האגודה לזכויות האזרח והקשת הדמוקרטית המזרחית פנו היום, 17.11.02, ליועצת המשפטית של מינהל מקרקעי ישראל, עו"ד רחל זכאי-נוימן, ולחברי מועצת מקרקעי ישראל, בדרישה לא לאשר את המלצות הוועדה לגיבוש הוראות המעבר. הוועדה הוקמה לאחר ביטול החלטות מינהל מקרקעי ישראל בפסיקת בג"צ מחודש אוגוסט האחרון, כדי להסדיר הוראות מעבר לגבי עיסקאות שנמצאות בשלבי מימוש מתקדמים.
כזכור, בית המשפט העליון קבע כי ההחלטות המאפשרות שינוי יעוד קרקע חקלאית הינן בטלות משום שההטבות שהן מעניקות למגזר החקלאי הינן בלתי סבירות. בין היתר הטיל בית המשפט העליון על המינהל לקבוע הוראות מעבר לגבי עסקאות אשר נמצאות בשלבי מימוש מתקדמים.
במסמך המפורט מציינים עו"ד שרון אברהם-ויס מהאגודה לזכויות האזרח, ד"ר אלכסנדר (סנדי) קדר מהקשת הדמוקרטית המזרחית ועו"ד ד"ר בנימין הימן, כי הוראות המעבר הינן רחבות מדי: "על פניו קיים חשש ממשי כי הוראות המעבר המתגבשות לא תתאמנה את הוראות בג"צ ואת חובתם של מועצת מקרקעי ישראל ומינהל מקרקעי ישראל לפעול כנאמני הציבור". כמו כן נטען כי על מועצת מקרקעי ישראל לשקול את כל נושא ההחלטות בעניין הקרקעות תוך מתן בימה לארגונים המשקפים את האינטרס הציבורי, ביניהם הארגונים שעתרו לבג"צ, כדוגמת הקשת הדמוקרטית המזרחית והחברה להגנת הטבע.
מההמלצות שהגישה הוועדה עולה, כי הוראות המעבר מכשירות בחלקן את עסקאות ההפשרה הקיימות. עוה"ד אברהם-ויס, ד"ר הימן וד"ר קדר מציינים בפנייה למינהל, כי ההוראות מנציחות למעשה מצב דברים קיים אשר נקבע על סמך החלטות בטלות, ולכן פוגעות באינטרס הציבורי ומרוקנות מתוכן הן את דבר בית המשפט והן את ההחלטות העתידות של מועצת מקרקעי ישראל. הפונים מדגישים, כי הוראות המעבר צריכות להיות מעוצבות ברוחו של פסק הדין, עליהן להכשיר אך ורק אותן עסקאות "המצויות בשלבי מימוש מתקדמים" כדברי בית המשפט העליון בפסק הדין. קביעת הוראות מעבר המאפשרות החייאה דה פקטו של החלטות שנמצאו בלתי סבירות ובוטלו עקב כך, מדגישים נציגי הארגונים, מהווה חריגה חמורה מסמכות וחורגת ממתחם הסבירות באופן קיצוני.
כך למשל, על פי הוראות המעבר החדשות, תינתן ארכה של למעלה משנה לקידומם של פרויקטים שהחלו לפני הוצאת צו הביניים על-ידי בג"צ בחודש אוגוסט 2001. על פי ההוראות, ישובים בהם מתוכננים פרויקטים בהיקף של אלפי יחידות יכללו בהוראות המעבר ויוכלו לקבל פיצוי על סמך "עיקרון ההסתמכות".
לפיכך סבורים הפונים נציגי הארגונים, כי אישור על סמך הוראות המעבר צריך להינתן רק בהתקיים התנאים הבאים: גובש אינטרס הסתמכות נחוש, חד וברור כפי שעולה מן המערכת החוזית והמנהלית; המסתמך שינה מצבו לרעה בתם לב ובמידה ניכרת ובכלל זה הוציא סכום נכבד.
עוד סבורים עוה"ד אברהם-ויס, ד"ר הימן וד"ר קדר, כי דינן של כל עסקאות הבזק שאישר מינהל מקרקעי ישראל להתבטל. על פי הדיווחים בעיתונות, אושרו בימים האחרונים עיסקאות בהיקף של 750 מיליון שקלים. הכשרתן של עסקאות דרך הוראות המעבר, משמעה עקיפת כוונתו והנחייתו המפורשת של בית הדין הגבוה לצדק.
לסיכום, טוענים האגודה לזכויות האזרח והקשת הדמוקרטית המזרחית, כי הוראות המעבר צריכות להיות מנוסחות בצורה ברורה ומפורטת, ללא הותרת שיקול דעת רחב לאנשי הדרג הביצועי של מנהל מקרקעי ישראל. ככל שההוראות יהיו מנוסחות באופן מפורט וברור שאינו מותיר מרחב שיקול דעת, כך יגבר אמון הציבור בכך שקביעת בית המשפט העליון אכן תמומש.