוכי של בית הספר או של גן הילדים. שירותים אלה כוללים הוראה מתקנת, טיפולים ביצירה ובהבעה וטיפולים פארא-רפואיים, והם מיועדים בראש ובראשונה לתלמידים בעלי לקויות קשות ומורכבות, הנזקקים להם. התכנית באה במסגרת מאמציו של משרד החינוך לטפח את התודעה לשילובם של תלמידים עם לקויות במסגרות החינוך הרגיל, תוך שימת דגש לצרכים המיוחדים להם. ביסודה של התכנית עומד העיקרון, כי "מתן שירותים מסל השילוב יהיה מבוסס על מיפוי הצרכים של התלמידים", עליהם חלה התכנית.
מהנתונים שהועברו על ידי משרד החינוך עולה, כי בו בזמן שהמגזר היהודי מקבל את מלוא מספר שעות השילוב (ש"ש) האופטימליות, 75,819 ש"ש מתוך 75,819 ש"ש להן הוא זכאי בהתאם לתכנית השילוב, במגזר הערבי חסרות 21,596 שעות, שמתוכן 5,669 חסרות במגזר הבדואי ו- 1,563 חסרות במגזר הדרוזי. המגזר הערבי מקבל סה"כ 6,992 שעות שילוב, שהן 25.5% בלבד מהיקף השעות להן הוא נזקק (28,588 ש"ש); מכאן שהתלמיד הערבי מקבל כרבע ממה שמקבל תלמיד יהודי במצב דומה, כאשר תלמיד ערבי-בדואי מקבל פחות מעשירית ממה שמקבל תלמיד יהודי. משמעות המחסור הקשה של שעות שילוב במגזר הערבי היא, כי אלפי ילדים ערבים, בעלי צרכים מיוחדים, אינם זוכים כיום לתמיכה הטיפולית, לה הם נזקקים בהתאם לתכנית השילוב.
עו"ד יוסף ג`באריו מציין בעתירה, כי חלוקת המשאבים בתכנית השילוב לוקה בהפליה פסולה כלפי התלמידים הערבים. עקרון השוויון הינו עקרון יסוד שזכה בקרב חלק משופטי בית משפט נכבד זה למעמד חוקתי עם חקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. דברים אלה מקבלים משנה תוקף במקרה בו מדובר לא רק בהפליה על בסיס לאום כלפי קבוצת מיעוט, אלא גם בהפליה כלפי אוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים בתחום הלימודים בפרט, ובתפקוד בחברה בכלל.
התעלמות משרד החינוך מצרכיהם של העותרים מהווה הפליה פסולה ואסורה על בסיס מוגבלותם. העותרים כמו כלל הילדים במדינה זכאים לחינוך בהתאם לצורכיהם. אלא שהעותרים הינם ילדים בעלי צרכים מיוחדים ועל רקע זה אינם מקבלים חינוך הולם, כמתחייב מתכנית השילוב. בית משפט נכבד זה כבר קבע בעבר, כי הפליה כנגד אדם אך בשל מוגבלותו היא פסולה.
עו"ד ג`בארין מציין בעתירה, כי לא זו בלבד שמשרד החינוך אינו פועל כדי ליצור שוויון הזדמנויות בחינוך עבור תלמידים ערבים עם צרכים מיוחדים, אלא שפעולותיו מעמיקות את חוסר השוויון הידוע, שאוכלוסייה זו נתונה בו. משמעות המחסור הקשה של שעות שילוב ביישובים הערבים היא, כי אלפי ילדים ערבים, הנזקקים לתמיכה טיפולית ראויה, אינם זוכים למסגרת הטיפולית הנדרשת, דבר העלול לגרום לנסיגה משמעותית במצבם, ואף לנשירתם ממערכת החינוך. במקרים מסוימים, נזק זה הינו בלתי הפיך.