עיכוב פעילים חברתיים בשדות התעופה

שלט בשדה התעופה - "ביקורת דרכונים"אילוסטרציה. צילום: טל דהן, ACRI

ב-11.6.2018 פנתה האגודה ליועץ המשפטי לממשלה, בשם שורה של ארגוני החברה האזרחית, הפועלים לשינוי חברתי או פוליטי או להגנה על זכויות אדם, בעקבות מספר מקרים שבהם פעילות ופעילים חברתיים עוכבו בשדות התעופה. מדובר בפעילים של ארגונים שהאג'נדה שהם מובילים אינה מקובלת על הממשלה. הפעילים עוכבו למרות שארגוניהם פועלים כדין, ופעילותם אינה בלתי חוקית.

בפנייה ציינו עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, ועו"ד דבי גילד-חיו, מנהלת קידום מדיניות וחקיקה, כי על פניו נראה שמדובר בעיכוב פסול של פעילי חברה אזרחית, ועולה חשש שמטרתו לאיים ולהרתיע פעילים מלפעול. הם הדגישו שפעילות הארגונים והפעילים/ות נופלת באופן מובהק תחת חופש הביטוי וההתאגדות, שהן לא רק זכויות יסוד בסיסיות, אלא אף כאלה המבטיחות קיומה של חברה ומדינה דמוקרטית. כמו כן הם קשרו את התופעה לקונטקסט הרחב יותר של פגיעה שיטתית בארגונים ובפעילים/ות של החברה האזרחית בשנים האחרונות. הארגונים ביקשו מהיועץ המשפטי לממשלה להבהיר לרשויות הרלבנטיות, כי עיכוב פעילם באופן זה הוא פוגעני ואסור, וכי במקרה שסבורות הרשויות כי יש להם עילה לחקירה של אדם כלשהו עליהן לפעול בדרכים החוקיות והמקובלות.

ב-31.7.2018 פנתה האגודה למחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה לגבי המקרים הקודמים ולגבי שני מקרים נוספים של זימון פעילים לשיחות אזהרה בשב"כ.

כזכור, בשנת 2013 עתרנו לבג"ץ נגד סמכות השב"כ לזמן פעילים חברתיים ופוליטיים לשיחות אזהרה. בג"ץ אמנם קבע שיש לשב"כ סמכות כזו אבל קבע כללים מחייבים בעניין.

פניית האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי לממשלה, 11.6.2018
הפנייה נשלחה בשם הארגונים: האגודה לזכויות האזרח, אמנסטי ישראל, במקום, בצלם, גישה, הוועד נגד עינויים, המוקד להגנת הפרט, המוקד לפליטים ומהגרים, זזים, יש דין, מחסום ווטש, מכון עקבות, סיכוי, עדאלה, עיר עמים, קו לעובד, קואליציית נשים לשלום, רופאים לזכויות אדם, שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם.

פניית האגודה למחלקת הבג"צים, 31.7.2018

תשובה ממשרד המשפטים, 2.8.2018

פניית האגודה למשנה ליועץ המשפטי לממשלה וליועץ המשפטי לרשות האוכלוסין, 8.8.2018

תשובת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, 27.9.2018 | נספח: התייחסות השב"כ, 26.9.2018

 

קישורים:

תודה אבל לא תודה – הנחיות לפעילים/ות המעוכבים במעברי הגבול או מזומנים לשיחה בשב"כ

סול רוז דוד, דיווח: עיכוב פסול של אקטיביסטיות בשדה תעופה, הטלוויזיה החברתית, 14.6.2018

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: דמוקרטיה,הזכות להתאגדות,חופש הביטוי,יוזמות אנטי-דמוקרטיות

סגור לתגובות.