עוצרים את חוק הלאום!

כיתוב בעברית ובערבית: זה הבית של כולנו - עוצרים את חוק הלאום. צעדת חירום מכיכר רבין לבית ז'בוטינסקי

צעדת חירום נגד חוק הלאום – מוצ"ש הקרוב (14.7) בתל אביב

כל הפרטים כאן

 

חוק הלאום מסמן לכל מי שאינו יהודי שהוא אזרח סוג ב' במדינת ישראל. המסר הכללי שעולה מהחוק הוא שהמדינה שייכת ליהודים בלבד, וכמעט אין בו התייחסות למיעוטים בכלל ולזכויותיהם, הקולקטיביות או הפרטניות, לרבות המיעוט הערבי. החוק אף עלול להוביל לפגיעה ממוסדת של קבוצות שונות בחברה הישראלית. האגודה לזכויות האזרח קוראת לציבור להביע מחאה כנגד החוק, ולכל חברי הכנסת שהדמוקרטיה חשובה להם – להתנגד לו בהצבעה במליאה.

מספר נקודות חשובות בנוגע לחוק:

* החוק מהווה בפועל את פרק המבוא לחוקה הישראלית, ובהתאם לכך עוסק באופייה של המדינה ושיטת המשטר בה. למרות זאת, הוא אינו קובע שמדינת ישראל היא מדינה עם משטר דמוקרטי ואינו מביע התחייבות לדמוקרטיה או לשוויון. אין בחוק גם כל התייחסות למיעוטים הלא יהודיים בישראל, ובראשם המיעוט הערבי המהווה 20% מאזרחי המדינה, או לזכויותיהם, הקולקטיביות או הפרטניות.

* למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה, היועץ המשפטי לכנסת ואפילו נשיא המדינה, הצעת החוק כוללת סעיף שקובע כי "המדינה רשאית לאפשר לקהילה, לרבות בני דת אחת או בני לאום אחד, לקיים התיישבות קהילתית נפרדת". מדובר בסעיף שנועד לאפשר הקמת יישובים ליהודים בלבד, ומנוגד לפסק דין קעדאן. החוק אף יאפשר אפליה בכל יישוב, שכונה או פרויקט בנייה. אף שמטרת החוק ברורה, הוא עלול להוביל לפגיעה בכל מי שלא יוגדר כחלק מקהילה ספציפית, בין אם מדובר בדתיים, חילוניים, חרדים, אתיופים, חברי קהילת הלהט"ב ועוד.

* הצעת החוק קובעת שהשפה הרשמית בישראל תהיה רק השפה העברית, ואילו לשפה הערבית יהיה מעמד מיוחד בלבד, כאשר משמעות מושג זה תקבע בחוק נפרד. על אף שהשפה הערבית היא שפת האם של כ-20% מאזרחי המדינה, הכנסת ישראל לא מכירה בזכותם הבסיסית ביותר לשפה. התנהלות בשפת היא לא רק עניין תרבותי, אלא מאפשרת מימוש חייהם וזכויותיהם.

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:,

קטגוריות: גזענות ואפליה,גזענות ואפליה,דמוקרטיה,הזכות לדיור - סגרגציה ואפליה,הזכות לשוויון,הזכות לשפה ולתרבות,זכויות המיעוט הערבי,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.