בעקבות עתירת האגודה: חיילים לא יחויבו להתייצב בכנס הסברה על גיור

אילוסטרציה

הצבא הודיע כי לא יכפה עוד על חיילים שאינם יהודים על פי ההלכה להתייצב בכנס הסברה על גיור של ארגון "נתיב"

 

בעקבות עתירת האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ, הודיע היום (11.6.2018) הצבא לבית המשפט כי החל מהשבוע הבא לא תיכפה על חיילים שאינם יהודים על פי ההלכה התייצבות בכנס ההסברה של תכניות חיזוק הזהות היהודית והגיור שעורך ארגון "נתיב". בהודעה נמסר עוד, כי הצבא יבחן מתכונת אחרת שבה תוצג לחיילים אפשרות הגיור במסגרת הצבא, תוך שמירה על פרטיותם.

את העתירה הגישה האגודה לזכויות האזרח לפני שנה בשמו של סגן סטניסלב יורובסקי. העתירה תקפה את הפרקטיקה ארוכת השנים הנוהגת בצבא לשדל וללחוץ על חיילים המוגדרים כ"חסרי דת" להתגייר, ולכפות עליהם להשתתף בכנס הסברה לקורס הגיור הצה"לי, גם אם הודיעו, לעתים כבר בלשכת הגיוס, כי לא עולה בדעתם להתגייר. חיילות וחיילים רבים שפנו לאגודה סיפרו על מסע לחצים שמפעיל עליהם הצבא להתגייר, דרך מפקדיהם הישירים ואחרים, כולל אמירות לפיהן בישראל ייטב להם כיהודים ושהם לא יוכלו להינשא כאן. מדיניות זו פוגעת אנושות בזכויותיהם החוקתיות של חיילות וחיילים לחופש דת ומצפון, לפרטיות ולכבוד.

בעקבות הגשת העתירה הודיע הצבא כי חובת ההשתתפות בכנס בוטלה, אולם החיילים עדיין נדרשים להתייצב בו. גישת העותרים הייתה כי אין בכך כל מזור, שכן גם במתכונת זו יימשך תיוגם של החיילים כלא יהודים, המידע אודות אי יהדותם ימשיך לזרום מאגף כוח אדם מטה, והם יישארו חשופים לשידולים להתגייר. בדיון שנערך ביום 15.6.2018 ביקר בית המשפט העליון את מדיניות הצבא, והיום, כאמור, הודיעה הפרקליטות שגם דרישת ההתייצבות בכנס תבוטל.

עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח, שהגישה את העתירה: "אנו מברכים על ההחלטה אולם היא אינה מספקת. יש לאסור על הצבא לפנות לחיילים בהצעות להתגייר. מדיניות שעניינה שידול חיילים להתגייר היא פסולה, גם אם לא מונף במסגרתה שוט ההתייצבות בפקודה בכנס ההסברה. צה"ל הוא מסגרת היררכית נוקשה, התובעת ציות, וחיילים יתקשו לסרב להצעת המפקדים רק לבחון השתתפות בקורס. הצבא יכול לספק מידע על קורס הגיור הצה"לי, שאנו בטוחים שמסייע לרבים, בלי הפגיעה האנושה בפרטיותם ובכבודם של חיילות וחיילים".

בג"ץ 4496/17

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Print
  • email

תגיות:

קטגוריות: הזכות לכבוד,הזכות לפרטיות,חופש הדת והחופש מדת

סגור לתגובות.