מניעת פתיחתו של בי"ס ממלכתי ערבי בחיפה – פגיעה בזכות לחינוך

האגודה לזכויות האזרח ועמותת חיואר עתרו ב-20.6.02 לבג"צ נגד עיריית חיפה ומשרד החינוך. העותרות טוענות, כי המצב הקיים בחיפה, שבגללו לומדים רוב התלמידים הערבים במסגרות פרטיות בתשלום, הוא ביטוי לכישלון המדינה

האגודה לזכויות האזרח ועמותת "חיואר", עמותת הורים לילדים ערבים בחיפה, עתרו לבג"צ נגד עיריית חיפה ומשרד החינוך, בדרישה לפתוח בית ספר ערבי ממלכתי על אזורי בחיפה בשנת הלימודים תשס"ג. בעתירה, שהוגשה בשם 33 משפחות ערביות מחיפה, מבקשת עו"ד הדס תגרי מהאגודה לזכויות האזרח להקים בית ספר ממלכתי ערבי בעיר עבור ילדי העותרים וילדים ערבים נוספים מחיפה, הלומדים כיום בלית ברירה במסגרות חינוך עדתיות – פרטיות, וזאת בשל מיעוט בתי ספר ממלכתיים ערבים ומגוון דל של אפשרויות חינוכיות. עוד מבקשת עו"ד הדס תגרי לקבוע ולקיים דיון דחוף בעתירה, על מנת לאפשר את השלמת ההיערכות הנדרשת לפתיחתו של בית הספר בשנת הלימודים הקרובה תשס"ג.

עמותת "חיואר" (דיאלוג) לחינוך אלטרנטיבי, הפועלת מזה כשנתיים למען הקמת בית ספר ממלכתי ערבי בחיפה, מייצגת הורים לכ- 265 ילדים, בגילאי חינוך חובה עד כיתה ז`. רוב הילדים הללו לומדים כיום במערכת החינוך הפרטית בעיר, בה לומדים למעלה מ- 4000 תלמידים ערבים, המהווים כ- 64% מסך כל התלמידים הערבים בחיפה. זאת מאחר שמסגרות החינוך הממלכתיות הקיימות בחיפה אינן מסוגלות לתת פתרון לילדים אלה, הן מכיוון שאינן מסוגלות לקלוט כמות זאת של ילדים, הן מבחינת האיכות החינוכית של חלק מהמוסדות, והן מבחינת מגוון האופציות החינוכיות שהן מציעות. על רקע מצב זה התארגנה קבוצת ההורים שהקימה את עמותת "חיואר".

בעתירה מבקשת עו"ד תגרי פתיחת בית ספר ערבי ממלכתי בעיר חיפה, על אזורי, לא-סלקטיבי, בעל פדגוגיה הומניסטית, הדוגל במעורבות הורים ומחויבות קהילתית וחברתית. זאת לאחר שמאמצי העותרים, מזה למעלה משנה וחצי, לשכנע את עיריית חיפה ואת משרד החינוך לפתוח את בית הספר, נכשלו. הדרישה לפתיחת בית הספר באה על רקע מצוקה חינוכית קשה בקרב תושבי חיפה הערבים, הבאה לידי ביטוי בכך שרובם של הילדים הערבים בחיפה לומדים במסגרות חינוך לא רשמיות, עדתיות ברובן. מסגרות פרטיות אלה מנוהלות באופן עצמאי בהתאם לתפיסות העולם של מוסדות אלה, נוקטות מדיניות קבלה סלקטיבית, הלימוד בהן כרוך בתשלום שכר לימוד, והן כפופות לפיקוח מוגבל של משרד החינוך. בנוסף, האופציות הממלכתיות העומדות לרשות התלמידים הערבים הינן מצומצמות ביותר – כך למשל, ישנה רק חטיבת ביניים אחת ותיכון אחד בלבד – ואין כל מסגרות בעלות יחודיות חינוכית, כגון בית ספר בעל דגשים הומניסטיים, כפי שמבקשת עמותת "חיואר" להקים.

עמותת "חיואר" נקטה מאמצים רבים להביא להקמת בית הספר בדרך של שיתוף פעולה: וועדת היגוי משותפת לנציגי "חיואר", עיריית חיפה ומשרד החינוך שהוקמה על-ידי העירייה המליצה על פתיחת בית הספר המבוקש כבר בשנת הלימודים הקרובה. עוד המליצה הוועדה, כי בית הספר יבטיח רצף למידה מגיל גן חובה ועד סוף התיכון, ושיהיה זה בית ספר "צומח" אשר תתווסף לו שכבת גיל בכל שנה עד לכיתה י"ב. אולם על אף מאמצי "חיואר" לא מימשו העירייה ומשרד החינוך את המלצות הוועדה. עיריית חיפה הבטיחה להירתם ולפעול מול משרד החינוך למען הקמת בית הספר והשגת האישורים, אך לא עשתה כן. בעתירה מציינת עו"ד תגרי, כי משרד החינוך והרשות המקומית היו צריכים לפעול מיוזמתם, תוך שיתוף הקהילה, לפתיחת מוסדות חינוך ממלכתיים ערבים ועידוד ההורים הערביים להעביר את ילדיהם למערכת הממלכתית, ולכל הפחות היה עליהם להיענות להצעה ולדרישה של עמותת "חיואר", הצעה המשקפת את צרכי הקהילה והינה פרי של עבודה חינוכית וקהילתית.

בעתירה מציינת עו"ד תגרי, כי האחריות למתן חינוך ממלכתי לכל ילד המעוניין בכך מוטלת לפי החוק על משרד החינוך ועל הרשות המקומית במשותף. עו"ד תגרי מדגישה, כי המצב הקיים בחיפה, שאינו מאפשר לרוב הילדים הערבים ללמוד במסגרת החינוך הממלכתי, הוא ביטוי לכישלונה של המדינה למלא את חובותיה החוקיות ולממש את זכותם של האזרחים הערבים לחינוך ממלכתי איכותי לילדיהם. מצב זה מהווה פגיעה בזכותם של הילדים הערבים לחינוך והפרה של חובת עיריית חיפה ומשרד החינוך להעניק לכל ילד חינוך חובה חינם. המצב מנוגד לעקרון השוויון, ובפרט לחובה להנהיג הלכה למעשה שוויון הזדמנויות בחינוך לכל ילד ללא הבדל לאום או מעמד כלכלי, וכן מנוגד הדבר לאינטרס הציבורי להרחבת מעגל הילדים הלומדים בחינוך הממלכתי.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לחינוך,הזכות לחינוך,זכויות המיעוט הערבי,זכויות חברתיות

סגור לתגובות.